Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma jun 27, 2022 10:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2022 5:01 pm 
XL Gebruiker

Ok weer een dingetje wat toch maar eens verder "uitgediept" moet worden

Aan een xl500s bezig ,, gister zijn eerste start (nadat hij in 2003, uit elkaar in onderdelen was "weggelegd")
Mooi moment altijd,,, en dan gelijk je Electra checken ,,,,, tja lichtspoel ,,,, meet niks geen AC opbrengst !!
rest van het tracé gemeten ,, tja goed

Spoelweerstand maar ff nog een keer .....35 Ohm (moet zijn tussen de 0,2 en 1) dan is hij bruikbaar
Had nog 2 lichtspoelen liggen (ook "stuk" )
Meet deze nog eens door en tja allebei rond de 30 Ohm

Dan vraag je je af WAAROM alle 3 rond de 30 ???? een "standaard" probleem ???

Plan is nu om ze te gaan "ontwikkelen " en kijken wat we tegen komen

Blijf het wel vreemd vinden ,,, je meet dus weerstand,,,, waarom of hoe komt het dat de weerstand (van eigenlijk 1 lange koperdraad) hoger wordt ???

Draadbreuk ergen in een spoel,,, tja dan meet je niks ?
Contact tussen wikelingen onderling ,, moet je lagere weerstand meten (hij slaat dan een stukje over eigenlijk)

En zou,, als je hem heb ontwikkeld ,, opnieuw in de lak zetten van de draad en opnieuw wikkelen hem "beter" maken ??

Bijlagen:
lichtspoel.jpg
lichtspoel.jpg [ 145.57 KiB | 419 keer bekeken ]

1x 125 k7. 77
9 x xl250 s
1 x xl250 R 83 MD03
13 x xl 500 s 5x wit 8x rood
7 x xl 500 R 3 wit en 4 rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2022 5:05 pm 
XL Gebruiker

Hey,

das ist ein altbekanntes XL-Leiden, besonders auch bei der meinem Modell XL600R.

Es macht keinen großen Sinn darüber nachzudenken, was im Inneren einer eng gewickelten Kupflerlackspule geschieht.
Da hilft am Ende nur neu wickeln (lassen)!

Der ohmsche Widerstand ist ohne große Aussage! Wichtigre sind andere, aussagekräftigere Meßwerte wie erzeugte Spannung und Induktivität.
Dazu sollte man allerdings ausgebildeter Experte sein, Elektriker zum Beispiel.

Du kannst mich gerne privat kontaktieren, wenn du Fragen dazu hast.
---------------------------------------
dit is een bekende XL-aandoening, vooral bij mijn XL600R-model.

Het heeft weinig zin om na te denken over wat er gebeurt in een strak gewonden koperen emaille spoel.
Het enige dat uiteindelijk helpt, is terugspoelen (laten)!

De ohmse weerstand is zonder veel informatie! Belangrijker zijn andere, meer betekenisvolle metingen zoals gegenereerde spanning en inductantie.
U moet echter een getrainde expert zijn, zoals een elektricien.

Neem gerust privé contact met mij op als je hier vragen over hebt.

28. April 2022: 39 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 21, 2022 12:01 pm 
XL Gebruiker

Thanks Gabriel , ding is toch stuk , dus ik probeer gewoon wat :lol:

Deze is volgens mij makkelijker zelf aan te pakken dan die van een 600 of een 500R

foto zie je dat hij is aangebrand bij de uiteinden

Afwikkelen ging eigenlijk simpel en idd bij het "doorgebrande "stuk is de draad veel dunner en zwakker geworden ,, breekt zo
Deze ertussenuit geknipt (bij elkaar ca 1 meter ) totale lengte van de draad was ca 20 meter (dus mis 5% lengte)

De 2 stukken een verbinding gegeven , gesoldeerd , krimpkousje erom (waar ik mij van tevoren zorgen over maakte was de "lak" op de draad , ivm beschadigen (dus mogelijk sluiting tussen wikkelingen) ,, maar das heel degelijk spul je moet echt goed krabben om het eraf te krijgen ,, merkte ik met het maken van de soldeerverbinding)

Het anker,, viel ook nog uit mijn handen en braken er plastic stukjes af ,,, BRRRRR,, maar toch weer opnieuw "gewikkeld" als experiment
Omdat het reeds gewikkelde draad is met allemaal "bochtjes" van de oude situatie is het opnieuw wikkelen niet echt netjes te krijgen
,, volgende keer eerst de draad super recht weten te krijgen (of gewoon nieuwe draad met dezelfde dikte) dan wikkel je veel netter :wink:

Ding ziet er niet uit maar de weerstand meting geeft nu 0,4 Ohm dus ligt weer tussen de goede waardes,, werkt dus wel
Zal deze "denk ik " maar niet in een blok bouwen ,, maar je weet nooit ,, als experiment in een oude Franse bosfiets ,, ben wel nieuwsgierig
Mocht er ooit een plan zijn om er 1 toch opnieuw te doen ,, heb ik geleerd van de situatie :lol:

Bijlagen:
2 spoel.jpg
2 spoel.jpg [ 137.13 KiB | 374 keer bekeken ]
spoel 2.jpg
spoel 2.jpg [ 156.04 KiB | 374 keer bekeken ]
spoel3.jpg
spoel3.jpg [ 105.16 KiB | 374 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Doorgebrand stuk
spoel4.jpg
spoel4.jpg [ 137.72 KiB | 374 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: "klaar" meet 0,4 Ohm
spoel gereed.jpg
spoel gereed.jpg [ 156.73 KiB | 374 keer bekeken ]

1x 125 k7. 77
9 x xl250 s
1 x xl250 R 83 MD03
13 x xl 500 s 5x wit 8x rood
7 x xl 500 R 3 wit en 4 rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2022 8:50 pm 
XL Gebruiker

Hey Navo

Ist es dir ein Trost, wenn ich dir sage, daß ich inzwischen 4(!) defekte Spulen/Generatoren habe? Bei allen vier ist immer wieder die gleiche verdammte Spule verreckt! („Zündladespule“)

Eine - wenn auch kleine Spule – neu zu wickeln ist keine Kleinigkeit.
In Wirklichkeit ist es eine kleine Wissenschaft auf Ingenieurniveau!
Man braucht nicht nur viel handwerkliches Geschick und die passende Ausrüstung (Gießharzvorrichtung, Autoklav, diverse Meßgeräte) , sondern auch den theoretischen Hintergrund, um zu wissen, wie und warum etwas genau SO sein muß, und nicht anders.
DAS fängt zum Beispiel bei der Wahl des richtigen Wickeldrahts an!
Nimmt man nämlich den falschen Draht, hält die Spule nur kurz und all die Mühe und der Aufwand waren umsonst.
Für dicht gewickelte Spulen gelten zum Beispiel besondere elektrischen Bedingungen! Nicht beachtet, sorgen sie unter anderem dafür, daß die untersten Wickellagen verbrennen mit den entsprechenden Folgen für die Funktion der Spule.

Eine genaue Fehlerursachenforschung ist natürlich immer wünschenswert und aber nur bedingt aussagekräftig.

Der Brandschaden deiner Spule ganz am Anfang der Wicklung scheint mir eher atypisch zu sein. Ist aber egal, kaputt ist kaputt!

Selbstversuche im Neuwickeln bringen viel Vorteil für spätere, gute Resultate.

Für die wichtigen Kontrollmessungen nach dem Neuwickeln sind die Messwerte an einer neuen, originalen, jungfräulichen Spule des Herstellers essentiell wichtig! Sie dienen als Referenz!

Deine reparierte Spule könntest du als „zweite Referenz“ nehmen oder für verschiedene Tests.

In meiner Photogallerie habe ich auf dieses „Spulenproblem“ ganz grob Bezug genommen und auch einige sehr interessante Diagramme dazu hochgeladen. Die Seite, wo sie zu finden sind, weiß ich gerade nicht.
-------------------------------------
Is het een troost voor u als ik u vertel dat ik nu 4(!) defecte spoelen/generatoren heb? Ze stierven alle vier steeds aan dezelfde verdomde spoel! ("ontsteking laadspoel")

Het terugspoelen van een spoel, zij het een kleine, is geen geringe taak. In werkelijkheid is het een beetje wetenschap op technisch niveau! Je hebt niet alleen veel handvaardigheid en de juiste apparatuur nodig (gietharsapparaat, autoclaaf, diverse meetapparatuur), maar ook de theoretische achtergrond om te weten hoe en waarom iets zo moet en niet anders. DAT begint bijvoorbeeld bij het kiezen van de juiste wikkeldraad !

Als je de verkeerde draad gebruikt, gaat de spoel maar een korte tijd mee en is alle moeite en moeite tevergeefs geweest. Voor strak gewikkelde spoelen gelden bijvoorbeeld speciale elektrische voorwaarden! Als ze worden genegeerd, zorgen ze er onder andere voor dat de onderste wikkellagen branden met de bijbehorende gevolgen voor de functie van de spoel.

Nauwkeurig onderzoek naar de oorzaak van fouten is natuurlijk altijd wenselijk en slechts voorwaardelijk zinvol. De brandschade aan je spoel helemaal aan het begin van de wikkeling lijkt mij nogal atypisch. Maar het maakt niet uit, kapot is kapot! :mrgreen:

Zelfexperimenten bij het terugspoelen brengen veel voordelen met zich mee voor latere, goede resultaten. Voor de belangrijke controlemetingen na het terugspoelen zijn de meetwaarden op een nieuwe, originele, virgin spoel van de fabrikant essentieel! Ze dienen als referentie! U kunt uw gerepareerde spoel gebruiken als "tweede referentie" of voor verschillende tests.

In mijn fotogalerij heb ik heel grof naar dit "spoelprobleem" verwezen en ook enkele zeer interessante diagrammen geüpload. Ik weet niet waar ik ze nu kan vinden.

28. April 2022: 39 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]