Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di sep 18, 2018 6:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Thuis verzinken
BerichtGeplaatst: za maart 03, 2018 10:12 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2232
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Als eerste een aantal waarschuwingen.
1. Gebruik nooit de spullen uit de keuken zoals maatbekers enz. Koop de spullen nieuw. Loop geen onnodig risico. Bij de action vind je dat spul voor een euro.
2. Gebruik handschoenen en veiligheidsbril wanneer nodig.
3. Maak de werkruimte schoon van te voren en na afloop. Als je het binnen in bijvoorbeeld de keuken doet, zorg dat het elektrolyt en het passiveermiddel niet bij je eten, borden of bestek, waterkoker enz. in de buurt komt.
4. Dieren en kinderen ook uit de buurt.
5. Schrijf altijd op de jerrycans of verpakkingen wat er in zit. Misschien weet je het zelf wel, maar iemand anders niet.
6. Hydrogen embrittlement. De kans zou aanwezig kunnen zijn dat door elektrolyse het onderdeel verzwakt. Ik verzink van blok- en wielbouten enz alleen de kopjes. Het is tegengaan door de verzinkte onderdelen te verhitten. Zelf heb ik nog niet ondervonden dat er een verzinkte bout breekt bij het op moment zetten ervan.
Zie pdf: http://www.cederick.eu/verzinken/TDS_004_Zinc_Electroplating.pdf


Benodigdheden elektrolyt:
-Schoonmaak azijn 9,5% geconcentreerd. Natuurazijn of azijn met een iets lager percentage kan ook.
-Suiker: 120 gram per liter.
-Epsomzout/bitterzout: 100 gr per liter.
Bijlage:
benodigdheden 1 (Custom).jpg
benodigdheden 1 (Custom).jpg [ 103.76 KiB | 307 keer bekeken ]


Epsomzout wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Je kunt het vinden onder andere bij de reform/bio winkels of tuincentrum. Zorg wel dat je de pure vorm hebt zonder toevoegingen. Ik kocht het bij De Tuinen bio winkel. Kies dus niet voor het epsom badzout met lavendel.

Je kunt ook keukenzout gebruiken, weet wel dat je tijdens het elektrolyse chloorgas creëert als je keukenzout gebruikt. Keukenzout is een stuk goedkoper maar hier kun je beter niet op bezuinigen. Zeker op hogere voltages wordt het gevaar groter.

Er staan op internet verschillende recepten voor het elektrolyt. Ik heb het recept gebruikt wat staat op het honda305 forum.
Link: http://www.honda305.com/forums/for-the-home-plating-specialist-t6584-14.html

Over de zuurgraad is er ook een hoop theorie beschikbaar. Het is redelijk hoge scheikunde wat je tegenkomt als het je opzoekt. Erg diep ben ik er niet op ingegaan. Ik weet dat azijn met een concentratie van 5% tot 9.5% een mooi resultaat geeft.

Zink: Dakgoot, anode voor op een boot, oude gieter. Ik ben naar de loodgieter gegaan en kreeg paar meter dakgoot zo mee. Een zink anode voor op een boot kan ook maar die vond ik nog redelijk prijzig bij de watersportwinkels.
Let op, gebruik geen verzinkte onderdelen als anode! Check of het puur zink is, bijvoorbeeld met een magneet. Zink is non ferro dus mag niet magnetisch zijn.
Bijlage:
dakgoot (Custom).jpg
dakgoot (Custom).jpg [ 54.86 KiB | 307 keer bekeken ]


Verder heb je nog nodig:
-1 fles ontvetter, Dasty (wibra)
-5 liter Demi water in jerrycan
-1x Passiveer middel. Ik gebruik blauw passiveer voor een zilveren finish. Andere opties zijn geel passiveren of olijf groen.
https://www.frost-auto.nl/metaal---zwarten---verzinken---vernikkelen/aanvullingen-voor-vernikkelen-en-verzinken/trivalent-passivering-
-1 emmer, liefst afsluitbaar. Met een witte emmer kun je goed zien hoe het proces verloopt.
-Adapter 3 tot 12v 1A
-Keukenweegschaal
-Krokodillen klemmen + draad.
-Wegwerphandschoenen
-Veiligheidsbril
-Staalborstel in boormachine
-IJzerdraad
-Metalen staaf/dikke bowden kabel als kathode/ -pool
-Multimeter
-2 diepvries bakjes, afsluitbaar
-Maatbekers: 250 cl, 500 cl en 1 liter

Elektrolyt aanmaken:
Wees voorzichtig met het schoonmaakazijn. Draag handschoenen want het is bijtend of zorg dat je het niet over je handen giet.

Neem de 5 liter jerrycan met schoonmaakazijn en giet 1 liter in de maatbeker.
Weeg suiker en het epsomzout af en gooi het in de jerrycan. Voor 4 liter is het dus 480 gram suiker en 400 gram epsomzout.
Voeg ook een strip zink toe, zodat het zink al kan oplossen in het elektrolyt.
Goed schudden voor gebruik, de suiker en het zout moeten beide opgelost zijn. Laat dit een uur of 4 staan.

Vul de jerrycan af met azijn wat je nog in de maatbeker had zitten. Als het goed is past niet alles er in. Bewaar dit in een losse fles of maak de keuken of badkamer er intussen mee schoon. Je kunt ook nog een losse liter elektrolyt aanmaken, 1x 4 liter en 1x 1 liter.

Als je het elektrolyt de avond ervoor wilt aanmaken, zorg dan dat je de dop van de jerrycan niet helemaal dichtdraait. Er zal iets van gasvorming ontstaan. Doe je dit niet dat zal je in de ochtend een ronde en bolle jerrycan aantreffen.

Passiveermiddel aanmaken:
Let op: Gebruik nu zeker de handschoenen en veiligheidsbril. Het passiveermiddel is echt een smerig goedje.
Het passiveermiddel komt in een 1 liter verpakking. Het is een concentraat voor 10 liter. Ik heb 0.5 liter op 4.5 liter demiwater gemixt. Even schudden tot je een egaal blauwe kleur hebt.
Bijlage:
pas op (Custom).jpg
pas op (Custom).jpg [ 108.64 KiB | 307 keer bekeken ]


De adapter:
Ik had nog een oude 3 tot 12v adapter liggen die ik hiervoor gebruik. Ik heb er voor de zekerheid een zwevende zekering van 5A tussen gezet mocht er toch kortsluiting komen per ongeluk.

Beluchtingspomp:
Om de elektrolyt-ionensoep wat turbulentie te geven kun je er een beluchtingssteentje in doen. Dat is gewoon een aquariumluchtpompje met bijbehorend slangetje en steentje. Het zou een beter en mooier resultaat geven en minder afhankelijk van de "line of sight" (zie onder het kopje verzinken). In mijn geval kreeg ik een bubbelbad, dus heb het pompje maar uitgezet. Mogelijk als ik de pomp iets kan terug stellen dat het beter gaat. Tot nu toe gebruik ik het niet.

Voorbereiding verzink emmer:

Meet ongeveer de hoogte en de omtrek van de emmer. Teken dit uit op je stuk dakgoot. Decoupeerzaag er door en buig de strook in een cirkel en stop het in de emmer.
Als je een losse (boot) anode gebruikt kun je dit overslaan. Mijn voorkeur gaat uit van dakgoot rond om in de emmer. Je krijgt het beste resultaat als het te verzinken onderdeel in directe " line of sight" is.
Maak het stuk zink schoon met water en eventueel een drup afwasmiddel als je oude dakgoot gebruikt.

Zorg wel dat het zink niet over de rand uitsteekt, de kathode staaf (-pool) komt over de emmer heen te liggen. Je wilt geen kortsluiting hebben.

Voorbereiding bouten, moeren, beugeltjes enz.:
Het te verzinken onderdeel moet 100% schoon zijn. Dat betekent roest en vet vrij. Wanneer dit niet het geval is, zal je na het verzinken dat duidelijk terug zien.

Bout in de bankschroef, borstel in de boormachine en gaan.
Voor de kleine onderdelen is dit de makkelijkste manier vind ik. Grotere onderdelen kun je ook zandstralen. Zorg echt dat elke roestpit weg is.

Neem een stukje ijzerdraad en maak draai dat strak om de bout. Heb je een passende moer die je ook wilt verzinken dan kun je die ook op het boutje draaien.

Zet een bakje met ontvetter klaar. Gooi daar de schoongemaakte onderdelen. Hier na de onderdelen niet meer met de handen aanraken. Het vet op je vingers blijft achter op het onderdeel. Zorg dat je er al een ijzerdraadje aan vast hebt gemaakt.
Pas ook een beetje op met Dasty als je dat als ontvetter gebruikt. Dasty bijt lekker in je handen en zorgt dat je huid er minimaal 10 jaar ouder uitziet. Handschoenen aan dus.
Zorg voor een afsluitbaar bakje, dan kun je de ontvetter later hergebruiken voor de volgende verzink sessie.

Het verzinken:
Vul het 2e afsluitbare bakje met water. Volgens het internet is het beste demiwater, maar ik gebruik gewoon kraanwater.
Neem je bakje met ontvetter en onderdelen. Pak het onderdeel op via het ijzerdraadje, spoel het goed af (onder de kraan) en stop het in het tweede bakje met schoon water. Doe dit met alle onderdelen. Sla dit niet over anders krijg je zeepsop in je verzink emmer.

-Neem de emmer met je zink.
-Giet het elektrolyt er in. Zorg dat de krokodillenklem niet in aanraking komt met het elektrolyt. Let dus op met hoeveel elektrolyt je in de emmer giet. Zorg wel dat je onderdeel compleet onder gedompeld kan worden.
-Sluit de +pool/rode klem op het zink.
-Leg de metalen staaf over de emmer. Het beste is om deze op een of andere manier vast te zetten. Zorg dat er geen kortsluiting kan ontstaan.
-Zwarte klem/-pool op de staaf.
-Hang nu een paar onderdelen in de emmer aan de staaf. Nogmaals, raak de onderdelen niet aan met je blote vingers.
Bijlage:
opstelling (Custom).jpg
opstelling (Custom).jpg [ 90.96 KiB | 307 keer bekeken ]

NB. Dit was de eerste batch met elektrolyt. Het is goed te zien dat de kleur al een stuk donkerder is.

Sluit de zwarte en rode draad aan op de adapter en steek die in het stopcontact. Als het goed is ga je nu hele kleine belletjes rond het onderdeel zien. Hoe hoger het voltage, des te meer en groter de belletjes zijn.
Bijlage:
belletjes (Custom).jpg
belletjes (Custom).jpg [ 47.78 KiB | 307 keer bekeken ]


Na verloop van tijd zie je een grijze laag ontstaan en krijgt het onderdeel snorharen van zink. Meestal in de richting van de dichtstbijzijnde anode. Haal even de stroom er van af, schud het onderdeel een beetje eventueel. Draai het onderdeel om zodat ook de andere kant een even dikke laag zink krijgt.

Even terug over de "line of sight". Wat ik heb gemerkt bij bepaalde bouten zoals de voetsteunbouten die een kleine opstaande rand op de kop hebben, is dat het binnenste van de kop niet egaal verzinkt wordt. Hang het onderdeel onder een hoek in de emmer en draai het onderdeel per periode. Als je een uur verzinkt, draai het onderdeel een kwartslag per 15 minuten.

Zorg ook dat je niet teveel onderdelen te dicht bij elkaar in 1x verzinkt. Het zal geen mooi eindresultaat geven. Wil je toch meer onderdelen per keer doen, zorg voor een grotere emmer of zet er een 2e emmer naast.

Welk voltage, ampères en hoe lang?
Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Ik zet de adapter op 3 a 4 volt en laat het onderdeel er 1 uur a 1.5 uur in hangen. Het gemeten ampère is 1 a 1,5A.

Je schijnt een mooiere en betere finish te krijgen op een lager voltage en amperage en de tijd te nemen.
Ervaring met hoger voltage zoals 12v en kortere duur heb ik nog niet.

Onderstaande tabel schrijft zelfs 4 uur voor. De tabel komt uit de handleiding van de verzinkkit aangeboden door Frost auto’s.
Bijlage:
Tabel tijden (Custom).jpg
Tabel tijden (Custom).jpg [ 72.94 KiB | 307 keer bekeken ]

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Laatst bijgewerkt door Joker op za maart 03, 2018 10:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Thuis verzinken
BerichtGeplaatst: za maart 03, 2018 10:17 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2232
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Het passiveren:
Als het onderdeel klaar is dan kan de stroom er van af. Zet een maatbeker klaar met passiveermiddel. Handschoenen aan en bril op. Ook bij het inschenken! 1 druppel in je oog is genoeg voor een hoop ellende.

Citaat:
Wanneer een voorwerp elektrolytisch is verzinkt, moet het altijd ook nog worden voorzien van een passiveerlaag , anders is het voorwerp niet voldoende beschermd tegen corrosie.
http://www.dameco.nl/waar-we-goed-in-zijn/passiveren/


Pak het onderdeel aan het ijzerdraadje op en spoel het af met demiwater, of even onder de kraan. Je zult grove kristallen zien, deze kun je voorzichtig (handschoenen aan) met de vingers er af aaien. Niet hard gaan poetsen, zachtjes. De grove kristallen op onderstaande foto kun je er af vegen voorzichtig.
Bijlage:
veer met snorharen (Custom).jpg
veer met snorharen (Custom).jpg [ 38 KiB | 305 keer bekeken ]


Laat daarna het onderdeel 30 seconden in het passiveermiddel zakken. Haal het eruit, opnieuw spoelen en leg het op een stuk keukenpapier om te drogen. Je kunt ook een fohn gebruiken om het iets te versnellen.
Giet na gebruik het passiveermiddel terug in de jerrycan.

Nu mag je het onderdeel weer aanraken met je handen. Het onderdeel zal een grijze primer kleur hebben en ruw aanvoelen. Met een stukje staalwol kun je het laten blinken.
Bijlage:
veer met snorharen deels schoon (Custom).jpg
veer met snorharen deels schoon (Custom).jpg [ 61.5 KiB | 305 keer bekeken ]

Bijlage:
veer met snorharen schoon (Custom).jpg
veer met snorharen schoon (Custom).jpg [ 79.2 KiB | 305 keer bekeken ]


Ik kwam er per ongeluk achter dat als je de staalborstel in de boormachine er op zet, dat het dan echt hard gaat blinken.
Ik had een onderdeel waar nog roestpitjes inzaten en ik dacht wel even de verse gepassiveerde zinklaag er weer af te poetsen met de staalborstel en de roestpitten er alsnog uit te halen. De roestpitten kreeg ik er uit, maar tegelijktijdig ook een zeer mooie zilveren bout. Daarna heb ik alsnog de bout een tweede keer verzinkt voor een egale laag.

Hoe diep het passiveermiddel de zinklaag beschermt weet ik nog niet. Ik wil binnenkort een test doen. Het kan natuurlijk zo zijn dat je de harde laag er weer afborstelt. De laag is wel hard genoeg om niet te beschadigen als je een wielmoer op moment zet. De tijd zal ons leren.

Nog wat info over de opstelling is hier te vinden:
https://www.eastwood.com/eastwood-electroplating-system-how-to-use-instructions-guide
https://www.youtube.com/watch?v=UF-lhfpwlMs
https://www.youtube.com/watch?v=ICt7Mztnu6A

Vragen en opmerkingen hoor ik graag. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ondanks de veiligheidswaarschuwingen in de eerste post, is het prima thuis te doen als je je kop er bij houdt.
Typefouten kunnen er helaas door de foruminstellingen niet meer worden uitgehaald :) .

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Thuis verzinken
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2018 6:35 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1099
Woonplaats: heemskerk
goede setup joker .

vraag me wel af of in 1980 onze Honda spullen waren gepasiveerd ?
Ik kan me namelijk goed herinneren dat in de boutjes en moertjes voorraad kasten in de werkplaatsen toen, niet van glimmende dingen lagen, zeker niet dat geel gepasiveerde spul , dat kwam dacht ik ongeveer half jaren 90

heeft iemand hier wetenschap over ? , vroeg het me zo af
als je het doet, nu, zou ik zeker pasiveren het is een kleine extra moeite , heeft veel extra bescherming en de looks blijven beter

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Thuis verzinken
BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2018 3:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1183
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey Mad Max..Joker

First the spring didn't look nice at all, when you got it out the "bath" but after the clean brushing it looked the better!
Well done. Respect! :mrgreen:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 220.000 km/136700 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling