Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu za okt 20, 2018 9:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Frankenstein
BerichtGeplaatst: do maart 19, 2009 4:54 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 12:26 am
Berichten: 1209
Woonplaats: Wolvega
Hier mijn laatste project: Frankenstein.
Behoeft verder geen toelichting.
Afbeelding

Frankenstein is bijna klaar:
- blokbeschermingsplaat er weer op zetten.
- wat "special paint" uit laten voeren door mijn dochter van 12..

Zijstander bevestiging is afgebroken. Maar die is ook niet nodig voor het functioneren van Frankenstein.

_________________
Lekker een dagje retro-offroad: http://www.classic-offroad.nl/
Huidige motor: KTM Super Adventure 1290R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Frankenstein
BerichtGeplaatst: za maart 21, 2009 6:39 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 12:26 am
Berichten: 1209
Woonplaats: Wolvega
Grmbll.... Grmf.. GRRR !...
&^#@% !!
Zodra ik weet hoe groot de schade exact is, horen jullie meer.....

_________________
Lekker een dagje retro-offroad: http://www.classic-offroad.nl/
Huidige motor: KTM Super Adventure 1290R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Frankenstein
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 2:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 12:26 am
Berichten: 1209
Woonplaats: Wolvega
Stel: Je koopt een ouwe XL. Gewoon voor reservedelen.
Maar het blokje klinkt supergoed. Geen getik. Starten in 1 trap.
Alles top voor 200 euri.
Dat motorblokje is vervolgens donor voor Frankenstein. Heeft een goede compressie..
Nieuwe olie erin. Nokkenasketting spanning lijkt goed (lees elders op dit forum de 4-centimeter vuistregel).
Honda geeft geen checkpunten op voor de uiterste rek van de distributieketting, daar waar ze dat wel doen bij bijvoorbeeld de 4-cilinders.
Balanseerketting opspannen, ontsteking controleren, etc, etc.
Geweldig allemaal. Geen rook. Geen lekkages. Motor heeft inmiddels 80km probleemloos gereden.

Ok, dan komt het moment dat ik toch wel even de nokkenasketting echt wil controleren.....
Dat is het laatste puntje wat nog gebeuren moet, alvorens ik een vinkje op de checklist kan zetten..
En dat moet je met draaiende motor doen. Boutje los....
... en het getik begint.
Voel je hem al aan komen?

Ik wel. Dus snel motor uit. Paranoide als ik ben zat mijn hand al bij het dodemansknopje.
Maar het is al te laat. Blok wil maar een stukje draaien en dan niet verder.

Afblijven en demonteren. Wachten tot ie afgekoeld is.
Een uur na het afkoelen ligt het motorblok er alweer uit met de kop eraf.

De ketting blijkt over de tanden heen te zijn gesprongen. Zo uitgerekt is ie. En hij laat zich ook wel erg gemakkelijk opzij buigen.
Vermoedelijk heb ik hier dus te maken gehad met een staaltje sleutelaarskunst waarbij de ketting bij stilstaande motor is gespannen m.b.v. een schroevendraaier, in een poging om het ultieme laatste restje rek eruit te wringen?

Lees het vervolg op mijn weblog: http://www.xl500r.nl/index.php?op=viewpage&page=13

_________________
Lekker een dagje retro-offroad: http://www.classic-offroad.nl/
Huidige motor: KTM Super Adventure 1290R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Frankenstein
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 6:58 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 18, 2007 4:36 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Voorst
Ik leef met je mee, mij is dus hetzelfde overkomen :( En dan maar zeggen dat die XL blokken waardeloos zijn, ok het had beter gekunt maar als men de distributieketting op de juiste manier spant en bij het schoonmaken vh oliefilter meteen de ketting bekijkt en indien versleten gewoon ff een nieuwe monteert dan is er niets aan de hand :evil: Maar nee zo`n ketting is te duur, ff de spanner nog een zetje met een schroevendraaier geven en dan snel verkopen. O ja, ook nog ff erbij zeggen dat alles net nieuw gemonteerd is :twisted:

_________________
2x XL 250S 1981
XL 250S 1980
XL 500S 1981
XR 600R 1987
XRV 750 Africa twin 1998
_______________________
The last day of old technology is better than the first day of new technology.
Zoals het xlletje thuis tikt, tikt hij nergens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Frankenstein
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 7:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 24, 2008 11:47 am
Berichten: 2565
Woonplaats: Zuid-Holland
Balen........ :twisted:
Nu ik dit lees stel ik em echt nie meer met draaiende motor,ik heb n nieuwe ketting maar stel dat de spanner ook ff niet doet wat ie moet doen dan gebeurt hetzelfde !
De schade valt mee lees ik net,das mazoll hebben :D

Groeten Kees

_________________
Een dag niet gelachen is n dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Frankenstein
BerichtGeplaatst: do apr 02, 2009 9:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 12:26 am
Berichten: 1209
Woonplaats: Wolvega
Update: Frankenstein loopt weer sinds afgelopen zondag.
Het was een echt horror verhaal...
Lees meer in mijn weblog: http://www.xl500r.nl/index.php?op=viewpage&page=13

En betreffende nokkenasketting + spanners heb ik een onderzoekje gedaan.
Nog 1 proefje doen met een nieuwe voor een XL500R. De uitslag volgt daarna..

_________________
Lekker een dagje retro-offroad: http://www.classic-offroad.nl/
Huidige motor: KTM Super Adventure 1290R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Frankenstein
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 11:08 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 12:26 am
Berichten: 1209
Woonplaats: Wolvega
Frankenstein loopt als een zonnetje.

Alleen de zuiger zit wat ruim in de toleranties, vandaar dat ie rookt.
Het is ongelooflijk om te horen hoe stil en trillingsvrij zo'n oud XL500S blokkie loopt, ondanks de gebruikte ouwe rotzooi.

'k Heb een leuk crossterrein ontdekt op een steenworp afstand.
Wil je weten waar het is? PM me dan.
http://www.xl500r.nl/index.php?op=viewpage&page=13

_________________
Lekker een dagje retro-offroad: http://www.classic-offroad.nl/
Huidige motor: KTM Super Adventure 1290R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling