Vierte Lichtmaschine tot! XL600R steht still.
De vierde dode dynamo! XL600R stopt.Bijlage:
IMG_2286-256kb.jpg [ 186.75 KiB | 8589 keer bekeken ]
.
Idylle? Fast, wäre da nicht ein kleiner Makel! Der Motor meiner XL600R ist tot und gibt keinen Mucks von sich.
Motorpanne! Meine vierte Lichtmaschine ist abgeraucht!
Auf der Rückreise am Montag 15. Oktober 2018 von einer 200km langen Geländeausfahrt in Hemmooor, Norddeutschland kam ich nur bis Hovelgönne, 21km vor Oldenburg. Bei Tempo 90 auf der B211 starb urplötzlich der Motor ab, als wenn einer den Stecker gezogen hätte und startete trotz Vollgas geben nicht wieder neu.
Kein Funken mehr! –--------------------------
Idylle? Bijna, het zou geen kleine fout zijn! De motor van mijn XL600R is dood en maakt geen geluid.
Motorstoring! Mijn vierde dynamo heeft gerookt!
Op de terugreis op maandag 15 oktober 2018 van een 200 km lange roadtrip in Hemmooor, Noord-Duitsland, kwam ik alleen maar naar Hovelgönne, op 21 km van Oldenburg. Op snelheid 90 op de B211 stierf plotseling de motor, alsof iemand de stekker had getrokken en startte ondanks vol gas niet opnieuw te geven.
Geen vonken meer!Bijlage:
IMG_2294-256kb.jpg [ 170.76 KiB | 8589 keer bekeken ]
.
Nach 2h startete sie, als wäre nix geschehen und ich kam bis in die Oldenburger Innenstadt als sie ein zweites Mal den Geist aufgab. Dann ging gar nix mehr!
Vor meiner Abreise hatte ich noch frisch Inspektion gemacht, bei der „Dr. Gabi“ Zusatzmessungen an der problematischen Zündladespule der LiMa durchgeführt hatte. Die Werte waren zwar schlecht, aber nicht hoffnungslos gewesen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na 2 uur begon ze alsof er niets was gebeurd en ik kwam naar het centrum van Oldenburg toen ze de geest een tweede keer opgaf. Dan is er niets meer over!
Voor mijn vertrek had ik een nieuwe inspectie gedaan bij de "Dr. Gabi "had aanvullende metingen uitgevoerd aan de problematische ontstekingsladingspoel van de
LiMa (dynamo). De waarden waren slecht, maar niet hopeloos.

.
Ein wahrer Freund aus Bremen (Hammergott) half mir und meinem Moped in Not! Um 9 Uhr Abends waren wir in Düsseldorf mit seinen VW Bulli und ER war Nachts um 2 Uhr wieder in Bremen und bekam 2,5h Schlaf.
--------------------------------------
Een echte vriend uit Bremen (Hammergott) heeft mij en mijn bromfiets in nood geholpen! Om 9 uur in de avond waren we in Düsseldorf met zijn VW Bulli en om 2 uur was hij 's nachts terug in Bremen en kreeg hij 2,5 uur slaap.
Bijlage:
IMG_2289-256kb.jpg [ 244.89 KiB | 8589 keer bekeken ]
.
Am Mittwoch (17. Okt.) machte ich dann erneute Messungen an der LiMa mit dem Ergebnis:
Vierte LiMa tot!Messergebnisse:Der wichtigste Wert ist die generierte Wechselspannung der ZLSp beim Starten. Dieser Wert beträgt bei einer neuen ZLSp zwischen 70V und 80V. Bei der Inspektion war es noch ~50V. Eine defekte LiMa liefert nur noch 30V-40V. Meine LiMa gibt jetzt nur noch 32V ab.
Durch die Messung des generierten Stroms bin ich in der Lage auch die generierte elektrische Leistung beim Startvorgang zu vergleichen. Bei einer neuen LiMa werden rund 10W erzeugt, bei der letzten Inspektion waren es noch 6,6W, jetzt sind es nur noch 4,4W.
Ein weiterer wichtiger Wert bei Spulen ist die ihnen innewohnende Induktivität, gemessen in Milli Henry (mH). Als sie neu war lag der Wert der ZLSp bei 972mH. Im Laufe der Zeit sank er immer weiter ab. Jetzt sind es nur noch 27mH.
Den einzigen Wert, den das HONDA-Manual auf 17-2 zur ZLSp angibt ist der (ohmsche) Widerstand. Der soll zwischen 235Ω und 320 Ω liegen. Gemessen habe ich jetzt 210 Ω. Der Widerstand ist also nur leicht drunter. Doch weitere Messungen zeigen, daß die CDI auch bei weit höheren Widerständen noch arbeitet. Die Messung des Widerstands zur Zustandsbestimmung ist also sinnlos. Allein die erzeugte Spannung ist aussagekräftig.
Meine 4. LiMa lebte nur 41.802km und 6 Jahre 5 Monate und kostete 2012 gut 500€! Die durchschnittliche Lebensdauer einer neuen originalen HONDA-LiMa liegt bei 60.000km.
Meine 600R steht jetzt still bis ich sie repariert habe.
–---------------------------------------------------------------------------
Op woensdag (17 oktober) heb ik wat nieuwe metingen gedaan aan de LiMa met als resultaat:
Vierde LiMa dood!Meetresultaten:De belangrijkste waarde is de gegenereerde wisselspanning van de ZLSp bij het opstarten. Deze waarde ligt tussen 70V en 80V voor een nieuwe ZLSp. Bij de inspectie was het nog steeds ~ 50V. Een defecte LiMa levert slechts 30V-40V. Mijn LiMa is nu slechts 32V.
Door de gegenereerde stroom te meten, kan ik ook het opgewekte elektrische vermogen tijdens het opstartproces met elkaar vergelijken. Met een nieuwe LiMa wordt ongeveer 10W gegenereerd, bij de laatste inspectie was het nog steeds 6,6W, nu is het slechts 4,4W.
Een andere belangrijke waarde in spoelen is hun inherente inductie, gemeten in Milli Henry (mH). Toen het nieuw was, bedroeg de waarde van ZLSp 972mH. Na verloop van tijd zonk hij verder en verder weg. Nu is het slechts 27mH.
De enige waarde gegeven door de HONDA handleiding op 17-2 van de ZLSp is de (ohmse) weerstand. Het moet tussen 235Ω en 320Ω zijn. Ik heb nu 210 Ω gemeten. De weerstand is slechts iets lager. Maar verdere metingen tonen aan dat de CDI nog steeds werkt met veel hogere weerstanden. Het meten van de weerstand om de toestand te bepalen is daarom zinloos. Maar de opgewekte spanning is zinvol.
Mijn 4e LiMa leefde slechts 41.802km en 6 jaar 5 maanden en kostte in 2012 een goede 500 €!De gemiddelde levensduur van een nieuwe originele HONDA LiMa is 60.000 km.
Mijn 600R rust nu totdat ik het herstel.