Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do jul 19, 2018 4:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 12:31 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
in de ochtend de cilinder aangepakt;
2,5D M8 Helicoil geplaatst.
Hiervoor moest de bus eruit omdat het te repareren draadgat precies aan de rand vd bus zat.
Boren van het gat waar de M8 draad in word getapt gaat nog net, maar de draad snijden wil niet omdat de bus dan in de weg zit. En die is gehard dus daar gaat de tap van kapot.
Bus gemerkt aan 2 kanten zodat ie weer in dezelfde positie terug komt, warm gemaakt....PLONK!
Toen de helicoil probleemloos geplaatst en daarna de bus & de cilinderbehuizing goed gereinigd zodat e.e.a. weer naadloos past.

En toen moest ik alweer werken :( , kword 'r nog rijk van,...
Gelukkig was er vanavond nog een tijdvenstertje om de cilinder te monteren en zover is het nu. Het zit weer stevig vast allemaal en olie lekkage hoef ik niet te verwachten
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 17a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 17a.JPG [ 46.72 KiB | 916 keer bekeken ]


Morgen het top end monteren..

grts 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 11:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
..kans gezien om de cilinderkop te monteren.
De bouten kwamen mooi op 30 Nm uit.
1 draad is gerepareerd en die deed het prima; voelt goed aan
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 18a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 18a.JPG [ 57.12 KiB | 900 keer bekeken ]


morgen naar Gruibingen, XL meeting Duitsland...
Volgende week weer verder..

grts 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2016 1:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 16, 2010 9:32 pm
Berichten: 1030
Woonplaats: Aalten
Flyer schreef:

morgen naar Gruibingen, XL meeting Duitsland...
Volgende week weer verder..

grts 8)


Goed bezig kerel, wordt weer een perfect blokje. Veel plezier in Duitsland.

_________________
xr 650R
gt650 hawk
xl 600V Transalp

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 3:41 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
Duitsland 'XL Treffen 2016' was weer uit de kunst.
De meeting van volgend jaar is alweer in de maak en zal wss plaatsvinden aan de zuidkant van het Schwarzwald, het Zwarte woud. Heel mooie routes mogelijk daar... :D
Gaat ook nog een dagje Zwitserland in meen ik...

Inmiddels de draad vd m'n 'circuit&OTR-xl' weer opgepakt, en dat vordert alweer aardig
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 19a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 19a.JPG [ 55.43 KiB | 868 keer bekeken ]


Wie weet gaat ie vandaag nog even lopen, maar de vakantie periode brengt me veel werk dus wie weet maak ik 't iets kalmer aan af dan normaal...
Er was nog een schrikmomentje want de motor leek na de timing afstelling ietwat weerstand te hebben bij het test-cranken met de kickstarter. Gelukkig lijkt het loos alarm, maar toch....bij het inrijden maar eens zonder oordopjes gaan in eerste instantie.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 7:32 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
zow!
10 km testrit heeft me overtuigd :)

Na 3x trappen klonk de motor zonder enige ruis uit het onderblok;
de operatie is geslaagd :D
Krukas is dus nu voor mij het hart van de motor, maar in tegenstelling tot een echt hart behoort de krukas stil te zijn in plaats van te kloppen :wink:

En dat is gelukt.
De klepjes klonken bij warme motor nog iets te luid naar m'n zin, maar dat na stellen zal geen punt worden. Owja, de motor is nu lekvrij zo te zien. Na een half uur is er nog geen drup vanaf gevallen; da's mooi meegenomen :!:

Nu nog een nieuwe chainslider voor de achterbrug en een kilometer teller van rond de 40000 km en dan hoeft er niks meer aan euro's in..

Behalve 2 behoorlijke noppenbanden dan, want aankomend OTR-naseizoen dan gaat ie de klei in..

grts 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Laatst bijgewerkt door Flyer op wo jul 13, 2016 7:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2016 8:28 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 558
Woonplaats: Zwijndrecht
Top !!...fijn dat alles gelukt is.

Was weer een leuk en goed stukje om te lezen :-)

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (deze dus)
Yamaha XVS950A 2010


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2016 6:08 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
leuk om te horen :)

Vandaag de motor verder uitgetest;
starten koud wou ie niet echt.
Ben er onderweg achter gekomen dat ie zelfs bij iets hogere stationaire afstelling maar net aan genoeg benzine lijkt te krijgen voor de start..
Warm wou ie echter wel mooi, dus het word nog een beetje zoeken naar de juiste afstellingen maar het zal allemaal wel gaan lukken.

Het karakter met de nieuwe nokkenas, de Megacycle nokkenas geleverd door Web-cams, is wel sterk veranderd. Deze nokkenas 'improves midrange' volgens hun eigen zeggen.
Dat kan ik wel beamen ja, want tussen de 3000 en de 5500 loopt de motor echt anders. Reageert heel fel aan het gas..
Ook onderin lijkt ie iets feller te zijn geworden, echter gaan al deze wijzigingen wel ten koste van een andere factor :arrow: top vermogen is minder
Toch kan de motor makkelijk 120 a 130 heb ik gemerkt en dat is gelijk ook de max die ik met deze motor wil rijden, dus er is niks verloren met dat top vermogen :|

De motor is ook na de tests van vandaag helemaal lekvrij gebleven. De olie temperatuur (vuldop termometer) word bij gebruik tot 100 km/u 90 graden na 50 km rijden en da's prima.
Bij heavy-duty op zwaar terrein in modder en zand word dat ongetwijfeld weer 120 graden..
Maar zelfs daar kan ik mee leven mits de olie vers is...

8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: zo sep 18, 2016 9:41 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
de motor is gaandeweg beter gaan starten, hoewel heel af en toe nog geneigd te verzuipen is het startgedrag verder gewoon normaal.

Maar door het toegenomen vermogen is de koppakking opgeblazen.
Heb een zwak punt ontdekt bij deze koppakking. Er is een luchtkanaal (vr koeling wss) waardoor er een gat in de pakking word gestanst. Op die plek is de pakking dus minder sterk en precies op die positie is de metalen pakking er tussenuit geblazen.
De motor heeft dat vermogen dus, da's fijn om te weten 8)
Bijlage:
xl600r 18-9-2a.JPG
xl600r 18-9-2a.JPG [ 40.17 KiB | 765 keer bekeken ]

Bijlage:
xl600r 18-9-4a.JPG
xl600r 18-9-4a.JPG [ 37.07 KiB | 765 keer bekeken ]


De nokkenas&tuimelaars hebben het uitstekend gehouden.
Ga gerust bij Web Cams een vervangende nokkenas bestellen :wink: (ohne gewähr)
Bijlage:
xl600r 18-9-3a.JPG
xl600r 18-9-3a.JPG [ 58.78 KiB | 765 keer bekeken ]

Bijlage:
xl600r 18-9a.JPG
xl600r 18-9a.JPG [ 53.78 KiB | 765 keer bekeken ]


Morgen nieuwe pakkingen aanschaffen voor zowel kop als deksel en dan is deze motor volgende week weer een beetje meer naar zijn oorspronkelijke staat terug gebracht

grts :!:

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: di sep 27, 2016 12:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
de motor klonk in de kop steeds nog nét niet zoals ik het wou...
Dan heb je álles gedaan denk je en is het nóg niet okay..

Nu bleek de bus vd cilinder iets dieper te liggen dan gewenst;
er was dus ter plaatse van de rand vd bus íets minder vlaktedruk.
En dat dan net dáár waar de meeste vlaktedruk gewenst is :|

Om dat te verhelpen is het cilinder pasvlak op de glasplaat geslepen/geschuurd totdat de bus en het pasvlak in het zelfde vlak lagen. Dit is uitstekend gelukt!

Toen is bij het opbouwen nog een nieuwe nokkenasspanner-veer geplaatst alsmede ook de nieuwe koppakking en klepdekselpakking. Dit kan alleen maar het beste resultaat geven.
Hiermee heb ik lang gewacht (nieuwe metalen pakkingen) omdat de motor naar verwachting nog vaak uit elkaar moest. Maar in dit eidstadium van deze totale revisie moest het er maar eens van komen.

De motor heeft nu zo'n 25 km gereden.
Hij is heel stil in de kop..
loopt met 1 trap

Eindelijk is ie zoals het hoort.
Er zit nu nog 1 fout in, maar daarvoor zou dan het hele middencarter moeten worden vernieuwd.....daar w8 is nog ff mee.

Nu kan de motor op enkele andere punten gaan worden verbeterd;
- nieuwe remschijf voor
- nieuwe kettinggeleider tpv achterbrug
- evt aansluitingsmogelijkheden voor navigatie apparatuur
- overige electrische gadgets

Owja, ook nog een betere route gevonden voor de (nieuwe) gaskabel.
Deze loopt nu tussen de klemplaatjes van de bovenste blokbevestiging door en dit is een prachtige stroomlijn.... :)

Owja2,
het experiment met de uitlaatwrap is beëindigd.
Nadelen:
- de uitlaat zelf word te warm en deformeert bij de bochten, vooral de rechtse bocht
- de uitlaatwrap houd vocht vast en daardoor treedt er overmatige roestvorming op, of in
andere gevallen, overmatige aantasting van de coating

Ter plaatse van de accu vind ik het nog wél een goed idee om stralingswarmte tegen te gaan.


grts 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: za mei 06, 2017 12:19 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
Bijlage:
IMG_20170505_154656.jpg
IMG_20170505_154656.jpg [ 132.18 KiB | 484 keer bekeken ]


motor in de hogedruk cabine gehad.
Dikke modderlagen van de laatste achterhoek rit moesten er nog af.
Motor startte na 5 maanden stalstand met 3 trapjes en na de hogeduk wasbeurt met 1x kicken.
Toen even uitgetetst in het bos en deed alles prima.

Maar ik heb inmiddels vergelijkingsmateriaal aan die witte XL600R en die veert lichter.
Dus de atf vorkolie eruit gehaald en Putoline HDX 10 erin gedaan tot op 180 mm onder de rand (ipv 150 mm).
Nu veert ie iets soepeler.
Achterzijde ook een snellere outbound gegeven waardoor de hele motor nu wat makkelijker veert.
Het stugge was meer geschikt voor de weg, maar ik ben er wel over uit dat een XL600 gerust altijd heel licht geveerd mag zijn.

Motor is weer klaar voor de Rutten-circuit dag, nu nog hopen op redelijke weersomstandigheden.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: za mei 06, 2017 3:57 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
ja, de vering is een wereld van verschil.
Kon de motor nu behoorlijk vlot, vlotter dan anders over mijn testterrein gooien.

Voor Rutten vlgd wk, als dat doorgaat (hopelijk) neem ik wat extra Putoline HDX 10 mee voor het geval dat de voorvering helemaal tot onderin gaat na de sprongen. Kan er dus een beetje mee testen.

De carburatie was tóch nog niet helemaal 100%.
Eerdere ervaringen met aftermarket revisie kitjes brachten me echter op het idee om het een simpel te benaderen..
Andere luchtstelschroef erin gedaan. Met de aftermarket stelschroef bleef ik een dipje houden, maar met de OEM schroef was dat bijna meteen verholpen. Jaja, aftermarket kitjes zijn voor mij goed voor de pakkingen maar anders niet meer.

Enfin, ik heb nu bijna vol vermogen, het kléine beetje dat ik nog mis vind ik wel op den duur. Mss weer zoiets als de sproeier houders OEM maken. Moet dat a.k. week nog checken hoe dat is nu uitgevoerd daar in die carbs...mss in 2nd een 105 sproeier van maken..zulke dingetjes

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2017 11:30 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1096
Woonplaats: heemskerk
Eerdere ervaringen met aftermarket revisie kitjes brachten me echter op het idee om het een simpel te benaderen..
Andere luchtstelschroef erin gedaan. Met de aftermarket stelschroef bleef ik een dipje houden, maar met de OEM schroef was dat bijna meteen verholpen. Jaja, aftermarket kitjes zijn voor mij goed voor de pakkingen maar anders niet meer.


Klopt Fly die benadering heb ik nu ook :D

Bijvoorbeeld wel de nieuwe needle holder maar de oude gasnaald (of andersom) maar het blijft zoeken naar combies en tijdens "testrijden" merk je dan de verschillen, blijft altijd wel een tijdrovend klusje
(bijhouden wat je gedaan heb is ook aan te bevelen , pak je het project een maand laten op danweetiehetniemeer)

:wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 12:15 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
...blijft altijd wel een tijdrovend klusje
en dan heb jij het nog over een 500

heb bij de 600 al van alles geprobeerd, maar helemaal uitbouwen vd carb blijft nog steeds de beste optie.
Alleen de sproeiers zijn zonder veel omslag te doen, de rest is K met P.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: wo jul 26, 2017 10:49 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
carburatie heb ik geen klagen meer over. Ademt goed rijdt als een speer.

Heb een nieuwe kettingset 15:41 liggen die er op komt na het volgende offroad evenementje, wss in België. De 15:44 van nu blijft er nog even op voor het offroad werk.

Het licht is altijd een issue geweest bij deze motor.
Uiteindelijk was wel bepaald dat het allemaal bij de DC regulator zat.
Daar flink in geïnvesteerd, maar helaas was de Trialtech DC regulator niet de oplossing. Misschien heb ik iets verkeerd gedaan met aansluiten; slotsom is dat ie het niet goed doet.
Dus,..
weer een paar Shindengen SH542-12 RR's aan geschaft, 2e handse... :|
Tsja, ik vertrouw de 2e handse nooit zo, vaak gaat de verlichting met zulke RR's weer kuren krijgen en dan gaat er alweer een accu naar de mallemoer.

Laatst een online toertje gemaakt via omwegen en binnenwegen en onverwachte tussenstops;
en daar stond ie plots afgebeeld..
Bijlage:
IMG_20170726_103302.jpg
IMG_20170726_103302.jpg [ 122.06 KiB | 346 keer bekeken ]


Reden dat ik die ene die CMS nog niet heb gekocht is de prijs/... :(
Ze kosten bijna 200 euro (incl incl) en da's een flinke bak geld vr zo'n klein k*tonderdeeltje.
Deze stond te koop voor 65 ex vz en na twee dagen twijfelen heb ik deze aangeschaft.
Nooit gebruikt en het plakband is helemaal verouderd :D

Hiermee hoop ik dat de licht perikelen nu eindelijk passé zijn (vast wel).
Met een onderdeeltje uit de verleden tijd :)

grts 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 5:48 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
DC regelaar is geplaatst.
Nu eerst nog een accu er in zodat het lichtsysteem compleet is en deze nieuwe regelaar niet meteen word overbelast, mocht dat mogelijk zijn in dit elektrische circuit.

Vandaag de nieuwe JT kettingset 15:41 (oem verhouding) afgemaakt.
Was er al aan begonnen maar de kettinggeleider bleek slecht dus daar moest eerst iets op worden verzonnen. Vervangende 2e handse gebruikt.
Bijlage:
IMG_20170806_172953.jpg
IMG_20170806_172953.jpg [ 173.19 KiB | 326 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling