Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do sep 20, 2018 9:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2016 2:50 am 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2232
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
He Flyer!

Wat voor koppelingsplaten heb je er in gestopt? EBC, origineel of..?

Grt Joker

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2016 10:55 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
OEM,
een Duitse Enduro bouwer had een xl600 gekocht en onderdelen erbij gekregen. Motor weer verkocht en onderdelen los verkocht. Ik kreeg 7 OEM koppelingsplaten voor 25 euro.
Nie sleg nie..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 2:41 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
..afgelopen weekend een xl600r blok erbij gekocht.
Heb 't eens kritisch bekeken en de krukas is hetzelfde (kwaliteit) als die van het onderblok van m'n onlangs afgekomen vernieuwde top-end.

Met deze laatste aanwinst heb ik nu dus een krukas die kan worden gereviseerd.
Want met deze neem ik de gok niet.

Nu kunnen er dus 2 nieuwe drijfstangen worden aangeschaft en kunnen deze krukassen één voor één worden gereviseerd. Zo kan mijn gereviseerde blok in 1 weekend het predicaat 'geheel gereviseerd' krijgen. Anders moet de krukas worden uitgebouwd, krukas persen, ophalen..inbouwen...etc en dan kan de motor 2 weken niet worden gereden, not done :!: )
De tweede krukas moet overigens van race-kwaliteit worden en de eerste gewoon standaard.

To be continued :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 2:54 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
maar weer even doorgepakt...
2 (standaard) drijfstangen besteld..1 reserve :|

Nu is er ook een goede reden om het net ingekochte blok open te maken.
Die drijfstanf is op het small end echt versleten.
In zijwaartse richting is er géén speling tussen zuigerpen&small eye, terwijl in de richting van de slag vd zuiger er duidelijk speling is.

Nu kan deze maand, maar word ivm verzendtijden wss begin volgend emaand, het blok van mijn XL600R ook nog worden voorzien van een gereviseerde krukas.

Nou, en dán moet het goed zijn..
Ik wil de XL600R weer eens meenemen naar Enkhuizen dit jaar en om dan met een hoop gerammel in het onderblok aan te komen is ook nie wa..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 10:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Flyer schreef:
Ik wil de XL600R weer eens meenemen naar Enkhuizen dit jaar en om dan met een hoop gerammel in het onderblok aan te komen is ook nie wa..


Lekker bezig Edward :!:
Ik wil dit jaar ook met de XL naar Enkhuizen.
Vorig jaar was het me net even iets te nat... :wink: .
Een rammeltje meer of minder maak mij niet zoveel uit. Als ik er maar weer bij ben want vorig jaar was het (ondanks het slechte weer) erg gezellig. :lol:

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2016 2:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 16, 2010 9:32 pm
Berichten: 1032
Woonplaats: Aalten
Goed bezig kerel. :mrgreen:

_________________
xr 650R
gt650 hawk
xl 600V Transalp

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: vr jun 10, 2016 11:06 am 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: zo aug 14, 2011 10:04 pm
Berichten: 444
Woonplaats: Bree (B)
Ik wil de XL600R weer eens meenemen naar Enkhuizen dit jaar en om dan met een hoop gerammel in het onderblok aan te komen is ook nie wa..[/quote]


aangezien de gem. leeftijd in Enkhuizen, zullen de meest niet meer zo een supergoed gehoor hebben, dus maakt dat niet veul uit :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2016 12:38 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
drijfstangen worden alweer bijna bij me aangeboden:

Product & Tracking Information
Postal Product:
Priority Mail International Parcels
Features:
International Parcels
DATE & TIME
STATUS OF ITEM

LOCATION
June 16, 2016 , 11:21 am Customs Clearance NETHERLANDS
Your item is being processed by customs in NETHERLANDS at 11:21 am on June 16, 2016.
June 16, 2016 , 11:20 am


Processed Through Facility NETHERLANDS
June 14, 2016 , 8:45 am Departed Istanbul, TURKEY
June 12, 2016 , 9:15 pm
Departed Chicago, UNITED STATESJune 11, 2016 , 10:37 am
Arrived Chicago, UNITED STATES
June 8, 2016 , 3:46 pm
Processed Through Facility ISC CHICAGO IL (USPS)
June 8, 2016 , 3:42 pm
Arrived at Facility ISC CHICAGO IL (USPS)
June 8, 2016 , 11:26 am
Arrived at USPS Facility CHICAGO, IL 60666
June 8, 2016 , 12:18 am
Departed USPS Facility OSHKOSH, WI 54901
June 7, 2016 , 10:18 pm
Arrived at USPS Facility OSHKOSH, WI 54901
June 7, 2016 , 9:03 pm Accepted at USPS Origin Facility
MEDFORD, WI 54451 June 7, 2016
Pre-Shipment Info Sent to USPS
June 6, 2016 , 3:24 pm
Shipping Label Created
MEDFORD, WI 54451

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2016 2:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
gearriveerd, per 2 scheelt toch weer 35 dollar aan verzendkosten :)
Bijlage:
revisie xl600r onderblok krukas 3a.JPG
revisie xl600r onderblok krukas 3a.JPG [ 36.4 KiB | 1105 keer bekeken ]


Waar ik het niet mee eens ben zijn de extra verzendkosten;
vanaf de douane kost het ff 12 euro...ik vind 't diefstal :!:
Bijlage:
revisie xl600r onderblok krukas a.JPG
revisie xl600r onderblok krukas a.JPG [ 23.24 KiB | 1105 keer bekeken ]


dat ze 't controleren dat snap ik, maar waarom moet mij dat geld kosten?
Ik ga het in het vervolg maar eens naar een BV laten verzenden, dan hebben ze op basis van de invoerrechten in elk geval geen reden om zulke spullen aan de deur af te rekenen. En anders zeg ik toch JA tegen TTIP ondanks alle overige bezwaren

Bijlage:
revisie xl600r onderblok krukas 2a.JPG
revisie xl600r onderblok krukas 2a.JPG [ 38.91 KiB | 1096 keer bekeken ]

Maar goed, het officiële deel vd reis vd de drijfstangen zit er weer op.
Nu het fun-gedeelte :D

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2016 10:57 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
Ha Frank,
dat is wel zo...dus waar maak ik me druk om eigenlijk :?
Zou het dan tóch zo zijn dat ik 't allemaal echt voor de lol doe :?:

Enfin,
de vervangings-krukas word inmiddels gereviseerd.
Woensdag ofzo ophalen en na volgend weekend inbouwen.
Eerst nog een motorrit-met-XL-maten met de motor in huidige conditie.

Heb ook al info ontvangen mbt een Falicon Knife drijfstang,...daarover meer bij 'blok tunen topic'.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2016 1:30 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
nieuwe drijfstang & dito big end lagering is inmiddels gemonteerd
Bijlage:
XL600R krukas revisie 4.jpg
XL600R krukas revisie 4.jpg [ 44.97 KiB | 1054 keer bekeken ]


Helaas is CMS aan de trage kant dit keer, maar een weekje w88 met ombouwen valt nog wel mee. A.k. weekend nog een XL-ritje met vrienden als afscheid vh blok in de huidige conditie..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: do jun 23, 2016 3:36 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
heb trouwens uit het hoofd bedacht waarom vanaf de dynamo zijde de krukas wisselen niet mogelijk is:;

uitlijn-merktekens van balans\krukas as zijn niet te zien.
Is wel te verhelpen door de dynamo zijde ook te merken, maar da's achteraf.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 4:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
top end eraf gesleuteld.
Dit is uiteraard ook een interessant traject omdat de nieuwe (megacycle) nokkenas nu na een eerste test weer eens aan het licht komt.
Wel, ziet er allemaal prima uit. Kon niet beter

Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 2a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 2a.JPG [ 37.6 KiB | 1025 keer bekeken ]

Bijlage:
xl600r bokrevisie krukas 3a.JPG
xl600r bokrevisie krukas 3a.JPG [ 47.89 KiB | 1025 keer bekeken ]

Bijlage:
xl600r blokkrevisie krukas 4a.JPG
xl600r blokkrevisie krukas 4a.JPG [ 47.9 KiB | 1025 keer bekeken ]

Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 5a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 5a.JPG [ 37.25 KiB | 1025 keer bekeken ]


Verder afdalend vond ik dat de cilinderkop bouten niet helemaal lekker aangedraaid zaten.
Dit ga ik bij 2 stuks nog verhelpen door de schroefdraad bij 2 stuks draadgaten te vernieuwen door 2,5 D Helicoils te plaatsen.
Weer verder afzakkend kom je de zuiger tegen en die zag er behalve lichte koolaanslag, wegens iets te rijke afstellling, prima uit. (die rijke afstelling komt vermoedelijk door een iets te grote stationaire sproeier).
De zuiger heeft zich netjes in de cilinder gezet, geen beschadigingen en de hemden zien er netjes uit.

Dan het small eye;
hier was het allemaal om begonnen;
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 1a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 1a.JPG [ 44.14 KiB | 1025 keer bekeken ]

Dat small eye is uitgelubberd en het kan niet anders dan dat dit de oorzaak is van de ruis in het geruis van het blok. Dat kloppende geluid...

Morgen komen de pakkingen binnen dus dat ligt op schema

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2016 6:10 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
vandaag de middencarterpakking ontvangen van CMS.
Het blok kan dus weer dicht.

Dit onderblok is al vaker los geweest en dat merk je dan. Alles gaat soepeler :)
Oftewel, in no time was het blok gesplitst en de krukas eruit..
De transmissie kon gewoon blijven zitten. Dit is hooguit een beetje bezwaarlijk omdat je dan een iets zwaardere carterhelft de oven moet in tillen--> dit moet om het nieuwe lager het plaatsen en tevens om het lager zelf op te warmen zodat de krukastap er makkelijk in gaat.
niet met de hamer werken--> degene die de krukas heeft geperst en gericht zat met een koperen hamertje de astappen uit te richten en dan moet zo'n fijn afgesteld onderdeel niet met een hamer worden verpest bij het monteren
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 9a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 9a.JPG [ 53.87 KiB | 999 keer bekeken ]


Voor het monteren;
carterhelft (mét lager) opwarmen, krukas afkoelen (vriezer) en dan deze voorzichtig in elkaar zetten.
In dit geval moest eerst nog het lager worden gelijmd met loctite 638 dus los erbij gelegd. Na het opwarmen de kamer ingesmeerd met deze groene loctite en toen pas het lager erin gezet. Nu zit het de buitenste lagerschaal vast in de behuizing.
Voordeel van warm monteren is dat de loctitie sneller uithard. Is ook het nadeel als je niet snel genoeg bent. Alles van tevoren netjes klaargelegd dus om tijd te winnen tijdens het monteren.

Daarna was het --> randen schoonmaken&schuren, randen vzv een klein beetje loctite5699 (eerst de koude daarna de warme helft (want deze loctite droogt uit, heeft beperkte verwerkingstijd), pakking ertussen, rechtercarthelft plaatsen en schroeven handvast aandraaien.

En zo ver is het nu
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 9a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 9a.JPG [ 53.87 KiB | 999 keer bekeken ]

Nu eerst de lagering laten uitharden
Zowel krukas als transmissie werkt mooi
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 9a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 9a.JPG [ 53.87 KiB | 999 keer bekeken ]


De krukas die er uitkomt, tsja, kweet nu wel hoe zo'n big end lagering moet aanvoelen.
En deze voelt ook versleten aan...
Maar dit is dan weer materiaal voor een andere motor..

nb:
de beschadigingen aan deze balansas zijn verder geen probleem gebleken. Dit is ten gevolge van, ooit eens, een stukgelopen balansas lager, maar het heeft nu alweer duizenden kilometers zonder rare trillingen gelopen
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 12a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 12a.JPG [ 32.16 KiB | 999 keer bekeken ]


Morgen verder met de deksels..


Bijlagen:
xl600r blokrevisie krukas 11a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 11a.JPG [ 56.73 KiB | 999 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Flyer, XL600R, 1985
BerichtGeplaatst: zo jul 03, 2016 8:16 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
gister en vandaag de carterhelften dichtgebouwd..
werk buiten de deur verhinderde de directe voortgang :(

De koppelingszijde is zaterdag probleemloos weer opgebouwd.
Het gebruik van die Loctite 5699 maakt de pakkingen langer bruikbaaar. Ze komen makkelijk los van de rand en scheuren niet. Da's een mooi bijkomend voordeel want dat scheelt telkens 6,50 euro. Tel het maar op als je zoals ik zo'n deksel vaak open hebt.
De koppelingszijde was onlangs al onderwerp van revisie mbt nieuwe koppelingsplaten en pulsgever. Daar zat alles goed mee..

Vandaag de dynamo zijde afgemaakt;
daar zat een hardnekkige lekkage die aandacht nodig had.
Heb van het reserveblok het dynamodeksel genomen en hierin de G410 dynamo ingebouwd. Dat ging naadloos uiteraard
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 13a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 13a.JPG [ 59.57 KiB | 983 keer bekeken ]

De rand van dit deksel is prima en er is door iemand al eens een modificatie uitgevoerd
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 14a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 14a.JPG [ 48.64 KiB | 983 keer bekeken ]

Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 15a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 15a.JPG [ 102.29 KiB | 983 keer bekeken ]


...en het onderblok is weer dicht :)
Bijlage:
xl600r blokrevisie krukas 16a.JPG
xl600r blokrevisie krukas 16a.JPG [ 55.17 KiB | 983 keer bekeken ]


Cilinder gaat er morgen op.
Hiervan moeten eerst twee draadgaten worden hersteld..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling