Zo, even een updeetje voor oma!
Waar de motor van m'n vriendin (XT600E) al blij was met een nieuw koppelingskabel en wat mooie nieuwe noppen, is die van mij wat veeleisender.
Laatst was de remschijf (

6mm krom door de dikke blokjes

) al vervangen. En ook mijn fiets had mooie nieuwe nopjes gekregen.
De choke-kabel had zijn beste tijd ook gehad, dus die moest nog vervangen worden. Maar nu was ook de uitlaat al doorgescheurd, resulterend in een mooi gat en een hoop kabaal. Via marktplaats een mooi tweedehands setje op de kop getikt en vandaag lekker aan de slag geweest.
Men neme wat gereedschap

En nog geen kwartier later heeft de motor een flinke afslakkuur gehad

En zo'n 10cm achter het verbindingspunt met de bochten is de GP-style uitlaat duidelijk te zien

De nieuwe tweedehands dempers hadden alleen nogal veel moeite met de oude bochten. Het gat leek net te klein om over elkaar te passen. Dus toen heb ik de oude bochten ook gedemonteerd en de nieuwe tweedehands bochten er bij gepakt.
Dat was nog wel even prutsen, want die afdicht-ringen (of hoe ze ook heten) van de uitlaten van de cylinder zaten niet bij de nieuwe bochten. Maar na wat wrikken en schrapen had ik ze van deoude bochten afgekregen. Want nieuwe had ik natuurlijk niet bij de hand...
Maar uiteindelijk is het gelukt, de nieuwe uitlaat zit er op!

Ook de choke-kabel was zo gedaan. Dat was ook de voornaamste reden dat de tank (en dus ook zadel) er af waren. Want die aansluiting zit natuurlijk goed verstopt! Zo'n kabel hoeft dan ook zelden vervangen te worden.
En toen ik binnen m'n handen aan het wassen was, bedacht ik me ineens dat ik het benzineslangetje van de tank nog niet had aangesloten... Dus gauw nog even naar buiten en hop, alles is weer zoals het hoort.
Dus het is me zomaar gelukt en heb ik weer een normaal klinkende brommer.
En wat zou ik toch graag een brug en krik hebben om dit soort dingen op te doen...