Vervuilde carburateurkamers KEIHIN carburateur HONDA XL600R PD03 1983Overmatig - dus boven het normale niveau - vervuilde carburateurkamers van mijn twee KEIHIN carburateur moest ik bij de laatste 3.000 km inspectie van mijn rode vervangingsmotor bepalen en natuurlijk elimineren. De negende inspectie begon op 13 oktober 2019 bij mooi weer buiten op straat voor mijn huis.
Totale kilometerstand van mijn XL600R: 227.255km, kilometerstand zuiger 1.Ü.G. mijn rode vervangingsmotor: 30.177km.
Waarom vertel ik dit? Omdat deze grote hoeveelheid vuil en roest nog nooit eerder had plaatsgevonden en daarom de vraag rijst waarom en waarom deze grote hoeveelheid vuil en roest nu in de carburateur zit. Zelfs kleinere hoeveelheden water kunnen in de carburateur komen en zich daar onder het vuil nestelen. Benzine is lichter dan water, dus water valt onder de brandstof en vormt mogelijk roest in de tank, niet in de carburateur. De moderne brandstof met het hoge water trekkende alcoholgehalte, dit effect wordt zelfs versterkt! Het water onderaan beschadigt de gaskamers niet, maar de methanol! Methanol valt de aluminiumlegering van de kamers erg goed aan, zoals je gemakkelijk zelf kunt zien. In bepaalde uitzonderlijke gevallen had een andere XL600R een slechte oxidevorming waardoor een carburateuruitwisseling noodzakelijk was!
Het spul dat mijn oude viertaktemmer verbrandt, is een mengsel van benzine, methanol, water en vuil! En uit de uitlaat komen alleen parfum en kleurrijke bloemen naar buiten!

De meest waarschijnlijke verklaring voor de abnormale besmetting van de twee carburateurkamers is m.W.n. de volledige uitputting van mijn 12.09l brandstoftank twee kilometer vóór de DFDS-veerboot van Dünnkirchen, FR naar Dover, VK op vrijdag 20 september 2019 om ongeveer 7 uur 's ochtends in totale duisternis in het niets. Er ontbrak niet veel en ik zou mijn „doowe“ ferry gemist hebben!
–--------------------------------------
GB:
Contaminated carburetor chambers KEIHIN carburettor HONDA XL600R PD03 1983Excessive - so beyond the normal level - polluted carburetor chambers of my two KEIHIN carburetor I had to determine at the last 3,000 km inspection of my red replacement engine and of course eliminate. The ninth inspection started on October 13, 2019 in good weather outside on the street in front of my house.
Total mileage of my XL600R: 227.255km, mileage piston 1.Ü.G. my red replacement engine: 30.177km.
Why am I telling this? Because this large amount of dirt and rust had never occurred before and therefore the question arises why and why this large amount of dirt and rust now in the carburetor. Even smaller amounts of water can get into the carburetor and settle there under the dirt. Gasoline is lighter than water, so water drops below the fuel and forms there possibly rust in the tank, not in the carburetor. The modern fuel with the high water-pulling alcohol content, this effect is even enhanced! The water at the bottom does not damage the gas chambers, but the methanol! Methanol attacks the aluminum alloy of the chambers very well, as you can easily see for yourself. In certain exceptional cases, another XL600R had a bad oxide formation which made a carburetor exchange necessary!
The stuff that burns my old four-stroke bucket is a mixture of gasoline, methanol, water and dirt! And out of the exhaust only perfume and colorful flowers come out!

The most probable explanation for the abnormal contamination of the two carburettor chambers is m.W.n. the complete running out of my 12.09l fuel tank two kilometers before the DFDS ferry from Dünnkirchen, FR to Dover, UK on Friday the 20th of September 2019 at about 7 o'clock in the morning in total darkness in nowhere. There was not much missing and I would have missed my bloody ferry!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier ist ein Photo von der schmutzigen Kammer des Primär-Vergasers:
Hier is een foto van de vuile kamer van de primaire carburateur:
Here is a photo of the dirty chamber of the primary carburetor:
Bijlage:
Pri-Vergaserkamer-256kb.jpg [ 191.1 KiB | 2297 keer bekeken ]
.
Hier ist ein Photo von der schmutzigen Sekundär-Vergaser-Kammer:
Here is a photo of the dirty secondary carburetor chamber:
Hier is een foto van de vuile secundaire carburateurkamer:
Bijlage:
Sek-Vergaserkamer-256kb.jpg [ 220.69 KiB | 2297 keer bekeken ]
.
NL:
De lichtgele vloeistof is natuurlijk de resterende brandstof. De grote hoeveelheid vuil en roest op de bodem van de kamer is heel goed te zien en veel meer in de hoeveelheid dan in de primaire kamer.
–-------------------
GB:
The light yellow liquid is of course the remaining fuel. The large amount of dirt and rust on the bottom of the chamber can be seen very well and much more in the amount than in the primary chamber.
So sieht eine saubere Vergaser-Kammer aus:
This is what a clean carburetor chamber looks like:
Dit is hoe een schone carburateurkamer eruit ziet:
Bijlage:
SaubereVergaserkamer-256kb.jpg [ 183.32 KiB | 2297 keer bekeken ]
.
NL:
Tot mijn grote verbazing bleven de drie carburateursproeiers en de twee sproeikoppen daarentegen schoon en zonder klachten. Desondanks is het duidelijk dat op deze manier ook veel kleine vuildeeltjes hun weg vinden naar de verbrandingskamer en daar verbrand zijn en leiden tot afzettingen in de verbrandingskamer en op de bougie.
Met perslucht krijg je alle vervuiling van de carburateur in een inspectie vanuit alle hoeken en hoeken en blaas je uit alle kleine gaatjes van de spuitmondjes naar buiten en maak je alle onderdelen weer pikobello schoon.
Wat leer je van dit verhaal? Zelfs op de "korte afstand" van slechts 3.000 km kan er veel gebeuren en wordt de noodzaak van de korte inspectie-intervallen van de XL600R uitgelegd.
PS:
Nee, met een papieren filter tussen de tank en de storing kunnen deze bodems niet worden gestopt, zoals mijn verschillende experimenten uit het verleden hebben aangetoond. Het zeer kleine verloop tussen tank en carburateur van ongeveer vier centimeter staat het gebruik ervan niet toe. Helaas. Men moet daarom in de zure citroen bijten en de carburateurs wachten regelmatig.
–------------------------------
GB:
To my great astonishment, the three carburettor nozzles and the two nozzle sticks, on the other hand, remained clean and without complaints. Nevertheless, it is clear that in this way a lot of tiny particles of dirt also find their way into the combustion chamber and are there burned and lead to deposits in the combustion chamber and on the spark plug.
With compressed air you get all the contamination of the carburetor in an inspection from all corners and angles and blown out of all the tiny holes of the nozzle sticks out and clean all components again pikobello.
What do you learn from this story? Even in the "short distance" of only 3,000km, a lot can happen and explains the need for the short inspection intervals of the XL600R.
PS:
No, with a paper filter between the tank and the failure, these soils can not be stopped, as my various experiments of the past showed. The very small gradient between tank and carburetor of about four centimeters does not allow its use. Unfortunately. One must therefore bite into the sour lemon and the carburetors regularly wait.