Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma nov 19, 2018 1:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 173 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 30, 2018 2:49 pm 
XL Gebruiker

Woensdag 25 april 2018:
Bestelde een nieuwe stofafdichting.

Mi., 25. Apr. 2018:
Einen neuen Staubdichtring bestellt.
----------------------------------------------------------------------------------

Wed., 2 mei 2018:
De verbindingen in de BS werkten met PROXXON en een nieuwe staaldraadborstel en werden vervolgens grondig geschraapt met de "speciale schraper". De speciale schraper lijkt op een kleine lockpick. Het "vuil" zit extreem strak op het aluminium en is erg hard (plagend). Gretchen vraag! Is dat misschien geen vuil? Waren de originele ringen misschien vastgelijmd en is de lijm er zo slecht uit?

Mijn schoonmaakgereedschap:

Mi., 2. Mai 2018:
Die Fugen im BS mit PROXXON und neuer Stahldrahtbürste bearbeitet, dann mit dem „Spezialschaber“ gründlich ausgekratzt. Der Spezialschaber sieht wie ein kleiner Dietrich aus. Der „Schmutz“ sitzt außerordentlich fest auf dem Aluminium und ist sehr hart(neckig). Gretchenfrage! Ist das vielleicht kein Schmutz? Waren die originalen Ringe eventuell eingeklebt und es sind die Klebereste, die so schlecht rausgehen?

Mein Säuberungswerkzeug:
Bijlage:
IMG_2216-256kb.jpg
IMG_2216-256kb.jpg [ 243.57 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Het was nog steeds Schmand uit! Dan uitgeblazen of gereinigd met PreLu en remreiniger. Nu schoon genoeg? De test zal het laten zien!
---------------------------------------------------------------------------------------

Es kam immer noch Schmand raus! Dann mit PreLu und Bremsenreiniger ausgeblasen bzw. gereinigt. Jetzt sauber genug? Der Test wird es zeigen!
Bijlage:
IMG_2218-256kb.jpg
IMG_2218-256kb.jpg [ 201.62 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Don., 3. mei 2018:
Een nieuwe zuigerafdichting en een nieuwe stofafdichting rommelden weer in hun groeven. Ik heb het droog gebruikt, i. zonder vet. Met een wattenstaafje worden beide rubbers van buitenaf dun geborsteld met PROCYCLE motorfietskeramiekpasta (-40 ° C tot + 1400 ° C). De zuiger ook, maar alleen aan de onderkant van een smalle strook, waar hij het eerste rubber ontmoet. Het belangrijkste is dat het grootste deel van de zuiger droog blijft! Alleen dan kun je de zuiger redelijk goed vasthouden met je vingers en duim en draai je om!

De zuiger dan onder een lichte duimdruk en - vooral belangrijk! - Roterend in de stofafdichting gedrukt of geschroefd tot de kracht niet meer voldoende is. Ik drong op deze manier door met de zuiger in de zuigerafdichting. Dan wordt de houdkracht van de rubbers zo groot dat ik de zuiger niet meer kan draaien.

Vervolgens wordt een geschikte met kunststof beklede schroefklem gebruikt om de zuiger verder zeer voorzichtig en gevoelig naar de onderste aanslag te duwen. Dit kan zonder veel druk en zonder veel geweld worden gedaan.

Do., 3. Mai 2018:
Eine neue Kolbendichtung und eine neue Staubdichtung wieder in ihre Nuten hineingefummelt. Ich habe sie trocken eingesetzt, d.h. ohne irgendwelches Fett. Mit einem Wattestäbchen beide Gummis von außen dünn mit PROCYCLE Motorrad Keramikpaste (-40° C bis +1.400° C) eingestrichen. Den Kolben auch, aber nur ganz unten einen schmalen Streifen, dort wo er auf dem ersten Gummi auftrifft. Das wichtige dabei ist, der größte Teil des Kolbens bleibt trocken! Nur so kann man den Kolben mit den Fingern und Daumen einigermaßen gut greifen und drehen!

Den Kolben dann unter leichtem Daumendruck und – besonders wichtig! – in drehender Weise in den Staubdichtring eingedrückt bzw. eingedreht bis die Kraft nicht mehr reicht. Ich bin auf diese Art mit dem Kolben bis in die Kolbendichtung vorgedrungen. Dann wird die Haltekraft der Gummis so groß, daß ich den Kolben nicht mehr drehen kann.
Dann eine passende kunststoffbeschichtete Schraubzwinge benutzt, um den Kolben weiter sehr behutsam und gefühlvoll bis an den unteren Anschlag einzudrücken. Das geht ohne großen Druck und ohne große Gewalt auszuüben.
Bijlage:
IMG_2220-256kb.jpg
IMG_2220-256kb.jpg [ 229.96 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2229-256kb.jpg
IMG_2229-256kb.jpg [ 187.79 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Nou alsjeblieft. Works! Nog een.

Na bitte. Geht doch! Nur noch einer.

--------------------------------------

Vrijdag 4 mei 2018:
Grote problemen en teleurstellingen! Mijn bestelde twee stoflaarzen zijn eindelijk gearriveerd, maar de belangrijke stofafdichting voor de remzuiger ontbreekt! Merde! Mijn telefoontje met het bedrijf laat zien dat deze bestelling fout is gegaan. Nu moet ik nog een week langer wachten voordat de ontbrekende zegel wordt bijgevuld. Ik heb het ontbrekende bedrag (€ 4,49) betaald voor de mislukte bestelling.

Plan B: nog een zegel hier besteld in Düsseldorf. Laten we eens kijken wie de leveringsrace wint!

Dankzij het wachten op het reserveonderdeel voor de verdomde voorrem, heb ik genoeg tijd om het te gebruiken voor verdere werkzaamheden aan mijn 600R. Op de linker vork zit een defecte balg, die ik vandaag heb ingeruild voor een nieuw origineel Honda-onderdeel (51611-MG2-003).

Overigens een goede gelegenheid om ook het gekraste zwarte voorspatbord (61100-KGO-0000, april 1983) te ontmantelen om de krassen van de laatste crash (ongeval in MG 2015) te verwijderen door te polijsten.

Fr., 4. Mai 2018
Großer Ärger und Enttäuschung! Meine bestellten zwei Staubmanschetten sind endlich angekommen, doch die wichtige Staubdichtung für den Bremskolben fehlt! MERDE! Mein Telefonat mit der Firma ergibt, daß diese Order falsch gelaufen ist. Nun muß ich noch eine ganze Woche länger warten bis die fehlende Dichtung nachgeliefert wird. Den fehlenden Geldbetrag (4,49€) für die fehl gelaufene Order habe ich nachgezahlt.

Plan B: eine weitere Dichtung hier in Düsseldorf geordert. Mal schauen, wer das Lieferrennen gewinnt!

Dank der Wartezeit wegen des Ersatzteils für die verdammte Vorderradbremse, habe ich genügend Zeit, um sie für weitere Arbeiten an meiner 600R zu verwenden. Auf dem linken Gabelholm sitzt ein defekter Faltenbalg, den ich heute gegen ein neues Honda-Originalteil (51611-MG2-003) austauschte.
Eine gute Gelegenheit übrigens auch den zerkratzten schwarzen Frontfender (61100-KGO-0000, April 1983) abzubauen, um die Kratzer vom letzten Sturz (Unfall in MG 2015) durch den Versuch des Polierens zu beseitigen.
--------------------------------------------------------

Di, 8 mei 2018:
Haal de NIEUWE stofafdichting 's ochtends op bij het HONDA CENTER Düsseldorf voor € 5,32 en wikkel het droog in de groef. Beide afdichtingen en de zuiger aan de onderkant van de rand met keramisch vet dat dun is bedekt met behulp van een wattenstaafje.

Di., 8. Mai 2018:
Die NEUE Staubdichtung morgens beim HONDA CENTER Düsseldorf für 5,32€ abgeholt und trocken in die Nut hinein gefriemelt. Beide Dichtungen und den Kolben unten an der Kante mit Keramikfett dünn eingestrichen mit Hilfe eines Wattestäbchens.
Bijlage:
IMG_2233-256kb.jpg
IMG_2233-256kb.jpg [ 247.65 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Trek voorzichtig de tweede NEW-remzuiger aan en draai deze lichtjes met uw duim naar de zuigerafdichting. Tot die tijd ging het deze keer heel gemakkelijk, en dan versterk je met duimdruk helemaal tot aan de aanslag zonder andere hulpmiddelen. Super! Beide nieuwe zuigers zitten er nu in.
------------------------------------------------------------------

Den zweiten NEUEN Bremskolben vorsichtig aufgesetzt und unter leichtem Druck mit dem Daumen drehend bis zur Kolbendichtung eingedrückt. Ging bis dahin sehr easy dieses Mal, dann mit verstärken Daumendruck ganz runter bis zum Anschlag ohne andere Hilfsmittel. Super! Beide neue Kolben sind nun drin.
Bijlage:
IMG_2235-256kb.jpg
IMG_2235-256kb.jpg [ 248.07 KiB | 280 keer bekeken ]

28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 30, 2018 2:58 pm 
XL Gebruiker

Een klein en een groot rubber manchet gebruikt. De grote rubberen laars (45132-166-016) is NIEUW. Introduceert tanghouder. Smeer beide geleidepennen van de klemhouder met Molycotefet. Beide "roestvrijstalen veren" geplaatst.

Restdikte gemeten op het dunste punt: d ~ 2.0mm

Beide pennen van de remblokgeleider (pin, hanger: 45215-GE2-006) hebben het oppervlak van de verchroomde (?) Coating beschadigd en moeten bij de volgende wijziging worden vervangen. Onderdeel nummer 18 in de microfiche.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Eine kleine und eine große Gummimanschette eingesetzt. Die große Gummimanschette (45132-166-016) ist NEU. Zangenhalter einführt. Beide Führungsstifte vom Zangenhalter mit Molycotefett eingefettet. Beide „Edelstahlfedern“ eingelegt.

Restdicke Belege an der dünnsten Stelle gemessen: d~2,0mm

Beide Stifte der Bremsbelegeführung (Stift, Aufhänger: 45215-GE2-006) haben an den Oberfläche die Chrom(?)beschichtung beschädigt und sollten beim nächsten Wechsel ersetzt werden. Teil Nr. 18 in der Mikrofiche.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Zowel oude pinnen als oude remblokken zijn opnieuw geïnstalleerd. Reinig eerst de remblokken met remreiniger en smeer de achterkant in met metaalscheidende pasta (-50 ° C tot + 1100 ° C).
-----------------------------------------------------------------

Beide alten Stifte und alte Bremsbelege wieder eingebaut. Bremsbelege vorher mit Bremsenreiniger gesäubert und die Rückseiten mit Metallotrennpaste (-50°C bis +1100°C) bestrichen.
Bijlage:
IMG_2236-256kb-NM.JPG
IMG_2236-256kb-NM.JPG [ 86.44 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Sluit de remklauw en -lijn opnieuw aan met de schroef. Ontluchtingsnippel (SW = 8) ingeschroefd.
15.00 uur: rem klaar voor olievulling en -bloeding! Foto's zijn nutteloos. Plant ziet er eerder uit.

ATE originele remvloeistof SL DOT4 0,5l gebruikt voor het vullen.

Gereviseerd systeem geassembleerd. Alle schroeven vastgedraaid tot koppel. Alleen het bloeden werkt weer niet meteen.

De "ontluchtingsmethode": trek aan de remhendel en houd deze ingedrukt. Draai de ontluchtingsschroef kort open, laat de druk ontsnappen en sluit onmiddellijk weer. Laat vervolgens de remhendel los en draai hem opnieuw vast en houd hem vast. Herhaal de procedure x keer totdat de druk is toegenomen.

Zorg ervoor dat er geen lucht wordt aangezogen met de transparante afvoerslang op de ontluchting. Ik heb dit verzekerd door een hoge slang waarin zich een oliekolom heeft gevormd. Overlopende olie verzameld in een klein glas en z.T. opnieuw gebruikt voor het vullen.
-----------------------------------------------------

Mit der Leitungsschraube den Bremssattel und B-Leitung wieder verbunden. Entlüftungsnippel (SW=8) eingedreht.
15 Uhr: Bremse fertig zum Ölbefüllen und Entlüften! Fotos sind witzlos. Anlage sieht aus wie vorher.

ATE Original Bremsflüssigkeit SL DOT4 0,5l zum Befüllen benutzt.

Überholte Anlage montiert. Alle Schrauben nach Drehmoment angezogen. Nur das Entlüften klappt wieder nicht auf Anhieb.

Die „Entlüftungsmethode“: B-Hebel ziehen und festhalten. Entlüftungsschraube kurz öffnen, Druck abgelassen und sofort wieder schließen. Dann B-Hebel loslassen und wieder anziehen und festhalten. Vorgang x-Mal wiederholt bis sich Druck aufbaut.

Mit dem durchsichtigen Ablaßschlauch auf der Entlüftung drauf geachtet, daß dort keine Luft gezogen wird. Das habe ich durch einen hochgelegten Schlauch sichergestellt in dem sich eine Ölsäule bildete. Überlaufendes Öl in einem kleinen Glas aufgefangen und z.T. wieder zum Befüllen verwendet.
-------------------------------------------------

Wo, 9 mei 2018:
De "ontluchtingsmethode" is enigszins gewijzigd:
Pre-pompte meerdere keren, dan aan het begin van lichte druk op de olie om de klep te openen en pomp door twee tot drie keer en sluit vervolgens weer. Herhaal het proces drie tot vier keer.

Het drukpunt werd iets / aanzienlijk beter. Hij lijkt niet echt goed te zijn. . Ik vermoed resterende lucht. Ik herinner me dat ik deze waarschijnlijk ook eerder had.
Let op voldoende olie voordat u het reservoir sluit en maak zorgvuldig het afdichtingsrubber en het deksel schoon. De rubberen afdichting wordt met PreLu uitgeblazen. Het sterk vervuilde en gecorrodeerde deksel wordt gereinigd met een kleine staalborstel en uitgeblazen met PreLu.

Remrevisie succesvol afgerond na drie weken!

Het beste is dat je niets van buitenaf ziet! Noch de nieuwe onderdelen noch de vele uren werk daarbinnen. Mijn 600's zien er precies zo shit uit vóór de revisie. Haha !! :mrgreen:

De testrit van de volgende dag (~ 300km) liet zien dat mijn goede oude XL ook nog altijd remt. Op de langere termijn is ook te zien of de twee nieuwe zuigers met nieuwe afdichtingen nu beter af zijn van de rem en de remschijsslijtage is weer lager, zoals bij de oude rem. Omdat de gloednieuwe schijf, die onlangs was gemonteerd, al slecht had geleden, zoals mijn reguliere controlemetingen bij elke inspectie aantoonden.

PS:
De afleverrace heeft het bedrijf BTS van Ostfildern duidelijk verloren! De ontbrekende nieuwe stofafdichting voor de remzuiger arriveerde op Mo., 14 mei 2018 bij mij.

---------------------------------------------------------------

Mi., 9. Mai 2018:
Die „Entlüftungsmethode“ leicht geändert:
Mehrfach vorgepumpt, um dann unter Anfangs leichtem Druck auf das Öl das Ventil zu öffnen und zwei bis drei Mal durchzupumen und dann erst wieder zu schließen. Vorgang drei bis vier Mal wiederholt.

Der Druckpunkt wurde etwas/deutlich besser. Richtig gut scheint er nicht zu werden. .Ich vermute Restluft. Ich erinnere mich, daß ich diese wohl auch vorher hatte.
Vor dem Verschließen des Vorratsbehälters auf genügend Öl geachtet und das Dichtgummi und den Deckel sorgfältig gereinigt. Das Dichtgummi mit PreLu ausgeblasen. Den stark verschmutzen und korrodierten Deckel mit einer kleinen Drahtbürste gereinigt und mit PreLu ausgeblasen.

Bremsenüberholung nach drei Wochen Dauer erfolgreich beendet!
Bijlage:
IMG_2236-256kb-NM.JPG
IMG_2236-256kb-NM.JPG [ 86.44 KiB | 280 keer bekeken ]

.
Das Beste an der Sache ist, man sieht von außen nix! Weder von den neuen Teilen noch den vielen Stunden Arbeit, die da drinstecken. Meine 600er sieht genauso Sch€i߀ aus, wie vor der Überholung. Haha!! :mrgreen:

Die am nächsten Tag gemachte längere Probefahrt (~300km) zeigte, daß meine gute alte XL so gut bremst wie eh und jeh. Auf längere Sicht wird sich auch zeigen, ob sich die zwei neuen Kolben mit neuen Dichtungen nun wieder besser von der Bremse lösen und der Bremsscheibenverschleiß wieder geringer wird, wie mit der alten Bremse. Denn die nietnagelneue Scheibe, die vor kurzen erst montiert wurde, hatte schon arg gelitten, wie meine regelmäßigen Kontrollmessungen bei jeder Inspektion zeigten.

PS:
Das Lieferrennen hat ganz klar die Fa. BTS aus Ostfildern verloren! Die fehlende neue Staubdichtung für den Bremskolben ist erst am Mo., 14. Mai 2018 bei mir eingetroffen.
Bijlage:
IMG_2238-256kb.jpg
IMG_2238-256kb.jpg [ 254.42 KiB | 280 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 3:14 pm 
XL Gebruiker

Installatie NIEUW achterwiel

Op woensdag 6 juni 2018, op een kilometerstand van 218,396 km, installeerde ik eindelijk mijn nieuwe speciale achterwiel in het beste knutselweer, omdat de achterband meer tekenen van slijtage vertoonde. De resterende profieldiepte was gedaald tot minder dan 2 mm.

Nu heb ik aangepaste wielen aan de voor- en achterzijde en beide hebben spaken in roestvrij staal. Het begin van de conversie begon op 4 oktober 2012 en eindigde op 18 oktober 2016. De installatie van het speciale achterwiel was alleen nu.

De extra kosten voor de conversie bedragen ongeveer 425 € zonder dat ik mijn werkuren heb berekend. Mijn oude velg heeft een vriend van mij ontvangen in ruil voor een ander gebruikt XL600R-onderdeel, omdat zijn rand lijdt aan putjes.

# ½ inch WIDER, NIEUWE XS PERFORMANCE aluminium velg: 3,00 inch, zelfde diameter (17 inch)
# 36 NIEUWE RVS spaken G9 glad met gegalvaniseerde tepels
# Gewicht geoptimaliseerde hub: 114 g lichter (of effectief 80 g vanwege nieuwe BTR)
# NIEUW Wiellagerkoker van zeer sterk 51er-vliegtuig aluminium (eigen productie, 50 g lichter dan origineel)
# 2 NIEUWE kogellagers: NSK 6203 DU AO2
# NIEUWE remtrommel (d.w.z. remtrommelring (BTR))
# NIEUWE band: HEIDENAU K60 SCOUT 130/80-17 65T
# NIEUWE slang: VEERUBBER 17-5.10
# NIEUWE velgbeschermer: eigen productie
# NIEUWE remschoenen: VESRAH VB136
# Totaal gewicht Walmotec achterwiel: 450g zwaarder dan origineel

–---------------------------------------------------------------------------------------------------

Einbau NEUES Hinterrad

Am Mittwoch, den 6. Juni 2018 bei einem Km-Stand von 218.396km habe ich endlich mein neues Spezialhinterrad bei bestem Bastelwetter eingebaut, denn der hintere Reifen zeigte erhöhte Abnutzungsspuren. Die Restprofiltiefe war auf weniger als 2mm gesunken.
Jetzt habe ich vorne und hinten eine Spezialanfertigung an Räder und beide haben auch Edelstahlspeichen. Der Beginn des Umbaus startete am 4. Okt. 2012 und endete am 18. Okt. 2016. Der Einbau des Spezial-Hinterrads erfolgte erst jetzt.
Die Mehrkosten für den Umbau belaufen sich auf ca. 425€ ohne meine Arbeitsstunden berechnet zu haben. Meine alte Felge hat ein Freund von mir im Austausch gegen ein anderes gebrauchtes XL600R-Teil erhalten, da seine Felge an Lochfraß leidet.

# ½ Zoll BREITERE, NEUE XS-Performance Aluminiumfelge: 3.00 Zoll, gleicher Durchmesser (17 Zoll)
# 36 NEUE Edelstahlspeichen G9 glatt mit verzinkten Nippeln
# Gewichtsoptimierte Nabe: 114g leichter (bzw. effektiv 80g wegen neuen BTR)
# NEUE Radlager-Hülse aus hochfestem 51er-Flugzeug-Aluminium (Eigenproduktion, 50g leichter als Original)
# 2 NEUE Kugellager: NSK 6203 DU AO2
# NEUE Bremstrommel (d.h. Bremstrommelring(BTR))
# NEUER Reifen: HEIDENAU K60 SCOUT 130/80-17 65T
# NEUER Schlauch: VEERUBBER 17-5.10
# NEUER Felgenschoner: Eigenproduktion
# NEUE Bremsbacken: VESRAH VB136
# Gesamtgewicht Walmotec-Hinterrad: 450g schwerer als Original
.
Bijlage:
IMG_2243-256kb.jpg
IMG_2243-256kb.jpg [ 242.68 KiB | 252 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2244-256kb.jpg
IMG_2244-256kb.jpg [ 255.84 KiB | 252 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2245-256kb.jpg
IMG_2245-256kb.jpg [ 249.68 KiB | 252 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1413-256kb.jpg
IMG_1413-256kb.jpg [ 180.48 KiB | 252 keer bekeken ]

.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 2:27 pm 
XL Gebruiker

Aktueller Tachometerstand: 220.630km

"Dr. Gabi" bei der 3.000km-Inspektion. Er macht Zusatzmessungen an einem Teil der LiMa alias Dynamo.

Die sogenannte Zündladespule (ZLSp) bedarf jederzeit besonderes Augenmerk, denn sie geht an meiner HONDA XL600R PD03 regelmäßig kaputt. Drei teildefekte LiMa verteilt über einen Zeitraum von 29 Jahren habe ich bereits!
Dr. Gabi nimmt deshalb zusätzliche Messwerte auf, die die Entwicklung der ZLSp dokumentieren sollen, denn die Messung des Widerstands (R) ist ohne große Aussagekraft. Es werden von mir die generierte Spannung (U) und der generierte Strom (I) direkt an der Quelle beim Starten der Maschine gemessen und mit diesen Werten die generierte elektrische Leistung beim Start [Startleistung (P)] der Spule berechnet.

Die 1.000W starke METABO-Bohrmaschine dient als Elektroantrieb auf der Kurbelwelle und simuliert das Antreten beim Starten des Motors. Das digitale Multimeter auf dem Boden misst mit einem Spezialkabel Strom und Spannung direkt an der ZLSp.

Meiner derzeitigen LiMa geht es nicht besonders gut, die Entwicklung der Werte von Spannung und Startleistung sind miserabel. Nach 6 Jahren und 41.000km sind beide um gut 25% gesunken! Den schlechten Zustand des Dynamos merke ich natürlich besonders daran, daß meine XL600R nicht gut startet. Der Zündfunke ist nicht mehr so stark wie zu Anfang. Ich muß eine Lösung für dieses Problem entwickeln.
–-------------------------------------------------------------

Huidige snelheidsmeterweergave: 220.630km

"Dr. Gabi" op de inspectie van 3.000 km. Hij maakt aanvullende metingen aan een deel van de LiMa aka Dynamo.

De zogeheten Zündladespule (ZLSp) vereist altijd speciale aandacht, omdat deze regelmatig breekt met mijn HONDA XL600R PD03. Drie gedeeltelijke defecten LiMa verdeeld over een periode van 29 jaar die ik al heb!

Dr. Gabi neemt daarom extra meetwaarden aan, die de ontwikkeling van de ZLSp moeten documenteren, omdat de meting van de weerstand (R) niet erg zinvol is. De gegenereerde spanning (U) en de gegenereerde stroom (I) worden direct bij de bron gemeten bij het starten van de machine en deze waarden worden gebruikt om het gegenereerde elektrische vermogen aan het begin [startvermogen (P)] van de spoel te berekenen.

De METABO-boormachine van 1.000 kW werkt als een elektrische aandrijving op de krukas en simuleert het starten wanneer de motor wordt gestart. De digitale multimeter op de grond gebruikt een speciale kabel om stroom en spanning direct op de ZLSp te meten.

Mijn huidige LiMa doet het niet erg goed, de ontwikkeling van de waarden van spanning en startprestaties zijn ellendig. Na 6 jaar en 41.000km daalden beide met meer dan 25%! Natuurlijk merk ik de slechte staat van de Dynamo dat mijn XL600R niet goed start. De vonk is niet zo sterk als in het begin. Ik moet een oplossing voor dit probleem ontwikkelen.
.
Bijlage:
IMG_2275-256kb.jpg
IMG_2275-256kb.jpg [ 246.74 KiB | 180 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 20, 2018 12:38 pm 
XL Gebruiker

Nachtrag:
Dies ist die Lichtmaschiene (LiMa) der XL600R mit der problematischen Zündladespule (ZLSp)!

Addendum:
dit is de dynamo (LiMa) van de XL600R met de problematische Bobine (ZLSp)!
Bijlage:
LiMa-ZLSp.JPG
LiMa-ZLSp.JPG [ 61.69 KiB | 162 keer bekeken ]

.
Bijlage:
LiMa-ZLSp-2.jpg
LiMa-ZLSp-2.jpg [ 68.7 KiB | 162 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2018 2:46 pm 
XL Gebruiker

Vierte Lichtmaschine tot! XL600R steht still.
De vierde dode dynamo! XL600R stopt.

Bijlage:
IMG_2286-256kb.jpg
IMG_2286-256kb.jpg [ 186.75 KiB | 117 keer bekeken ]

.
Idylle? Fast, wäre da nicht ein kleiner Makel! Der Motor meiner XL600R ist tot und gibt keinen Mucks von sich. Motorpanne! Meine vierte Lichtmaschine ist abgeraucht!

Auf der Rückreise am Montag 15. Oktober 2018 von einer 200km langen Geländeausfahrt in Hemmooor, Norddeutschland kam ich nur bis Hovelgönne, 21km vor Oldenburg. Bei Tempo 90 auf der B211 starb urplötzlich der Motor ab, als wenn einer den Stecker gezogen hätte und startete trotz Vollgas geben nicht wieder neu. Kein Funken mehr!
–--------------------------
Idylle? Bijna, het zou geen kleine fout zijn! De motor van mijn XL600R is dood en maakt geen geluid. Motorstoring! Mijn vierde dynamo heeft gerookt!

Op de terugreis op maandag 15 oktober 2018 van een 200 km lange roadtrip in Hemmooor, Noord-Duitsland, kwam ik alleen maar naar Hovelgönne, op 21 km van Oldenburg. Op snelheid 90 op de B211 stierf plotseling de motor, alsof iemand de stekker had getrokken en startte ondanks vol gas niet opnieuw te geven. Geen vonken meer!
Bijlage:
IMG_2294-256kb.jpg
IMG_2294-256kb.jpg [ 170.76 KiB | 117 keer bekeken ]

.
Nach 2h startete sie, als wäre nix geschehen und ich kam bis in die Oldenburger Innenstadt als sie ein zweites Mal den Geist aufgab. Dann ging gar nix mehr!

Vor meiner Abreise hatte ich noch frisch Inspektion gemacht, bei der „Dr. Gabi“ Zusatzmessungen an der problematischen Zündladespule der LiMa durchgeführt hatte. Die Werte waren zwar schlecht, aber nicht hoffnungslos gewesen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na 2 uur begon ze alsof er niets was gebeurd en ik kwam naar het centrum van Oldenburg toen ze de geest een tweede keer opgaf. Dan is er niets meer over!

Voor mijn vertrek had ik een nieuwe inspectie gedaan bij de "Dr. Gabi "had aanvullende metingen uitgevoerd aan de problematische ontstekingsladingspoel van de LiMa (dynamo). De waarden waren slecht, maar niet hopeloos.
Afbeelding
.
Ein wahrer Freund aus Bremen (Hammergott) half mir und meinem Moped in Not! Um 9 Uhr Abends waren wir in Düsseldorf mit seinen VW Bulli und ER war Nachts um 2 Uhr wieder in Bremen und bekam 2,5h Schlaf.
--------------------------------------
Een echte vriend uit Bremen (Hammergott) heeft mij en mijn bromfiets in nood geholpen! Om 9 uur in de avond waren we in Düsseldorf met zijn VW Bulli en om 2 uur was hij 's nachts terug in Bremen en kreeg hij 2,5 uur slaap.
Bijlage:
IMG_2289-256kb.jpg
IMG_2289-256kb.jpg [ 244.89 KiB | 117 keer bekeken ]

.
Am Mittwoch (17. Okt.) machte ich dann erneute Messungen an der LiMa mit dem Ergebnis: Vierte LiMa tot!

Messergebnisse:
Der wichtigste Wert ist die generierte Wechselspannung der ZLSp beim Starten. Dieser Wert beträgt bei einer neuen ZLSp zwischen 70V und 80V. Bei der Inspektion war es noch ~50V. Eine defekte LiMa liefert nur noch 30V-40V. Meine LiMa gibt jetzt nur noch 32V ab.

Durch die Messung des generierten Stroms bin ich in der Lage auch die generierte elektrische Leistung beim Startvorgang zu vergleichen. Bei einer neuen LiMa werden rund 10W erzeugt, bei der letzten Inspektion waren es noch 6,6W, jetzt sind es nur noch 4,4W.

Ein weiterer wichtiger Wert bei Spulen ist die ihnen innewohnende Induktivität, gemessen in Milli Henry (mH). Als sie neu war lag der Wert der ZLSp bei 972mH. Im Laufe der Zeit sank er immer weiter ab. Jetzt sind es nur noch 27mH.

Den einzigen Wert, den das HONDA-Manual auf 17-2 zur ZLSp angibt ist der (ohmsche) Widerstand. Der soll zwischen 235Ω und 320 Ω liegen. Gemessen habe ich jetzt 210 Ω. Der Widerstand ist also nur leicht drunter. Doch weitere Messungen zeigen, daß die CDI auch bei weit höheren Widerständen noch arbeitet. Die Messung des Widerstands zur Zustandsbestimmung ist also sinnlos. Allein die erzeugte Spannung ist aussagekräftig.

Meine 4. LiMa lebte nur 41.802km und 6 Jahre 5 Monate und kostete 2012 gut 500€!

Die durchschnittliche Lebensdauer einer neuen originalen HONDA-LiMa liegt bei 60.000km.
Meine 600R steht jetzt still bis ich sie repariert habe.
–---------------------------------------------------------------------------
Op woensdag (17 oktober) heb ik wat nieuwe metingen gedaan aan de LiMa met als resultaat: Vierde LiMa dood!

Meetresultaten:
De belangrijkste waarde is de gegenereerde wisselspanning van de ZLSp bij het opstarten. Deze waarde ligt tussen 70V en 80V voor een nieuwe ZLSp. Bij de inspectie was het nog steeds ~ 50V. Een defecte LiMa levert slechts 30V-40V. Mijn LiMa is nu slechts 32V.

Door de gegenereerde stroom te meten, kan ik ook het opgewekte elektrische vermogen tijdens het opstartproces met elkaar vergelijken. Met een nieuwe LiMa wordt ongeveer 10W gegenereerd, bij de laatste inspectie was het nog steeds 6,6W, nu is het slechts 4,4W.

Een andere belangrijke waarde in spoelen is hun inherente inductie, gemeten in Milli Henry (mH). Toen het nieuw was, bedroeg de waarde van ZLSp 972mH. Na verloop van tijd zonk hij verder en verder weg. Nu is het slechts 27mH.

De enige waarde gegeven door de HONDA handleiding op 17-2 van de ZLSp is de (ohmse) weerstand. Het moet tussen 235Ω en 320Ω zijn. Ik heb nu 210 Ω gemeten. De weerstand is slechts iets lager. Maar verdere metingen tonen aan dat de CDI nog steeds werkt met veel hogere weerstanden. Het meten van de weerstand om de toestand te bepalen is daarom zinloos. Maar de opgewekte spanning is zinvol.

Mijn 4e LiMa leefde slechts 41.802km en 6 jaar 5 maanden en kostte in 2012 een goede 500 €!

De gemiddelde levensduur van een nieuwe originele HONDA LiMa is 60.000 km.
Mijn 600R rust nu totdat ik het herstel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2018 3:37 pm 
XL Gebruiker

Bijlage:
IMG_2307-256kb.jpg
IMG_2307-256kb.jpg [ 200.18 KiB | 81 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2018 5:24 pm 
XL Gebruiker

Mijn 4e dynamo (duits LiMa) leefde slechts 41.802km en 6 jaar 5 maanden en kostete in 2012 een goede 500 €!

De installatie vond plaats op een kilometerstand van 179.849 km op 1 mei 2012 en ze stierf op maandag 15 oktober 2018 op een kilometerstand van 221.651 km voor Oldenburg.

Vóór de installatie en tijdens het gebruik en aan het eind heb ik tijdens de 3.000 km inspecties verschillende waarden van de ontstekingscharge-spoel (ZLSp) in de dynamo vastgelegd en kan nu hun "Curriculum Vitae" in verschillende diagrammen weergeven: Weerstand in ohm, inductie in millihenry (mH) , Voltage gegenereerd in volt (V), als het elektrisch vermogen in Watt (W).

Op de X-as wordt de kilometerstand van de ZLSp weergegeven.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meine 4. LiMa lebte nur 41.802km und 6 Jahre 5 Monate und kostete 2012 gut 500€!

Ihr Einbau fand bei einem Tachostand von 179.849km am 1. Mai 2012 statt und sie ist am Montag 15. Oktober 2018 bei einem Tachostand von 221.651km vor Oldenburg „verstorben“.

Vor dem Einbau und während des Betriebs und am Ende habe ich bei den 3.000km-Inspektionen verschiedene Meßwerte der Zündladespule (ZLSp) im Dynamo aufgenommen und kann nun ihren „Lebenslauf“ in diversen Diagrammen darstellen: Widerstand in Ohm, Induktivität in Millihenry (mH), generierte Spannung in Volt (V), wie die elektrische Leistung in Watt (W).

Die X-Achse zeigt die Laufleistung der ZLSp in Kilometer.
.
Bijlage:
Widerstand-ZLSp.jpg
Widerstand-ZLSp.jpg [ 63.97 KiB | 70 keer bekeken ]

.
Bijlage:
Induktivität-ZLSp.jpg
Induktivität-ZLSp.jpg [ 68.42 KiB | 70 keer bekeken ]

.
Bijlage:
GenerierteSpannung-ZLSp.jpg
GenerierteSpannung-ZLSp.jpg [ 53.84 KiB | 70 keer bekeken ]

.
Bijlage:
Leistung-ZLSp.jpg
Leistung-ZLSp.jpg [ 60 KiB | 70 keer bekeken ]

.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 173 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]