Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma nov 19, 2018 7:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorwiellager loopt vast
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 3:39 pm 
Nieuwkomer

ALs ik de voorwiellagers monteer lopen ze vast op de afstandsbus. Iemand ervaring hiermee? Naar mijn bescheiden mening is er maar 1 maat afstandsbus. Het kan zijn dat er een verkeerd in zit. Of monteer ik de lagers verkeerd

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 7:21 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Ik ga er van uit dat je voorwiel goed rond draaide voor je de lagers bent gaan vervangen. Alleen er zat speling op de lagers.
Als nu het wiel niet meer draait na het vervangen van de lagers, doe je iets niet goed tijdens montage of de lagers zijn van een afwijkende maat. De fout zou ik niet bij de bussen zoeken.

Welke XL hebben we het over ?

Afbeelding ter verduidelijking ?

GL1100 1981 terras racer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 10:22 pm 
Nieuwkomer

het betreft een xl500 r uit 83. Het gaat om onderhoud van de bestaande lagers en het vernieuwen van de remschoenen. Ik heb de afstandsbus ietsje afgedraaid. Klem nu niet meer tussen de lagers. Maar ik heb mijn twijfels. Gelukkig ben heb ik ook een reserve naaf. Deze klemt niet. Maar om nu mijn wiel weer opnieuw te gaan spaken, daar heb ik nu geen zin in. Hoe vast zet u de as van het voorwiel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2018 2:33 pm 
XL Gebruiker

heb je de lagers eruit gehaald voor onderhoud ?

Als je dat doet , belast je de binnen lager ring (dmv tikken of zo) en das niet best voor ze
Nu heb je die afstandbus (die tussen de lagers zit) iets ingekort , das vlgs mij fout (funest)
Bekijk de constructie eens goed , rechts draai de de wielbout helemaal aan (pasbus sluit zich goed tegen de binnenringen van de lagers) , voorfork een paar keer in veren en dan de 4 m6 boutjes op de poot rechts aandraaien .

Nu heb jij die bus ingekort komt er een geheel verkeerde spanning op de lagers te staan (ze worden veel meer "aangetrokken" op de binnen ring)
Tis nu echt gevaarlijk als je gaat rijden , die lagers worden nu bloedheet binnen de kortste keren , met alle gevolgen van dien , moet er niet aan denken als ze blokkeren !!!! :?

Leuk fietsje trouwens

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2018 3:36 pm 
XL Gebruiker

Na diversen malen wiellagers te hebben vervangen, valt het volgende op.
Zonder binnenbus vallen bij honda de wiellagers (buitenbus/schaal) altijd ietwat dieper tegen de aanslag naafhuis. (minimaal 1mm of meer) :o

Met binnenbus lijkt het, zoals je reeds aangaf, of het lager er net niet ver genoeg inzit.
Gezien de regelmaat waarin dit (ook bij mij) voorkomt, ga ik er vanuit dat dit bewust door honda uitgevogeld is.

De binnenbus/schaal lager is dan maatgevend, en blijft er wat ruimte 'gereserveerd' om te zetten/plek te vinden om spanningen linear te elimineren (?)

Ik heb zelf altijd ook de neiging om de binnenbus wat af te draaien...maar doe ik het heel erg minimaal meer afbramen eigenlijk :roll:

Succes, en leuke fiets;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]