Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo jul 18, 2018 12:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 15, 2017 12:08 am 
Gebruiker

Hallo allen,

Onlangs heb ik m'n fietsje grondig motorisch aangepakt, en hij loopt weer als een zonnetje. Echter, elektrisch laat het nog wel even de wensen over. Ik heb al een tijdje de wens om wat meer ervaring te krijgen in de elektronica van de motorfiets, dus dit is een uitgelezen kans om het eens een beetje uit te pluizen. Omdat de fiets eigenlijk nu al dikke prima loopt, zonder accu of knipperlichten, wil ik ook graag een versimpeld schema gebruiken (verrassing: zonder accu en knipperlichten).

Ik heb simpelweg een volledig schema gepakt, en dat opnieuw opgebouwd en alles weggelaten wat ik niet nodig had. Zie hieronder het resultaat. Ik heb een universele kabelset, originele honda stekkers, en wat 6-polige stekkers besteld dus morgen aan de slag.

Mijn vraag is; zie ik misschien dingen over het hoofd op het schema? Zoals eerder gezegd, heb ik vrij weinig ervaring in de electronica!

Afbeelding

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 15, 2017 12:23 am 
XL Gebruiker

Ziet er netjes uit, wellicht dat je er een weerstand in toevoegd. Dit voor degene(n) die met toch enige regelmaat last hebben van de opgeblazen lampjes;-)

Hier nog het plaatje van de xr500 bedrading ter vergelijk, zou dacht ik overeen moeten/kunnen komen met jou mooie plaatje :mrgreen:

Bijlagen:
XR500 Z-A Wiring.jpg
XR500 Z-A Wiring.jpg [ 93.43 KiB | 536 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 15, 2017 1:01 am 
Gebruiker

hmm, een XR schema was misschien een iets makkelijker vertrekpunt geweest zo achteraf.. :lol:

Wat betreft die weerstandjes ben ik er niet over uit. Momenteel zitten er geen op, en ik heb nog nooit problemen gehad, dus wilde het nu eigenlijk ook niet doen.

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 15, 2017 1:11 am 
XL Gebruiker

He geert,

Ziet er netjes uit jouw schema. Met een snelle blik lijkt het te kloppen.
Maar Fraoi, klopt het dat de cdi maar 4 draden heeft of heb je hier ook uit zitten wissen? Heb even niet 123 een origineel schema bij de hand.

Anton,
Enige grote verschil met het XR schema is dat deze op AC loopt en het schema van Geert via een rec/reg naar DC wordt omgezet geloof ik. En de toeter natuurlijk.

Grt Joker

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 15, 2017 12:29 pm 
XL Gebruiker

ziet er helemaal ok uit voor iemand die zegt niet elektrisch te zijn :wink:

Om ff te mieren n**ken even wat kleuren aanpassen

kleur draad neutraal switch rood/groen
kleur AC vanuit de spoel (ongeregelde Lichtspoel) wit/geel naar de ligthing switch

of begin ik kleurenblind te worden :lol:

En deze kun je zeker gebruiken , zijn bijna "origineel"

https://nl.aliexpress.com/item/50-Sets- ... eLevelAB=0

Bijlagen:
IMG_20171215_111746316.jpg
IMG_20171215_111746316.jpg [ 56.97 KiB | 522 keer bekeken ]

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 15, 2017 6:22 pm 
Gebruiker

Het valt allemaal wel mee als je een goed schema hebt en gestructureerd te werk gaat! Ik heb de oude draadboom als referentie er naast gelegd. Morgen komen er een paar 6-polige verbindingsstekkers binnen en kan ik weer verder. Tot nu gaat het goed!

@navogreen: die had ik nog niet gezien! Ik had ze van marktplaats voor een veelvoud van de prijs. Ik heb gelijk een setje besteld!

Afbeelding

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 16, 2017 5:34 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Je eigen uitgewerkte schema ziet er goed uit. De meeste onderdelen zullen functioneren.

Ik heb alleen vraag tekens bij hoeveel stroom er op de zwarte draad staat. Deze neemt de "taak" van de accu over. Ik ben bang dat als je op de rem trapt het aantal dB van de claxon het begeeft.

Verder, toppie, voor iemand die beweert geen verstand van elektra te hebben.

GL1100 1981 terras racer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 18, 2017 9:28 pm 
Gebruiker

De hele kabelboom zit in elkaar, en het beestje loopt weer mooi. Maarrrrr, wat ik uiteindelijk wilde (een werkend achterlicht en remlicht), is niet gelukt! :evil:

Het achterlicht werkt gewoon (getest met batterij), de bekabeling en connectoren zijn allemaal nieuw, waar zou het aan kunnen liggen? Ik word hier namelijk best wel ongelukkig van dat het niet gelukt is..

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 18, 2017 9:59 pm 
XL Gebruiker

Kan wellicht 'lekstroom' zijn. Heb hetzelfde meegemaakt met de xr500, tot ik het complete achterlicht setje met toeval los van het (stalen) achterschermpje haalde (met de bedrading nog aangesloten), ging het zaakje plots wel branden :roll:

Opgelost uiteindelijk door met rubber vullingen het achterlicht setje 'los' van het frame(aarde) te monteren. Het draadeind van de boutjes van met pvc of tape gebruiken.
Vraag me niet hoe het kan...2x aarde; aarde draad van de achterlicht set en de aarde van het frame..

Blijft Honda elektra, dus soms onverklaarbaar maar als het werkt zo... :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 18, 2017 10:11 pm 
XL Gebruiker

Of wellicht toch dat weerstandje erin bouwen;-) misschien dat deze voor een deel de elektromagnetische
velden/lekstroom kan elimineren...

Succes en gaat zeker goedkomen uiteindelijk.

:mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 12:13 pm 
Gebruiker

@Anton; dankjewel voor je input! Met de kerst maar eens een paar uurtjes vrij maken om dit te controleren!

Verder kwam ik op t forum dit topic tegen: http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=310&start=45. Hierin staat dat de koplamp op een aparte spoel staat, en de rest van de elektronica op weer een ander apart systeem, maar dit begrijp ik niet helemaal.

Ik heb overigens de koplamp en achterlicht vervangen voor LED lampjes van onze chinese vrinden.

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 12:35 pm 
XL Gebruiker

Uhhh, het achterremlicht, knipperlicht en dimlicht wordt bij de xl500/250 types normaal gevoed door de accu. Is te testen zonder de motor te laten draaien.

Het houdt eigenlijk in dat de xl types een extra (3e) spoel hebben waardoor via de accu, remlicht, dimlicht en knipperlichten gevoed/bijgeladen wordt + 1 spoel ontsteking en 1 spoel stads/grootlicht.

De xr types hebben deze (3e) spoel dus niet;-) dus 1 voor de ontsteking en 1 voor de verlichting. Dacht trouwens dat er een aantal xr'en van honda helemaal geen remlicht hebben....niet nodig want die reden minimaal op de openbare weg.
Wellicht dat Peter H dit weet en kan vertellen/bevestigen?

Denk dus of de spoelen vervangen met een xr type dynamo, of de bekabeling aanpassen naar het xr type plaatje.

Wellicht klopt het niet geheel mijn verhaal, maar is niet erg want dat word wel weer gecorrigeerd hier door de experts.

Succes. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 12:52 pm 
XL Gebruiker

Bedenk nu dat stadslicht en dimlicht andersom moet zijn :roll:

De xr250r die hier staat heeft maar een achterlicht lampje.......of voor het stadslicht of voor het remlicht ? NOS achterlichtunit worden ook zo aangeboden, dus hoe dat zit nog verder uit te zoeken.

:mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 7:20 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Geert, wil je geen accu in je XL dan zijn de mogelijkheden beperkt. Alleen de witte draad uit de dynamo geeft stroom voor de koplamp, (grootlicht of dimlicht), en achterlicht. Wil je remlicht (en claxon en teller verlichting) dan moet dat via de accu.

De roze en gele uit de dynamo gaan via een regelaar met de rode draad naar de accu. Vanaf hier gaat er 6 Volt naar het contact slot. Zodra je deze aan zet komt er 6 Volt op de zwarte draad.

Vanaf het contactslot gaat er ook een zwarte draad naar de regelaar. Zodra je het slot op uit zet wordt er inwendig in de regelaar contact verbroken in het laadsysteem zodat de accu niet leeg loopt tijdens stil staan.

Je kunt proberen om het remlicht te laten branden op de witte draad, dus samen met de koplamp en a-licht, maar ik vrees dat op het moment dat je op de rem trapt de koplamp in elkaar zakt. De dynamo, witte draad, levert maar iets zoals 45 Watt. 35 Watt voor de koplamp en 10 Watt voor het achterlicht.

Beste optie is denk ik een schema van een XR van 1980 erbij pakken. Gebruik dan alleen de witte draad voor de verlichting en de rood/zwarte draad voor de ontsteking. De roze en gele laten vervallen.

Maar.... nu rijdt je dus illegaal op de weg zonder remlicht en zonder claxon. Maar, that's up to you.

GL1100 1981 terras racer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 20, 2017 6:25 pm 
XL Gebruiker

je zei het zelf al , overal led in (6v is best goed te vinden nu) denk dat die laadstroom spoel max 25 w leverd (en bejaard nu misschien 20)

tja met zo 21w remlicht hou je dan weinig over , terwijl led met dezelfde lichtopbrengst ca 2w zal zijn

hier een goede , hebben wat goedkopere getest met minder lumen , beviel niet echt , deze geeft een puist licht

https://nl.aliexpress.com/item/2pcs-115 ... 0.0.BB4Qsh

Dash ook vervangen door led , kon ze eerst niet vinden die erin paste bij ons , top was vaak te breed maar deze zijn ok
ook te gebruiken voor je stadslicht bolletje

https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-lo ... 0.0.BB4Qsh

Snap waarom je van de accu af wil , hij zit ook op een niet al te best plekje :wink:
Wat je ook kan doen is van 5 oplaadbare penlights (ni-cad 5 x 1,2v = 6v) (GEEN LIPO) een accupakketje samenstellen , je plant deze bovenop de filterbox, rij er ook mee, werkt prima (boel wel waterdicht sealen) heb je toch "reserve" aan boord voor toeteren en remmen te gelijk :lol:

vindt ze bij conrad met soldeer lippen

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]