Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do sep 20, 2018 8:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 03, 2017 4:22 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2158
Woonplaats: Oosterblokker
Zo te zien idd een compleet ander systeem als bij een 600 , heb ik vandaag ook weer wat geleerd :D

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 04, 2017 11:08 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2232
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
adje schreef:
He Flyer
Met alleen de vier boutjes red je het niet :?
Deze zijn alleen om je veren te spannen,de centrale moer moet er wel af en op die moer zit een klein randje om te borgen.
Ik zou wel adviseren om koppelingsblokkeer gereedschap te gebruiken anders kan er wel wat afbreken :(


Ik ga mee met Adje. Volgens mij moet toch die centrale moer los. Zonder koppelingsblokkeergereedschap, laat ik een doek tussen de tandwielen lopen. Niet de beste manier maar t werkt. Anders kun je nog, als het blok nog in het frame zit, de rem in trappen nadat je de motor in zn 1 hebt gezet. Dit gaat het beste met een 2e persoon.

https://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl500r-1982-c-usa-clutch-advancer_bighu0123e5z07_3ac6.gif

Grt Joker

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 2:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
had het plan om de koppeling m'n xl500 onderdelen-onderblokje even te openen om e.e.a. met eigen ogen te aanschouwen, maar de link in Cederick's reactie geeft een duidelijke exploded vieuw. Idd, de platen kunnen niet ervan af zonder dat dat hele onderdeel, die is vastgeschroefd middels de centrale moer, word gedemonteerd.

Dat is dus een wezenlijk verschil met xl600 want daar gaat dat iets simpeler.

Ik geloofde Adje al wel hoor, en navo...en anton...en Hurbie..en..
maarr had het te druk met werk om nog in het topic te kunnen reageren;
bij deze dus :)


8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 11, 2017 2:07 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: do mei 21, 2009 12:11 pm
Berichten: 22
Gisteren begonnen met het vernieuwen van de koppeling platen wat uitliep op een ramp

Na veel moeite de centrale moer los kunnen krijgen, platen verwisseld, lichtplaat met de 4 bouten geprobeerd er op te zetten, breekt er 1 bout.
Afbeelding

De afgebroken bout zat er diep in en na poging met boutverwijderaar de bout er weer uit te draaien brak ook de boutverwijderaar.
Daarna geprobeerd weer de centrale moer te verwijderen maar heb die denk ik te vast gedraaid, zit muurvast.
Vanmiddag ga ik het opnieuw proberen.

Overigens vond ik geen lichtstang in het lager zoals afgebeeld in deze afbeeldingAfbeelding
Of zit deze dieper in de as ?

Ik heb iets zwaardere veren gebruikt, zou dat de reden kunnen zijn van het afbreken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 11, 2017 7:38 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
De tekening en foto hier boven is van een XL500s. De XL500R heeft en andere constructie, een drukstift. Deze valt niet in het lager maar drukt er tegenaan en zit in de deksel.
Dat er een lichtplaat boutje is afgebroken ??? De 4 X M6 boutjes gelijkmatig aandraaien. Eenmaal vast is vast. Deze hoeven niet met een moment sleutel na gedraaid te worden. Door de veerdruk van de kopp.veren lopen ze nooit los.
Voor het los halen van de centrale moer heb ik van een metalen plaat een blokkerhouder gemaakt.
Bijlage:
kopp. blok..JPG
kopp. blok..JPG [ 162.64 KiB | 140 keer bekeken ]

Simpel maar effectief. Het grote gat links valt om de kickstarter-as. Eerst de lichtplaat loshalen, 4 boutjes en veren verwijderen, vervolgens met twee boutjes de plaat vast zetten aan de kopp.center gedeelte.

Deze is ook voor een paar tientjes te koop ergens op het internet.

Bijlage:
s-l500.jpg
s-l500.jpg [ 13.99 KiB | 140 keer bekeken ]

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling