Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu vr nov 16, 2018 8:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 10:58 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: do mei 21, 2009 12:11 pm
Berichten: 22
Ik wil binnenkort mijn koppeling platen vernieuwen.
Heb gisteren bij raukema in wormerveer een nieuwe set gekocht en meteen 4 nieuwe veren.
Ik heb dit nooit eerder gedaan, maar zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten?
En moet ik de koppelingsmoer nog vastzetten met locktide o.i.d ??


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 11:21 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: do mei 21, 2009 12:11 pm
Berichten: 22
Was ik even vergeten.
Het gaat om een XL 500r pd02


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 12:27 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
als je centrale moer bedoelt,..
neen.

Die centrale moer gaat niet los bij het vervangen van de koppelingsplaten.
Alleen de 4x schroef waar die veer achter zit.
Achteraf gewoon op voorgeschreven moment vastzetten zonder loctite.

suc6 :!:

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 1:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 669
Woonplaats: Eemnes
He Flyer
Met alleen de vier boutjes red je het niet :?
Deze zijn alleen om je veren te spannen,de centrale moer moet er wel af en op die moer zit een klein randje om te borgen.
Ik zou wel adviseren om koppelingsblokkeer gereedschap te gebruiken anders kan er wel wat afbreken :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 2:10 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
vergis ik nou :?: :?:

alleen het buitenste deel hoeft er toch af om de nieuwe platen te kunnen inleggen?

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 3:23 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2159
Woonplaats: Oosterblokker
Ik ga met je mee hoor flyer... Volgens mij ook idd alleen de 4 boutjes van de veren, of een 500 moet heel anders zijn als een 600 ...

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 3:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 669
Woonplaats: Eemnes
Hurbie schreef:
Ik ga met je mee hoor flyer... Volgens mij ook idd alleen de 4 boutjes van de veren, of een 500 moet heel anders zijn als een 600 ...

Flyer schreef:
vergis ik nou :?: :?:

alleen het buitenste deel hoeft er toch af om de nieuwe platen te kunnen inleggen?


Zal ik me nou vergissen???? Ik denk toch dat het bij een 500 anders is
Buiten korf kan blijven zitten,binnenkorf of hoe het ook mag heten haal je er uit,gaat niet als de moer blijft zitten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 4:17 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
..binnenkorf hoeft er niet uit.
Drukplaat, (waar de 4 schroeven ingaan), gaat eraf..
Dan kun je bij de platen.

Die alle eruit halen, metalen lamellen uiteraard ook, en dan de nieuwe platen erin.
Drukplaat erop en schroeven maar.

De 4 schroeven zou ik bij xl500s/r op 15/16 Nm vastzetten, maar mss zegt het wph iets anders.
De schroefdraad is vrij lang dus kan wel wat meer dan 12 Nm hebben.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 4:56 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 669
Woonplaats: Eemnes
Zonder de moer los te halen komt er niks af


Bijlagen:
IMG_0456.JPG
IMG_0456.JPG [ 76.68 KiB | 535 keer bekeken ]
IMG_0457.JPG
IMG_0457.JPG [ 92.76 KiB | 535 keer bekeken ]
IMG_0458.JPG
IMG_0458.JPG [ 112.9 KiB | 535 keer bekeken ]
IMG_0453.JPG
IMG_0453.JPG [ 121.07 KiB | 535 keer bekeken ]
IMG_0454.JPG
IMG_0454.JPG [ 119.5 KiB | 535 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 5:11 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
hey Adje,
nou snap ik waar jij de mist in gaat,..

hij wil PLATEN&VEREN vernieuwen, niet de gehele koppeling.

grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 5:12 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 669
Woonplaats: Eemnes
Nog een poging :evil: :evil: :evil:


Bijlagen:
IMG_0470.JPG
IMG_0470.JPG [ 116 KiB | 532 keer bekeken ]
IMG_0469.JPG
IMG_0469.JPG [ 109.94 KiB | 532 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 8:16 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: do mei 21, 2009 12:11 pm
Berichten: 22
Oef, wordt het toch een hele klus.
Het enige gereedschap wat ik heb is een doppenset, en kan ik die moer een 2e keer gebruiken of moet ik een nieuwe bestellen vanwege dat randje?

Ik laat het blok gewoon in het frame zitten, kan ik die moer loskrijgen als ik hem in zijn hoogste versnelling heb staan en de achterrem intrap?

Ik ben in ieder geval een hoop wijzer geworden.
Ik laat jullie wel weten of het is gelukt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 10:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1101
Woonplaats: heemskerk
Adje heeft het juist hoor
Blz 64 foto 37.3 c van Haynes laat het goed zien
Centrale bout moet los :D

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 11:02 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 669
Woonplaats: Eemnes
Sjako schreef:
Oef, wordt het toch een hele klus.
Het enige gereedschap wat ik heb is een doppenset, en kan ik die moer een 2e keer gebruiken of moet ik een nieuwe bestellen vanwege dat randje?

Ik laat het blok gewoon in het frame zitten, kan ik die moer loskrijgen als ik hem in zijn hoogste versnelling heb staan en de achterrem intrap?

Ik ben in ieder geval een hoop wijzer geworden.
Ik laat jullie wel weten of het is gelukt.


He sjako
Het is niet een hele grote klus.
De moer kan je wel weer gebruiken,dat rand komt vaak op een andere plek zodat je hem weer kan borgen.( of het hele randje moet er af zijn?).
In zijn versnelling werkt ook als je een goeie rem hebt :D ik zou hem in zijn 1 zetten.
Waarmee je op moet passen is als je het cartrrdeksel terug plaats het decompressie heveltje omhoog houd anders breekt hij doormidden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 03, 2017 7:29 am 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za apr 21, 2012 11:30 am
Berichten: 160
Woonplaats: Heerjansdam
Is inderdaad nodig om de centrale moer te verwijderen (zal bij een 600 anders zijn)
Als je geen speciaal gereedschap hebt meestal idd prima te doen door de motor in de eerste versnelling te zetten.
Mocht dat niet lukken dan kun je eventueel altijd nog zelf iets maken om de boel te blokkeren.

_________________
XL500SZ Rood 1979 (in gebruik)
XL500SA zilvergrijs 1981 (volgende project)
XL500R wit 1982 (lopend project)
XL500SA wit 1981 (donor of misschien project..)
Yamaha R6 2004 (in gebruik)
Zundapp KS175 1980 (jeugdsentiment..)
XR500Z 1980 (laatste aanwinst)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling