Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di jul 17, 2018 11:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 22, 2017 11:59 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Goeiedag Honda XL forum gebruikers,

Ik heb een Honda XL600R uit 1983 met een kickstart. Toen ik hem een paar maanden geleden kocht startte deze al heel slecht (d.w.z. na enorm veel te kicken). Daarom na wat rondvragen en lezen heb ik de stator vervangen met een nieuwe van eBay. Ook gelijk de kleppen gesteld, nieuwe olie en filters en carb kit erin gedaan. De Honda startte nu met 1 goeie kick! Dit bleef die uitstekend doen tot een paar weken terug.

Tijdens een lange rit, de motor was warmer dan ooit, begon die op een gegeven moment in elke bocht te stotteren. Aanvankelijk dacht ik benzine op, maar er zat net iets minder dan 1/4e in. Even de benzine slang eraf getrokken en hier kwam een goede straal benzine uit. Hij was echter niet meer te starten. Dus maar bijgetankt en na helemaal afgekoeld te zijn nog lang geprobeerd maar zonder succes. Even het luchtfilter gecheckt en bleek losgeraakt te zijn en lag dus helemaal scheef in de airbox. Hier zou het dus mee te maken kunnen hebben.

Ik heb de carbs 2 keer helemaal schoongemaakt. De vonk is niet zo helder meer als dat die eerst was direct na het monteren van de nieuwe stator.. Ik probeer af en toe te starten, na heel veel kicken en stationair op een rijke afstelling start die wel en blijft die even lopen op meer dan 2500 rpm, maar valt vanzelf uit, of door een beetje gas te geven valt die uit. De vonk is ook lang niet zo helder meer als dat deze was direct na het vervangen van de stator. Het lijkt wel alsof de nieuwe stator gewoon weer kapot is gegaan..

Nu is mijn vraag natuurlijk wat het probleem is?! En zou het de CDI kunnen zijn? Ik heb deze doorgemeten a.d.h.v. het werkplaats handboek maar de helft van de waardes geven bij mij 0 aan op de multimeter, terwijl er toch een getal zou moeten verschijnen...

Ik kom op dit moment niet veel verder aangezien ik niet meer weet wat ik nu moet vervangen of checken.. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 22, 2017 9:57 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1955
Woonplaats: Apeldoorn
Heb je een originele HONDA stator gekocht of opnieuw gewikkelde of imitatie ? Ik zou het hierin zoeken. Bij koude motor start/vonk ie wel maar bij warme motor niet of slecht.
Ik denk ook dat de veel te heet geworden stator een tik gehad heeft , daar kunnen de dunne koper draadjes in de hars laag niet tegen.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 23, 2017 10:02 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Peter H schreef:
Heb je een originele HONDA stator gekocht of opnieuw gewikkelde of imitatie ? Ik zou het hierin zoeken. Bij koude motor start/vonk ie wel maar bij warme motor niet of slecht.
Ik denk ook dat de veel te heet geworden stator een tik gehad heeft , daar kunnen de dunne koper draadjes in de hars laag niet tegen.


Dag Peter H,

Het gaat om een imitatie stator! Dat klinkt logisch. Zou het testen van de weerstand alleen dat kunnen bewijzen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 23, 2017 1:32 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
welk typ heb je aangeschaft?
aftermarket stators hebben afwijkende waarden. WPH waarden gelden dan niet..

nb:
heb je de oude dynamo nog?

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 23, 2017 6:40 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1955
Woonplaats: Apeldoorn
Jansen schreef:
Peter H schreef:
Heb je een originele HONDA stator gekocht of opnieuw gewikkelde of imitatie ? Ik zou het hierin zoeken. Bij koude motor start/vonk ie wel maar bij warme motor niet of slecht.
Ik denk ook dat de veel te heet geworden stator een tik gehad heeft , daar kunnen de dunne koper draadjes in de hars laag niet tegen.


Dag Peter H,

Het gaat om een imitatie stator! Dat klinkt logisch. Zou het testen van de weerstand alleen dat kunnen bewijzen?



De weerstand meten is een goed idee. Doe dit met een koude en later met een warme stator. Is er een groot verschil in de Ohmse waarde, dan weet je genoeg.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 23, 2017 7:10 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Flyer schreef:
welk typ heb je aangeschaft?
aftermarket stators hebben afwijkende waarden. WPH waarden gelden dan niet..

nb:
heb je de oude dynamo nog?


Het is een Caltric stator als ik het goed heb. Hierbij de link naar de advertentie:
http://www.ebay.com/itm/STATOR-Fits-HONDA-XL600R-1983-1984-1985-1986-1987-/281565605401


De oude dynamo heb ik zeker nog! Misschien is het dan een beter idee deze opnieuw te laten wikkelen, met eventueel garantie? (Zo ja, heeft iemand toevallig een adresje of iets dergelijks?)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 23, 2017 7:14 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Peter H schreef:
Jansen schreef:
Peter H schreef:
Heb je een originele HONDA stator gekocht of opnieuw gewikkelde of imitatie ? Ik zou het hierin zoeken. Bij koude motor start/vonk ie wel maar bij warme motor niet of slecht.
Ik denk ook dat de veel te heet geworden stator een tik gehad heeft , daar kunnen de dunne koper draadjes in de hars laag niet tegen.


Dag Peter H,

Het gaat om een imitatie stator! Dat klinkt logisch. Zou het testen van de weerstand alleen dat kunnen bewijzen?



De weerstand meten is een goed idee. Doe dit met een koude en later met een warme stator. Is er een groot verschil in de Ohmse waarde, dan weet je genoeg.


Dat klinkt als een goede test! Ik hoop alleen dat ik hem warm ga krijgen, en dus gestart krijg... Is het anders een idee hem op te warmen in (net niet) kokend water?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 24, 2017 1:06 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
van Caltrec heb ik de koude waarden niet; helaas.... (vaak liggen aftermarket waarden zo tussen 140 en 160 koud).
Maar wat Peter zegt is de juiste insteek.

Maar dan moet ie wel eerst starten om warm te worden.
Normaal zou ik gewoon even de onderdelen zoals cdi, bobine e.d. even uitwisselen tegen 'bewezen goede onderdelen'.
Dan kun je van alles uitsluiten. Als je díe mogelijkheid hebt dan zou ik dat zeker proberen.
Overigens kun je ook de pulsgever vrij gemakkelijk doormeten--> die zal zo tussen 400 en 500 Ohm moeten hebben.

Doormeten vd CDI is een lastige...het kan, maar je moet wel weten hoe.
Ik vind de waardes ook altijd discutabel.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 25, 2017 12:03 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Flyer schreef:
van Caltrec heb ik de koude waarden niet; helaas.... (vaak liggen aftermarket waarden zo tussen 140 en 160 koud).
Maar wat Peter zegt is de juiste insteek.

Maar dan moet ie wel eerst starten om warm te worden.
Normaal zou ik gewoon even de onderdelen zoals cdi, bobine e.d. even uitwisselen tegen 'bewezen goede onderdelen'.
Dan kun je van alles uitsluiten. Als je díe mogelijkheid hebt dan zou ik dat zeker proberen.
Overigens kun je ook de pulsgever vrij gemakkelijk doormeten--> die zal zo tussen 400 en 500 Ohm moeten hebben.

Doormeten vd CDI is een lastige...het kan, maar je moet wel weten hoe.
Ik vind de waardes ook altijd discutabel.


Dat wijkt dan behoorlijk af! En wordt de weerstand lager of hoger wanneer de stator warm is?

Ik heb helaas geen reserve onderdelen waarvan ik weet dat ze het doen.. Anders zou ik ze daar wel mee verplaatsen;)
De pulsgever heb ik nog niet doorgemeten! Bedankt, dat ga ik doen!

Ja, het werkplaatshandboek geeft de waardes van de CDI wel, maar ik vraag me af of ik het goed doe


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 25, 2017 10:10 am 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1955
Woonplaats: Apeldoorn
Jansen, Als de ontsteking-stator defect is , meet je een lagere weerstand.

Je vermeld in je eerste bericht dat je XL slecht start vanwege die slechte vonk. Controleer nog even de stekker verbinding op slecht contact. Probeer desnoods de motor aan te duwen en als die eenmaal aanslaat houd het toerental boven de 2500. Laat hem een paar minuten warm draaien zodat je daarna de stator weerstand warm kunt meten.

De XL600R spoel is erg gevoelig en gaat vaker stuk. Monteer een goede kwaliteit spoel en houd het olie peil altijd op max zodat de olie de spoel ook kan koelen.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 27, 2017 11:52 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Ik heb de spoel doorgemeten en tussen het zwart/rode stekkertje en de aarde lijkt er geen verbinding te zijn. Dwz de multimeter gaf 1 aan (wat die ook aangeeft als je niks doet). Dus heb ik de stator eruit gehaald en opnieuw alles geprobeerd om weerstand te meten maar zonder resultaat.

Ik denk dat een goede conclusie is om een nieuwe stator te kopen. Heeft iemand ervaring met Ricky stators?

Iets anders. De weerstand van de pulsgever was rond de 200/300, is dit te laag?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 27, 2017 12:52 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
pulsgever is bij OEM nieuw 520 Ohm.
Bij een pulsgever van 30 jaar oud loopt die waarde terug.
Meestal is de laagste waarde zo rond de 400 Ohm, bij 390 vind ik 'm te laag.
Verder tref ik vaak waardes rond de 460-490 Ohm...bij oem materiaal

Nieuwe pulsgevers van CMS zijn momenteel gewikkeld op 400 Ohm

*****
Ricky stators werken goed, zijn echter ook aan de lichte kant als je het mij vraagt.
Heb er zelf géén ingebouwd..
Ik heb goede ervaringen met De Electrex G410 en de stator van Tommotec.
Tommotec levert ook regulators btw, en dat is altijd goed als die op elkaar zijn afgestemd.


nb:
1= geen meting --> spoel doorgebrand.
meet ook eens r/zw-->kern
Dus niet de groene draad maar de kernplaten vd stator

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 27, 2017 5:32 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Flyer schreef:
pulsgever is bij OEM nieuw 520 Ohm.
Bij een pulsgever van 30 jaar oud loopt die waarde terug.
Meestal is de laagste waarde zo rond de 400 Ohm, bij 390 vind ik 'm te laag.
Verder tref ik vaak waardes rond de 460-490 Ohm...bij oem materiaal

Nieuwe pulsgevers van CMS zijn momenteel gewikkeld op 400 Ohm

*****
Ricky stators werken goed, zijn echter ook aan de lichte kant als je het mij vraagt.
Heb er zelf géén ingebouwd..
Ik heb goede ervaringen met De Electrex G410 en de stator van Tommotec.
Tommotec levert ook regulators btw, en dat is altijd goed als die op elkaar zijn afgestemd.


nb:
1= geen meting --> spoel doorgebrand.
meet ook eens r/zw-->kern
Dus niet de groene draad maar de kernplaten vd stator


Dat betekent dat de pulsgever lang niet meer optimaal is.. Bij Cmsnl is de pulsgever helaas niet beschikbaar. Na wat googlen heb ik nog geen andere kunnen vinden, heb je hier eventueel een adres voor?

Bedankt voor de tips! De stator van Tommotec is relatief goedkoop! Zijn dit echt nieuwe onderdelen of opnieuw gewikkeld?
Heb je ervaring met deze?:
https://www.tommotec.de/stator-lichtmas ... 987/a-937/

en deze regulator:
https://www.tommotec.de/regler-lichtmas ... n/a-10505/

-------
Ik heb de stator uit het blok gehaald en onder andere van r/zw naar kern gemeten (beetje krassen op verschillende plaatsen), het bleef constant 1.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 28, 2017 10:23 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
1= geen meting = draad vd spoel is ergens onderbroken

CMS heeft ze soms,... nu dus niet.
Voor nieuwe pulsgevers heb ik geen adres.

De dynamo van Tommotec heb ik 2x gebruikt, naar tevredenheid.
De regulator wil ik wel, maar heb 'm nog niet nodig gehad.

Moest je een pulsgever nodig hebben dan heb ik er misschien wel eentje, maar die zal rond de 400 zijn, eerder 390.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 28, 2017 3:18 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: di maart 21, 2017 8:11 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Apeldoorn
Flyer schreef:
1= geen meting = draad vd spoel is ergens onderbroken

CMS heeft ze soms,... nu dus niet.
Voor nieuwe pulsgevers heb ik geen adres.

De dynamo van Tommotec heb ik 2x gebruikt, naar tevredenheid.
De regulator wil ik wel, maar heb 'm nog niet nodig gehad.

Moest je een pulsgever nodig hebben dan heb ik er misschien wel eentje, maar die zal rond de 400 zijn, eerder 390.


Wat is precies het gevolg van een lage weerstand van de pulsgever?
Dat is in elk geval meer dan die er nu in zit;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling