Ola,
Had in mijn resto topic al opgemerkt dat ik een schakelas van een xl600RM heb weten te bemachtigen, omdat de as van mijn XL600R compleet versleten is. In de basis is de schakeltechniek van beide blokken hetzelfde, maar de RM heeft natuurlijk 3 extra ontwikkel jaren gehad. Vandaar dat ik de gok wel durf te maken. Gisteren even goed naar de verschillen gekeken tussen de beide assen en ik ben eigenlijk meer benieuwd naar jullie opinie. Wellicht dat een van jullie al eerder deze as heeft vervangen door die van de RM.
Er zijn drie "grote" verschillen die ik heb gezien:
1. Bij de as van de RM is de afwerking van de hoeken meer "ronder", die van de XL is hoekiger. Ik kan mij niet voorstellen dat dit uitmaakt qua werking.
2. De bevestiging van de veer is anders. De RM is vierkant terwijl die van de XL rond is. Daarnaast zit de bevestiging van de RM hoger. Ook hierbij denk ik niet dat het uit gaat maken qua werking.
3. De as die het blok in gaat van de RM is volledig rond. De as van de XL is tot een bepaalde lengte vlak gemaakt. Ook hierbij kan ik mij niet voorstellen dat dit uitmaakt qua werking, maar wellicht pas het daardoor niet? Ik kan het op dit moment iig niet uitproberen, door een gebrek aan lagers in het blok
Verder is het mechanisme identiek. Qua lengtes, diktes en diameters komt het 100% overeen.
Het volgende is mijn plan van aanpak.
1. Uberhaupt kijken of de schakelas van de RM past, zodra het blok gelagerd is.
2. Er van uitgaande dat de as van de RM past -> Proefschakelen tijdens het opbouwen van het blok en aankijken of dat lekker loopt/werkt.
3. Indien bovenstaande lijkt te werken het volledige blok opbouwen en aanzien of het goed werkt tijdens het rijden..
4. Als het niet lekker blijkt te werken even huilen en het blok volledig opentrekken.
Dus, op of aanmerkingen? Hoor het graag! kan er namelijk maar weinig over vinden.
Met vriendelijke groet,
chilled