Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo sep 19, 2018 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Checklist
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2018 1:47 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
Stel je wilt een rebuild doen.
Een goede grote opknapbeurt.

Wat zijn dingen waar je rekening mee moet houden.
Welke onderdelen/rubbers bestel je op voorhand al?



Een korte vraag, waar een zeer lang en uitgebreid antwoord voor nodig is vrees ik.
Maar ik wil eind dit jaar, als ik dit doorzet, liever niet blind in het diepe springen :lol:

Werkhandboek heb ik al, uiteraard :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: di jun 26, 2018 11:07 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Tja, dit is afhankelijk van wat je wilt:

- rebuild van de hele motorfiets? (of alleen het blok / of alleen het frame)
- hoe is de conditie nu? (met andere woorden: welke slijtage kan ik bij demontage verwachten. Uit ervaring weten we dat hier wel ongeveer)
- hoe groot is je budget? (zowel qua tijd als qua geld)
- hoe hoog leg je de lat? (moet hij helemaal nieuw worden of mag het ietsje minder zijn)

Als je de kaders aangeeft kunnen we je misschien beter helpen.
grt
DZR

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: di jun 26, 2018 9:12 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
Alles, in elk geval spuiten van al het pastic werk, en als het lukt het frame.
Motorblok moet een goede beurt krijgen, hij zuipt bijna een liter motorolie per volle tank :oops:

Naast dat valt de conditie naar mij idee mee. De schakelas moet vervangen worden.
En ik wil filter vervangen, is al even geleden. Dat is het enige wat ik zo 1, 2 kan bedenken.

Tijd, heb 10 dagen vrij. Daarna wordt het dus weekenden.
In principe kan dit gedurende de hele winter worden uitgetrokken indien nodig.
Qua geld, zit op 500-750 euro nu. Mochten de kosten hoger worden verwacht, dan is er ruimte om het budget op tijd uit te bouwen (verwacht ik)

Niet spiksplinter nieuws, maar moet goed rijden, niet lekken, mooi uitzien.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: wo jun 27, 2018 8:08 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
Ohh...
En ik zit er over na te denken om alle spaken te vervangen voor rvs spaken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: za jun 30, 2018 5:35 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
[quote="Meifesto"]
Motorblok moet een goede beurt krijgen, hij zuipt bijna een liter motorolie per volle tank :oops:
Dan zou ik in ieder geval naar de speling op zuiger en zuigerveren kijken (en zondig vervangen) en de klepsealrubbers vervangen.
En alle pakkingen van de delen die je gedemonteerd hebt natuurlijk vervangen door nieuwe exemplaren.


Naast dat valt de conditie naar mij idee mee. De schakelas moet vervangen worden.
Dan zou ik ook de keerring van de as van de schakelpook vervangen alsook de keerringen van de kleplichter, de uitgaande as van de versnellingsbak (naar het voorste kettingtandwiel) en de keerring van de kickstarter. Als je toch alles los hebt liggen.....
Ik vind het altijd erg vervelend om na montage te moeten constateren dat hij nog steeds lekt omdat ik op (relatief goedkope) rubbers en/of pakking heb bezuinigd

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 4:41 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
De zwarte ridder schreef:
Meifesto schreef:
Motorblok moet een goede beurt krijgen, hij zuipt bijna een liter motorolie per volle tank :oops:
Dan zou ik in ieder geval naar de speling op zuiger en zuigerveren kijken (en zondig vervangen) en de klepsealrubbers vervangen.
En alle pakkingen van de delen die je gedemonteerd hebt natuurlijk vervangen door nieuwe exemplaren.


Naast dat valt de conditie naar mij idee mee. De schakelas moet vervangen worden.
Dan zou ik ook de keerring van de as van de schakelpook vervangen alsook de keerringen van de kleplichter, de uitgaande as van de versnellingsbak (naar het voorste kettingtandwiel) en de keerring van de kickstarter. Als je toch alles los hebt liggen.....
Ik vind het altijd erg vervelend om na montage te moeten constateren dat hij nog steeds lekt omdat ik op (relatief goedkope) rubbers en/of pakking heb bezuinigd



Was inderdaad van plan om alle rubbers die ik los maak te vervangen.
Deze zal ik dan ook ruim van te voren bestellen, je kan het maar in huis hebben.

Gaan dus ook de zuigerveren nakijken. Als de kosten mee vallen bestel ik die misschien ook wel vooraf al.

Dat van die extra keerringen had ik nog niet over nagedacht, staat genoteerd en gaan we mee nemen in de eerste beoordeling.
Ondertussen zijn we op een punt gekomen dat als ik de schakelpook as vervang, ik ook een nieuwe schakelpook moet bestellen. Deze zijn nu 1 geheel geworden :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 4:44 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
Neem aan dat jullie de meeste onderdelen niet bij een garage bestellen maar ergens via een rechtstreeks adresje/website ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 6:28 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za okt 25, 2008 2:37 am
Berichten: 560
Woonplaats: westerkwartier
Meifesto schreef:
Neem aan dat jullie de meeste onderdelen niet bij een garage bestellen maar ergens via een rechtstreeks adresje/website ?


Lees nergens in DIT topic om welke motor het gaat. Volgens mij om een Xl600R? Denk dat je bij CMS ( google maar ff) je wel onderdelen kunt vinden. Wel prijzig, maar wel origineel.

Groet,

Polite

_________________
Honda XL 250R MD03
BMW F800 GS '08
Kreidler RM '75


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: wo jul 04, 2018 10:36 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
polite schreef:
Meifesto schreef:
Neem aan dat jullie de meeste onderdelen niet bij een garage bestellen maar ergens via een rechtstreeks adresje/website ?


Lees nergens in DIT topic om welke motor het gaat. Volgens mij om een Xl600R? Denk dat je bij CMS ( google maar ff) je wel onderdelen kunt vinden. Wel prijzig, maar wel origineel.

Groet,

Polite



Klopt, sorry.
Is inderdaad een Honda XL600R uit '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2018 4:12 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za okt 25, 2008 2:37 am
Berichten: 560
Woonplaats: westerkwartier
Meifesto schreef:
polite schreef:
Meifesto schreef:
Neem aan dat jullie de meeste onderdelen niet bij een garage bestellen maar ergens via een rechtstreeks adresje/website ?


Lees nergens in DIT topic om welke motor het gaat. Volgens mij om een Xl600R? Denk dat je bij CMS ( google maar ff) je wel onderdelen kunt vinden. Wel prijzig, maar wel origineel.

Groet,

Polite



Klopt, sorry.
Is inderdaad een Honda XL600R uit '87


Maakt niet uit. :D . Mocht je het nog niet hebben gevonden, dan hierbij de link. https://www.cmsnl.com/

_________________
Honda XL 250R MD03
BMW F800 GS '08
Kreidler RM '75


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 9:32 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2016 12:34 pm
Berichten: 47
Had hem gevonden inderdaad.
Nog geen tijd om eens rond te struinen.


Ondertussen nog steeds ruzie met de schakelpook.
En ik wil hem liever niet lassen eigenlijk :|


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: wo jul 11, 2018 3:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1183
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Meifesto

please do not try too many steps forward at once, better step by step.

I am more a motorman, not good at frameworks, so my own projekt of a total motor rebuild may help you:

Long-term project: repair engine seizure XL600R 17.April 15
Tip: beside worn parts it might be useful to take the opportunity to replace all bearings and oil seal rings.
Is it really necessary to dismantle the whole block or just cylinder and head?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 220.000 km/136700 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2018 11:35 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 06, 2013 9:45 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Amsterdam
Ik zou nog niets van te voren bestellen.

Je kunt mijn inziens het beste je hele blok demonteren (als je echt een rebuild wilt gaan doen) en dan één lijst maken van alles dat je nodig hebt. Als je steeds onderdelen in kleine orders bestelt, lopen de verzendkosten ook behoorlijk op. Voordeel van een grote bestelling is dat je ook meteen kunt doorgaan met je project. Je hoeft niet steeds te wachten op UPS of je pakjes op te halen bij de Albert Heijn of Primera.

Maar even inhoudelijk:
- alle rubberen ringen die grenzen met de buitenlucht. Je wilt geen olie lekkage hebben nadat je het hele blok weer hebt opgebouwd.
- ik zou ook alle pakkingen vervangen. Dit kan een duur geintje zijn van over de €100. Ik heb op de japanse e-bay een set pakkingen voor €10 of €20 gekocht. Het merendeel paste prima.
- pas even op met bestellen van slijtage onderdelen. Bij een oudere motor mag je wat slijtage verwachten. Ga je dit weer helemaal pico bello maken, dan betaal je de hoofdprijs. Ik heb een keer uitgerekend dat als ik alle onderdelen verving van mijn blok die niet helemaal 100% waren dat ik dan €2000 zou moeten neertellen hahaha. Ik ga voor 90% oké. Dat lijkt me wel een goede score.

Mvg,

Liberty

_________________
Muy Loco


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Checklist
BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2018 11:45 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 06, 2013 9:45 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Amsterdam
Oh ja.. je gaf aan dat je ook RVS spaken wilt.

Bedenk dit even goed vooraf. Meestal zijn de velgen van een oude motor niet helemaal rond of recht meer of zitten er butsjes of pitjes in.

Wil je dan €120-140 per wiel spenderen aan RVS spaken en het richten, terwijl je velgen nog steeds 'oude troep' zijn?
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor:

optie 1: Alu spaken netjes met wat schuurpapier of staalwol weer toonbaar maken. En huidige velgen behouden.
Kosten: paar uur van je leven, pijn in je klauwen en een investering in je karakter :D

optie 2: Volledig vernieuwen; naven schuren en spuiten, nieuwe velgen en RVS spaken.
€800-€1000, geen bloed zweet en tranen en een mooi resultaat.

optie 3, mochten je velgen nog wel supermooi zijn, dan zou ik alsnog gaan voor het bijwerken van de huidige spaken.

Mvg,

Liberty

_________________
Muy Loco


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling