Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di jun 19, 2018 8:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2011 4:38 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
Hier nog een gespecialiseerde Duitse website met veel XL gebruikte onderdelen. Verzendkosten Nederland tot 3KG 15 euro. Heb er zelf geen ervaring mee.

Wat ik zelf aardig vond is dat er ook gebruikte gepoedercoate en verzinkte onderdelen worden aangeboden.

http://www.xlversand.de/shop/product_in ... -lang.html

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 10:50 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 22, 2010 12:49 pm
Berichten: 418
Woonplaats: Purmerend
Ik heb er veel spullen vandaan. Een erg vriendelijke verkopen die de spullen ook zorgvuldig verpakt zodat er niets beschadigt. Levert snel. Na ontvangst van betaling is het er binnen een paar dagen. Soms stuurt hij nog extra's mee die je niet hebt gevraagd. Toen ik gegalvaniseerde boutjes bestelde gooide hij er een kilo extra kleinmateriaal bij dat ook gegalvaniseerd was. Topadres om zaken mee te doen.

_________________
Starten en lopen (als ie niet start moet ik lopen).

XL500Sz '79


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 11:36 am 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
Hallo Raymon,

Dat klinkt goed, lijkt me dus een liefhebber die zijn zaakjes goed op orde heeft. Zie je eigenlijk ook al aan de website, ik was verbaasd door de redelijke prijzen. Ik zie bv een gepoedercoate jiffy voor 20 Euro, als ik met alleen mijn eigen jiffy naar de straler/poedercoater ga denk ik dat hij het voor 20 Euro niet zal doen. Zwak voor de echte restaurateur, maar voor de luiaards ....

Ik lees hoe kritisch jij bent op de kwaliteit van je je spulletjes, dus jouw ervaring is extra waardevol. Ga hier zeker wat bestellen.

Gerard.

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 3:38 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 22, 2010 12:49 pm
Berichten: 418
Woonplaats: Purmerend
Zo'n standaard heb ik nog liggen van XL-versand. Gepoedercoat en al. Als je hem van me wil overnemen kan ik hem je wel voor 20 euro verkopen (maar nu incl. verzendkosten!). Scheelt toch weer niet? Ik heb er volgens mij nog 2 gepoederd liggen.

_________________
Starten en lopen (als ie niet start moet ik lopen).

XL500Sz '79


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 4:55 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
Raymon schreef:
Zo'n standaard heb ik nog liggen van XL-versand. Gepoedercoat en al. Als je hem van me wil overnemen kan ik hem je wel voor 20 euro verkopen (maar nu incl. verzendkosten!). Scheelt toch weer niet? Ik heb er volgens mij nog 2 gepoederd liggen.


Hallo Raymon,

Bedankt voor het aanbod, als ik de jiffy nu meteen nodig zou hebben zou ik het meteen doen. Ik had de jiffy in mijn vorige bericht eigenlijk alleen als voorbeeld gebruikt.

Ik ben op mijn gemak aan bekijken wat ik aan mijn XL zou willen vernieuwen, technisch gezien is het allemaal niet nodig, voornamelijk voor de mooiigheid. Ik stuur je morgen wel een een PB met mijn voorlopige wensenlijstje, kun jij eens kijken wat je nog op voorraad hebt liggen en kunt missen.

Groeten,
Gerard.

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 9:14 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
Onderwerp: http://www.xlversand.de gebruikte XL onderdelen

gerardwr schreef:
Raymon schreef:
Zo'n standaard heb ik nog liggen van XL-versand. Gepoedercoat en al. Als je hem van me wil overnemen kan ik hem je wel voor 20 euro verkopen (maar nu incl. verzendkosten!). Scheelt toch weer niet? Ik heb er volgens mij nog 2 gepoederd liggen.


Hallo Raymon,

Bedankt voor het aanbod, als ik de jiffy nu meteen nodig zou hebben zou ik het meteen doen. Ik had de jiffy in mijn vorige bericht eigenlijk alleen als voorbeeld gebruikt.

Ik ben op mijn gemak aan bekijken wat ik aan mijn XL zou willen vernieuwen, technisch gezien is het allemaal niet nodig, voornamelijk voor de mooiigheid. Ik stuur je morgen wel een een PB met mijn voorlopige wensenlijstje, kun jij eens kijken wat je nog op voorraad hebt liggen en kunt missen.

Groeten,
Gerard.


Hoi Raymon,

Ik ben d'r toch nog helemaal niet uit wat ik precies zal gaan doen, dus i.p.v. het beloofde PB-tje denk ik hier even hardop. Ik houd mijn wensenlijstje dus nog even achter tot een later moment.

Ik heb mijn XL500SB nu 15 jaar, in 1e instantie voor "erbij" maar nu is het mijn enige motorfiets, wil hem nog minstens 5 jaar onregelmatig gebruiken. Optisch gezien schat ik als rapportcijfer een 7min, technisch een 7.5, grootste gebrek is flink olie zweten bij de kop. Ik hou van een mooi uitziende fiets, hoeft geen 10 te zijn (zoals die van jou is) een 8 is ook mooi. Ik baal van de olieaanlag op de kop, ziet het er gelijk als een dweil uit, dat moet eerst worden opgelost.

De afgelopen jaren heb ik, afgezien van olie verversen en banden pompen weinig onderhoud gepleegd en (te) weinig gepoetst. Ik heb recentelijk mijn toermotor verkocht en besloten de XL te houden als enige motorfiets. Daar komt nu ook mijn voorzichtige drive vandaan om de XL weer eens wat aandacht te geven. Projecten op dit forum, zoals het jouwe bijvoorbeeld, maken me een beetje gek. Zo droom ik van het vervangen van mindere spullen door mooiere/nieuwe spullen, als ik weer wakker ben vraag ik me af of dat allemaal wel zo verstandig is, en realiseer ik me dat ik te weinig tijd heb om een fors project te gaan doen. Als mijn fiets er weer uitziet zoals jouw startpunt van jouw concours-project (schat ik even in op een 8+) ben ik tevreden.

Mijn realistische doel zou dus moeten zijn: Optisch van een 7min naar een 8 geraken met een overzichtelijk budget en tijdbeslag.

Hier mijn voorlopige plan en prioriteit.

1. Poetsen, achterstallig poetswerk van enkele jaren inhalen, zodat ik een goed zicht heb op de basis
2. Cylinderkop en kleppendeksel vrijmaken van (ingebrande) olie en definitief olielekkage opheffen door vervangen van de pakkingen
3. Uitlaat en de 2 beschermschildjes lakken met hittebestendige lak
4. Voorvorkonderpoten polijsten en voorzien van blanke lak.

5. Direct zichtbare zwart gelakte onderdelen renoveren
- jiffy
- voetsteunen (compleet) links + rechts + rempedaal
- schakelpedaal
- kickstarter
- de 2 schokbrekerveren
- stuur
- behuizing snelheidsmeter en toerenteller
- remstang

(opties)
-. Achtervork (grijs) lakken
-. Spuiten tank, spatborden en zijschilden
(opties)

Stappen 1 t/m 4 kan ik grotendeels zelf doen, misschien met hulp bij het vervangen van de koppakkingen. Daar ga ik in elk geval mee beginnen.

Daarna stap 5, hier zie ik de opties:
- zelf schuren+Hammerite lakken, goedkoop (< 50 Euro) maar kwaliteit van het eindresultaat onzeker
- laten stralen/parelen en poedercoaten, niet goedkoop (150+ Euro??) goede kwaliteit
- gebruikte maar al opnieuw gelakte of gepoedercoate spullen kopen (zoals jouw jiffy bijvoorbeeld), duurder (200+ Euro??) goede kwaliteit

Perfectionist in mij zegt "poedercoaten (perfect)", realist in mij zegt "lakken" (goed genoeg). Ik dub nog even verder.

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 10:11 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 22, 2010 12:49 pm
Berichten: 418
Woonplaats: Purmerend
Met stap 1 t/m 5 kan ik het helemaal eens zijn. Cilinderkop en cilinder moet je gewoon stralen, klaar uit. Onderpoten moet je polijsten en met poetsen af en toe bijhouden, niet lakken want als er putjes in de lak ontstaan en de poot gaat daar corroderen kan je nooit meer glanzend poetsen!. De onderpoten op mijn projectfoto zijn gepolijst en niet verchroomd. Bedenk eens hoe mooi dat kan worden. Lakken is dan zonde vind ik.

Bij stap 4 kan je ik je helpen om vannacht misschien beter te slapen:

- De rode schokbrekerveren uit mijn eerste foto heb ik liggen en mogen weg. Niet perfect maar heel behoorlijk
- Remstang, standaard (met glanzende, gegalvaniseerde veer 8) ) en rempedaal (met zo'n prachtige glimmende veer en zo
goed als nieuwe draaibout) heb ik perfect gepoedercoat en krasvrij liggen en mogen ook weg
- Je stuur gewoon lekker schuren en spuiten, kan je later altijd nog bij als je dat zou willen coaten
- Voorspatbord heb ik nog in concoursstaat liggen (zie plaatje 1 wederom) zonder ook maar een enkel krasje bovenop (zo
glad als een babybilletje), maar deze is helaas rood (binnenkant is niet gespoten).

De rest moet je inderdaad maar spuiten (tellers, kappen en achterbrug).

De genoemde spullen (zonder voorspatbord dan) mogen wat mij betreft wel voor 75 euro ex. verzend naar je toe. Ik heb ook wel een schakelpedaal liggen en een kickstarter, maar die zijn nou niet zo heel mooi meer. Moet ik even nakijken.

Oh ja, plastic spuiten met elastische lak nadat je met plastic weekmaker hebt voorbehandeld, ander krijg je barsten.

_________________
Starten en lopen (als ie niet start moet ik lopen).

XL500Sz '79


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 10:39 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2158
Woonplaats: Oosterblokker
als je nog een jaar of wat gebruik wilt maken van je XL zou ik zeker overwegen om de onderdelen te laten stralen en coaten , met schuren en spuiten ben je niet heel veel goedkoper uit , en het resultaat is na een korte tijd gewoon niet zo mooi als coaten (je krijgt met zelf schuren nooit alle roest en narigheid eruit).


(houd er ook nog even rekening mee dat een gemiddeld straal/coatbedrijf niets meer doet dan wat er in de naam staat ....maw als er een onderdeel stuk is zullen ze daar meestal niets van zeggen , simpel omdat ze niet van alle onderdelen verstand kunnen hebben...)




maar voor het coaten weet ik nog wel een aardig adresje :mrgreen:

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 10:51 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
Bedankt voor het hardop meedenken!

Raymon schreef:
Met stap 1 t/m 5 kan ik het helemaal eens zijn. Cilinderkop en cilinder moet je gewoon stralen, klaar uit. Onderpoten moet je polijsten en met poetsen af en toe bijhouden, niet lakken want als er putjes in de lak ontstaan en de poot gaat daar corroderen kan je nooit meer glanzend poetsen!. De onderpoten op mijn projectfoto zijn gepolijst en niet verchroomd. Bedenk eens hoe mooi dat kan worden. Lakken is dan zonde vind ik.

Is duidelijk, cylinder en kop stralen, onderpoten polijsten, NIET lakken.

Raymon schreef:
stap 4 kan je ik je helpen om vannacht misschien beter te slapen:

- De rode schokbrekerveren uit mijn eerste foto heb ik liggen en mogen weg. Niet perfect maar heel behoorlijk
- Remstang, standaard (met glanzende, gegalvaniseerde veer 8) ) en rempedaal (met zo'n prachtige glimmende veer en zo
goed als nieuwe draaibout) heb ik perfect gepoedercoat en krasvrij liggen en mogen ook weg
- Je stuur gewoon lekker schuren en spuiten, kan je later altijd nog bij als je dat zou willen coaten
- Voorspatbord heb ik nog in concoursstaat liggen (zie plaatje 1 wederom) zonder ook maar een enkel krasje bovenop (zo
glad als een babybilletje), maar deze is helaas rood (binnenkant is niet gespoten).

De genoemde spullen (zonder voorspatbord dan) mogen wat mij betreft wel voor 75 euro ex. verzend naar je toe. Ik heb ook wel een schakelpedaal liggen en een kickstarter, maar die zijn nou niet zo heel mooi meer. Moet ik even nakijken.


Remstang, standaard en rempedaal lijken we wel, stuur je een PB. Die rode veren en spatbord op mijn zilvergrijze XL, dat ga ik toch maar niet doen :shock: In mijn reis van een 7- naar een 8 gaat dat in mijn ogen de verkeerde kant op!

Raymon schreef:
Oh ja, plastic spuiten met elastische lak nadat je met plastic weekmaker hebt voorbehandeld, ander krijg je barsten.

Zal deze tip dan aan de spuiter meegeven, want dat ga ik zeker niet zelf doen, je moet je eigen grenzen kennen!

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 11:01 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 22, 2010 9:34 pm
Berichten: 600
Woonplaats: Drenthe
He gerard ik heb mijn vorkpoten ook gepolijst van mijn xl 500r als je het resultaat wilt zien kijk dan ff bij honda xl 500r slow project!!!
, mvg jordie :mrgreen:

_________________
“Das ist doch alles Käse”

1x XL 600 R parijs dakar
1x XL 500 R parijs dakar
2x XL 600 LM


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 11:31 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
Hurbie schreef:
als je nog een jaar of wat gebruik wilt maken van je XL zou ik zeker overwegen om de onderdelen te laten stralen en coaten , met schuren en spuiten ben je niet heel veel goedkoper uit , en het resultaat is na een korte tijd gewoon niet zo mooi als coaten (je krijgt met zelf schuren nooit alle roest en narigheid eruit).


(houd er ook nog even rekening mee dat een gemiddeld straal/coatbedrijf niets meer doet dan wat er in de naam staat ....maw als er een onderdeel stuk is zullen ze daar meestal niets van zeggen , simpel omdat ze niet van alle onderdelen verstand kunnen hebben...)




maar voor het coaten weet ik nog wel een aardig adresje :mrgreen:


Hallo Hurbie,

Denk dat je gelijk hebt. Het (zelf) schuren en lakken is een optie voor me omdat ik nog geen goed adres voor stralen en coaten heb gevonden bij mij in de buurt (regio Den Bosch/Eindhoven). Ik stuur je morgen een PB voor het "aardig adresje".

Groeten,
Gerard.

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 11:37 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
jordie schreef:
He gerard ik heb mijn vorkpoten ook gepolijst van mijn xl 500r als je het resultaat wilt zien kijk dan ff bij honda xl 500r slow project!!!
, mvg jordie :mrgreen:


Dat ziet er fantastisch uit, respect. Het lijkt of er op de poten van mijn originele XL blanke lak zit, herken je dat, en heb je er die af moeten schuren? Kun je nog herinneren hoeveel uurtjes het je gekost heeft om het zo te krijgen?

Gerard.

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 1:40 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 22, 2010 9:34 pm
Berichten: 600
Woonplaats: Drenthe
Citaat:
Dat ziet er fantastisch uit, respect. Het lijkt of er op de poten van mijn originele XL blanke lak zit, herken je dat, en heb je er die af moeten schuren? Kun je nog herinneren hoeveel uurtjes het je gekost heeft om het zo te krijgen?

Gerard.


gewoon de blanke lak eraf schuren en als je dat eraf hebt pak je het polijstvet en je boormachine met borstel zorg dat het polijstvet op de borstel komt en dan maar polijsten...
je moet niet naar de uren kijken dat je er aan werkt maar hoe mooi het worden gaat :lol:
,mvg jordie

_________________
“Das ist doch alles Käse”

1x XL 600 R parijs dakar
1x XL 500 R parijs dakar
2x XL 600 LM


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 7:34 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 22, 2010 12:49 pm
Berichten: 418
Woonplaats: Purmerend
Precies, "time flies when your having fun" :D

_________________
Starten en lopen (als ie niet start moet ik lopen).

XL500Sz '79


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 11:28 am 
Offline
Maniakale Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:42 pm
Berichten: 226
Woonplaats: Regio Den Bosch / Eindhoven
jordie schreef:
Citaat:
Dat ziet er fantastisch uit, respect. Het lijkt of er op de poten van mijn originele XL blanke lak zit, herken je dat, en heb je er die af moeten schuren? Kun je nog herinneren hoeveel uurtjes het je gekost heeft om het zo te krijgen?

Gerard.


gewoon de blanke lak eraf schuren en als je dat eraf hebt pak je het polijstvet en je boormachine met borstel zorg dat het polijstvet op de borstel komt en dan maar polijsten...
je moet niet naar de uren kijken dat je er aan werkt maar hoe mooi het worden gaat :lol:
,mvg jordie


Ik begrijp het helemaal, is niet echt een klusje voor tussendoor. Heb nu alleen tijd voor klussen die "een uurtje of zo" duren, dan maar even op de TODO lijst voor later.

_________________
Zilvergrijze XL500S, 1981 (http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2826)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling