Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do aug 16, 2018 4:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: lichtweerstand XL250S
BerichtGeplaatst: za nov 18, 2017 5:24 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2016 1:06 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Drunen
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een restauratie van een XL250S en nu klappen alle lampen eruit.

wij zijn inmiddels alles na gaan lopen en komen tot de conclusie dat de weerstand er niet op zit.

en nu heb ik er een gevonden maar we weten niet hoeveel watt en ohm deze moet zijn.

weet iemand wat deze moet zijn?

hoop snel iets te horen.


Bijlagen:
11130_lichtweerstand_mb_mt.jpg
11130_lichtweerstand_mb_mt.jpg [ 29.73 KiB | 405 keer bekeken ]

_________________
Owner of:

XL250S 1981 NL
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 19, 2017 5:25 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1956
Woonplaats: Apeldoorn
1 ohm weerstand, deze is de juiste.

Heb je een 1981 model ? Deze is anders qua draadboom dan de oudere types. Pak dus wel de goede bedrading schema erbij.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 19, 2017 8:53 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2016 1:06 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Drunen
ja klopt ik heb een 81 model.

en de schemas die ik heb is er 1 van die klopt in het werkplaatshandboek.


maar we hebben alles heen en weer gemeten en alles klopt en via het schema zijn we uiteindelijk uitgekomen op een ontbrekende weerstand.

bedankt voor de reactie.

_________________
Owner of:

XL250S 1981 NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 19, 2017 11:00 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
Alle lampen !!! Dan is er iets anders aan de hand

Of alleen je dim grootlicht ?

Idd wat Peter zegt 81 opletten ( herkenbaar aan zijn toerenteller)
En is je rechter stuur schakelaar de goede/orgineel of gewisseld van een ander type ?

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 26, 2017 12:51 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2016 1:06 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Drunen
hoi

het zijn de teller verlichting en de koplamp en achter licht niet rem en groot licht.

de richtingaanwijzers gaan via de klingelateur dus die klappen er ook niet uit.

het zijn puur de teller verlichting en de koplamp en achterlicht.

_________________
Owner of:

XL250S 1981 NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 26, 2017 1:08 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1956
Woonplaats: Apeldoorn
Zo is het ook juist. De richting aanwijzers, claxon en remlicht hebben constant stroom van de accu. Zodra het contactslot is aan geschakeld.
Koplamp (met parkeer licht) en achterlicht krijgen stroom vanaf de lichtspoel. Bij lopende motor.

Nadat je een weerstand hebt gemonteerd, op de goede plek, is het probleem verholpen.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 10:54 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2016 1:06 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Drunen
ik heb de weerstand gemonteerd alleen nu krijgen de lampen nog steeds te veel spanning.

wij hebben nu echt geen idee wat het euvel kan zijn.

is er misschien iemand die weet wat wij over het hoofd zien?

we hebben nu niet alle lampen erin gedaan dit omdat wij het zonde vinden dat alles weer kapot klapt.

zou dit een probleem kunnen zijn? en moeten wij alle lampen erin doen om de weerstand te verdelen?

en heeft er iemand toevallig een kopie van het licht schema?
ik heb het model met de grote tellers en de ronde koplamp met de kunstoog kap ervoor. zoals in de afbeelding.


Bijlagen:
Schermafbeelding 2017-11-27 om 21.53.33.png
Schermafbeelding 2017-11-27 om 21.53.33.png [ 98.65 KiB | 358 keer bekeken ]

_________________
Owner of:

XL250S 1981 NL
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 12:06 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 27, 2013 1:45 pm
Berichten: 741
Woonplaats: Utrecht
bij deze, of het jaar klopt :?

Lijkt erop dat hij niet goed is geplaatst of geen contact maakt, aarding frame bevestiging kaal gemaakt?


Bijlagen:
XL250S Wiring.jpg
XL250S Wiring.jpg [ 205.63 KiB | 354 keer bekeken ]

_________________
We all ride and love bikes and the brand isn’t really that important, if we all loved one particular model it would be a bloody dull world !
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 12:46 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
Nee , dit is niet het goede schema, dit is er 1 van de serie ervoor , zonder weerstand (jij heb toerenteller, staat er niet op) , wel een mooie duidelijke :wink:

Ben er ook mee wezen stoeien , die 81 er klopt idd dat je alle lampen erin moet doen voor goede verdeling , dit is tevens ook het grote nadeel, gaat er 1 stuk wordt de verdeling anders en brand de rest binnen de kortste keren ook door :roll:

Hoe heb ik het opgelost

wel ga eens meten (gewoon doorgang aan de rechter stuurschakelaar) , zwart (spanning accu) => bruin/wit (stadslicht) lichtschakelaar stand 0 (uit) geen verbinding
zet schakelaar op stand 1 (stadslicht aan) dan heb je verbinding , in deze situatie gebruik je dus nog niet de lichtspoel

nu komt het, lichtschakelaar op stand 3 , nu geeft de geel/wit draad wissel spanning naar de blauw/wit draad (als motor loopt) dit is zo bij de modellen hiervoor, maar bij deze gaat er ook een verbinding tot stand komen (in stand 3) tussen wit/geel EN bruin/wit , dit geeft dus aan dat het hele accu circuit via zwart die "wisselspanning" ook krijgt :roll:

Dit is zoals honda bedoelt, maar geeft toch vaak doorbrand problemen , Ik heb er hier 1 staan en die functioneert helemaal prima in zijn originele staat/setup.
Heb er 1 in France en daar werd ik helemaal gek van, kreeg die niet "in balans" bleef steeds het eea doorbranden , bij deze heb ik dus die stadslicht schakelaar aangepast (kan ook een ander nemen van het model 79 tot 80) en die verbinding eruit "gesloopt" (dus wit/geel naar bruin/wit in stand 3)
weerstand eruit , en dan heb je dus de situatie van het model ervoor (79 tot 80)

Nu heb je dus de situatie van de (wisselspanning ongeregelde lichtspoel ) alleen op de voorlamp (dim en grootlicht)
Dit geeft ook "wel" eens problemen , heb wel eens bij 1 36v wisselspanning gemeten !!! => 6v 35/35w brandt door => oplossing 12v 35/35w erin , brand die door kan je nog de stap nemen naar 24v 35/35w maar beter een Led erin zetten die AC aankan (paar links te vinden op dit forum naar Ali)

ben de schema's aan het bestuderen geweest en vindt die schakelaar en zijn "contact/maak/punten" nergens terug :?
Het is dus de stuur schakelaar rechts en dan het knopje onder de kill switch

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 6:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 27, 2013 1:45 pm
Berichten: 741
Woonplaats: Utrecht
Nog eentje gevonden, helaas niet zo duidelijk.
En nog eentje, K serie. Met resistor die op de andere niet staat?
:mrgreen:


Bijlagen:
XL250S 78-81 Wiring.jpg
XL250S 78-81 Wiring.jpg [ 34.19 KiB | 339 keer bekeken ]
XL250 K Wiring....jpg
XL250 K Wiring....jpg [ 162.75 KiB | 340 keer bekeken ]

_________________
We all ride and love bikes and the brand isn’t really that important, if we all loved one particular model it would be a bloody dull world !
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 6:33 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
blijft moeilijk een passend schema te vinden op de eerste van Anton , die hele mooie gekleurde , zie ik in het lichtspoel circuit weer een regulator (regelaar) ingebouwd (rechts onder , rood blokje) :? :? komen we origineel nooooooit tegen :roll:

Op het zwartwit schema kom je idd een weerstand tegen maar er staat 3,61 OHM bij ( op 7 uur van de ignation swith) :? :?
en deze hoort 1 ohm te zijn , ook vindt je bij originele inbouw de draad "roze" en als kleurcode voor de aansluiting van die weerstand staat hier weer wit :roll:

laatste "wazige" schema vindt ik niet de weerstand, klopt ook , deze is voor 79 / 80 en dit schema is voor die modellen helemaal juist :)

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 8:31 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2016 1:06 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Drunen
super bedankt allemaal voor de vele reacties.

ik ga komend weekeind even nog maals proberen het met alle lampen te doen, in de hoop dat het dan werkt met de weerstand.

want we zitten momenteel beetje met de handen in het haar.

ik heb in de bijlage ook wat project fotos gedaan voor de nieuwsgierige en geïnteresseerde onderons.


Bijlagen:
IMG_1621.JPG
IMG_1621.JPG [ 178.08 KiB | 331 keer bekeken ]
IMG_1625.jpg
IMG_1625.jpg [ 201.56 KiB | 331 keer bekeken ]
IMG_1661.jpg
IMG_1661.jpg [ 217.08 KiB | 331 keer bekeken ]

_________________
Owner of:

XL250S 1981 NL
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 9:23 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2231
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Dag Kevin,

Motor ziet er netjes uit!
Is het motorblok zwart gespoten? 250S blokken horen namelijk grijs origineel te zijn. Achter de cilinder staat een serienummer in het blok geslagen. Waar begint dat serienummer mee?
De 250R blokken zijn 12v. Het zou dus ook nog kunnen dat er een 250R vliegwiel en spoelen gemonteerd zijn.

Welk voltage meet je op de draadboom?

Grt Joker

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 9:28 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2016 1:06 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Drunen
Ik denk dat de motor door mijn schoonvader gespoten is geweest destijds.
Hij heeft de motor destijds nieuwe gekocht
En inmiddels staat er maar net 16000 km op de teller.

_________________
Owner of:

XL250S 1981 NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2017 11:00 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
das een mooi motortje en van de eerste eigenaar, heb zijn broer hier staan, zelfde kleurstelling :wink:

Voor je weer een handje 6v lampjes door gaat laten branden is het misschien zinvol om eerst te meten .

Geen lampje in de voorlamp ,motor laten lopen en de verlichting aan , en meten op de witte draad (dimlicht) en massa => zet wel je meter op AC (alternating current) wisselspanning dus, meet => en nu tijdens het meten even die weerstand lostrekken , mij benieuwen wat je dan meet

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling