Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do aug 16, 2018 4:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 7:04 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
Mooi werk Frank ( met veel voldoening)
Hij zal je zeker belonen dit zal je echt wel merken hoor :D

We moeten ook niet vergeten dat dit werk ook in wph staat als zijnde " groot periodiek" onderhoud.
Onze fietsjes hebben dit gewoon nodig, dit heb al regelmatig gemerkt :wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 7:45 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2656
Woonplaats: Arnhem
Ja Mike, Harrie maakt er wat moois van..

Ik heb zelf ook een poos met het idee gelopen om mijn cilinders/zuigers na 15000 km telkens van nieuwe zuigerveren te voorzien.
Dat is ook periodiek onderhoud. Maar die gouden regel --> " als het goed werkt==> niet aankomen !! " is er ook zo eentje :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 10:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 617
Vandaag met Flyer de kleppen naar 100% geslepen.
We hadden er samen een goed gevoel bij.
En dan kan alles weer gemonteerd worden.
Op de foto's het resultaat van vandaag.
Morgen weer verder....


Bijlagen:
kleppen na revisie.jpg
kleppen na revisie.jpg [ 55.66 KiB | 178 keer bekeken ]
klepveren na revisie.jpg
klepveren na revisie.jpg [ 58.17 KiB | 178 keer bekeken ]

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 23, 2017 7:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 617
Vandaag was er een onaangename verrassing :shock: :
Bij het monteren van een van de zuigerveren (de 2e van boven) bleek dat hij niet over de hele omtrek in de groef pastte :!:
Aan de inlaatkant weigerde de zuigerveer om helemaal in de groef te kruipen (foto 1) en dat terwijl ik alle groeven goed schoon gemaakt had.

Ik herinnerde me dat ik bij demontage van de oude zuigerveer die in de 2e groef zat ook moeite had om hem te verwijderen. Hij zat klem.
Ik dacht dat dit door de vervuiling kwam maar dat was dus kennelijk niet zo.

De 2e groef werd eens goed bekeken. Na meting bleek dat deze groef aan de inlaatzijde iets minder breed was dan aan de uitlaatzijde. De enige verklaring die ik er voor had is dat de zuiger aan die kant door de kleppen zijn geraakt bij een voorgaande eigenaar. (Er zijn markeersporen op de pet van de zuiger zichtbaar). Maar waarom is dan alleen de 2e groef smaller geworden en niet ook de bovenste? Ook bijzonder dat de 'versmalling' alleen aan de binnenzijde van de groef zat. Wie het weet mag het zeggen.

Het euvel werd verholpen door het opschuren van de groef op de plaats waar de veer klem zat (foto 2).
Ik gebruikte daarvoor een voelermaat en schuurpapier P400. En ja hoor: nu past hij :lol: (foto 3)

Inmiddels zit alles t/m het kleppendeksel weer op zijn plaats.
Dinsdag wordt het blok ingebouwd.
En dan.... :mrgreen: :?: :?:

Lesson learned:
- eerst de zuigerveer passen in de groef zoals op de foto's. Ik had hem gemonteerd toen bleek dat hij niet pastte. Demontage was erg spannend, want voor hetzelfde geld knapt de veer :oops:


Bijlagen:
foto 1 zuigerveer past niet.jpg
foto 1 zuigerveer past niet.jpg [ 88.38 KiB | 164 keer bekeken ]
foto 2 opschuren groef zuigerveer.jpg
foto 2 opschuren groef zuigerveer.jpg [ 81.88 KiB | 164 keer bekeken ]
foto 3 zuigerveer past wel.jpg
foto 3 zuigerveer past wel.jpg [ 86.45 KiB | 164 keer bekeken ]

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 11:11 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 617
Gisteren alles dicht gemaakt en gestart: lopen bij de 1e druk op de knop :wink: .
Maar: geen oliedruk :!: :(
Wat was de oorzaak :?:
Ik had 1 liter olie in de olietank gedaan en 1 liter olie rechtstreeks in het blok gegoten via de olieaftapplug. Dus er zat voldoende olie in.
Uit het verleden weet ik dat er lucht in de oliepomp kan gaan zitten. Dat had ik zelf al eens meegemaakt na een demontage van koppeling en oliepomp.
Lucht in de oliepomp kan de werking verhinderen: de lucht wordt samengeperst door de tandraderen en daardoor wordt er geen olie meer aangezogen.
(Er rouleert een filmpje op YouTube waarin geadviseerd wordt om de oliepomp te vullen voordat hij gemonteerd wordt.)

Opvallend was dat de olie in het oliereservoir ver boven niveau bleef, ondanks dat de motor met de kickstarter werd rondgedraaid.
Lucht in de oliepomp lag dus voor de hand maar bij controle van het peilboutje op de rechter carterhelft bleek ook dat de olie in het blok onder niveau bleef.
Ik heb er een halve liter olie bij gegoten via de olieaftapplug en de motor naar rechts overhangend 'droog' gestart (elektrisch starten met de dodemansknop uit).
Reeds na een paar omwentelingen was er olieopbrengst naar de cilinderkop. :lol:
Met vertrouwen de olieleiding naar de cilinderkop aangedraaid en de 'spettertest' gedaan. Alles werkt nu prima.

Lesson learned: Bij vervanging van de olie vul ik voortaan altijd minimaal 1,5 liter olie bij via de aftapplug (en de rest in het reservoir) en laat de motor naar
rechts overhellen bij het starten. Zo weet ik zeker dat de oliepomp geen 'lucht hapt'.

Op de foto een sfeerplaatje tijdens het inrijden van de nieuwe zuigerveren.


Bijlagen:
XL op Willemsplein.jpg
XL op Willemsplein.jpg [ 68.65 KiB | 146 keer bekeken ]

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 03, 2017 8:12 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: zo sep 11, 2016 12:51 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Gendt
Prima gedaan weer Zwarte ridder! Nu nog wat inrijden en hop naar Frankrijk :wink:

_________________
Honda xl600 bouwjaar 1987


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling