Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu vr okt 19, 2018 6:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 27, 2016 8:49 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr feb 14, 2014 7:40 pm
Berichten: 37
hallo,

sinds een jaar hebben we thuis drie honda xlr125 van 1999 heel fijne motors om wat rond te rijden.
Nu had een van de motors een kapotte cdi, doordat we er meer hebben kunnen we alles vergelijken.
We hebben dan bij de motorzaak een andere cdi gaan halen. Een sport cdi omdat deze goedkoper was.
Maar deze hebben we nu aangesloten, had dezelfde stekkers, maar hij doet niets meer. Het contact gaat ook niet aan.
De motorzaak zei wel dat het kon zijn dat je een paar draadjes moest wisselen maar hij wist ook niet precies welke.
Nu was de vraag of iemand toevallig weet welke dat kunnen zijn.
Op de foto ziet u over welke cdi en motor het gaat.
Alvast bedankt!!

Groeten Ewout


Bijlagen:
121100003.jpg
121100003.jpg [ 246.15 KiB | 1105 keer bekeken ]
Honda XLR125 97  1.jpg
Honda XLR125 97 1.jpg [ 65.04 KiB | 1105 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 10:59 am 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
eeuweout schreef:
Maar deze hebben we nu aangesloten, had dezelfde stekkers, maar hij doet niets meer. Het contact gaat ook niet aan.
De motorzaak zei wel dat het kon zijn dat je een paar draadjes moest wisselen maar hij wist ook niet precies welke.


"maar hij doet niets meer"- heeft de nieuwe CDI wel gewerkt na montage?

"Het contact gaat ook niet aan"- deze opmerking snap ik ff niet ?

"draadjes omwisselen"- ?? Als de CDI geschikt is voor jou motor dan hoeft er niks omgewisseld te worden.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 2:56 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr feb 14, 2014 7:40 pm
Berichten: 37
Bedankt voor uw reactie.
dat heb ik niet kunnen proberen of hij het doet na de montage. Het is een nieuwe cdi dus ik ga er vanuit dat hij het wel moet doen.
Als ik de sleutel opzet gaat normaal het lichtje van neutraal aanstaan. Maar dat doet hij nu ook niet. Dat bedoel ik met de zin hij doet niets meer.
Met de kapotte cdi rijdt hij nog wel maar heeft hij weinig kracht en geraak ik maar tot max 85 met veel moeite terwijl de andere motors makkelijk 90 halen en soms 100.
Het is een Chinese cdi, en de verkoper wist niet zeker of hij meteen zou werken of dat er misschien een draadje omgewisseld zou moeten worden omdat het schijnbaar redelijk universele cdi's zijn.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 3:08 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:45 pm
Berichten: 572
Woonplaats: Midden Brabant
Even googlen op 'new racing cdi wiring diagram' .

Is nu misschien de zekering bij de accu doorgebrand?

Een orginele CDI kost 130 euro bij CMS. Ik begrijp dat je dan iets goedkopers wilt proberen, maar zo'n chinees ding lijkt me niet verstandig.

Succes.

_________________
Groeten, Ernst

XL125s '79
XL185s '79
XL250r '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2016 3:56 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
eeuweout schreef:
Als ik de sleutel opzet gaat normaal het lichtje van neutraal aanstaan. Maar dat doet hij nu ook niet. Dat bedoel ik met de zin hij doet niets meer.
Met de kapotte cdi rijdt hij nog wel maar heeft hij weinig kracht en geraak ik maar tot max 85 met veel moeite terwijl de andere motors makkelijk 90 halen en soms 100.


Contact moet het altijd doen, kapotte CDI of niet. Zoals hierboven vermeld, zekering stuk.
Maar je zoekt het in de verkeerde richting. Een CDI unit gaat ten eerste bijna nooit stuk.
Ten tweede als ie stuk gaat, doet de CDI vervolgens niets meer. Slecht lopen, geen toeren maken moet je in een andere richting zoeken. Carburatie of compressie slecht.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 4:12 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr feb 14, 2014 7:40 pm
Berichten: 37
Ik heb het nog eens wat nader bekeken en inderdaad, de zekering was kapot.
Ik heb er een nieuwe ingestoken maar deze springt weer als ik het contact aanzet met die 'nieuwe' cdi.
We hebben meer van dit type motor en we hebben alles al eens vervangen met een motor die het goed doet.
Uitlaat, carburateur, cilinder en dit telkens afzonderlijk. Enkel bij het verwisselen van de cdi rijd hij goed, dus dan kan het toch haast niet anders dan dat dat het probleem is?
Ik had graag gewild dat het bv. aan de carburateur ligt maar dat is helaas niet zo.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2016 4:48 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Dan moet het de CDI unit zijn, daar heb je gelijk in. Dan ben jij de ene van de 10000 waar die wel kapot gaat.
Ik zou hem vervangen met een originele Honda part. €130.= bij cmsnl.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 12:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1100
Woonplaats: heemskerk
Ben er ook al eens ingedoken ( chinees- cdi's)

Die jij daar heb is de volgende
https://www.aliexpress.com/item/Perform ... 1866&tpp=1

Hij wordt ook verkocht met "snelle bobine en bougie" misschien dat je Honda die "curve" die er in zit niet aankan of lekker vindt, zou het trouwens tot ca 4000 toeren goed moeten doen.

Let wel op je heb ze voor AC en DC systemen
Om dit te herkennen wat je motor nodig heeft is er de volgende truck : start motor en als je de accupool los haalt moet de motor blijven lopen (dan heb je een AC systeem) valt hij stil dan heb je een DC systeem.

Deze heb ik gemonteerd op een xl250r (83) en werkt prima, was pluck and play (heb niet de coil en bougie gebruikt)

https://www.aliexpress.com/item/Racing- ... .59.mGQByw

Als ik jou verhaal zo lees heb je een DC cdi geleverd gekregen
Weet niet welke jij nodig heb (ken het type motor niet in detail), maar je heb er zat staan om die test even te doen :wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 1:53 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr feb 14, 2014 7:40 pm
Berichten: 37
bedankt voor de reacties en ik ben 1 van die 100000 met de pech.
Ik ga er een nieuwe kopen, het is de motor van mijn broer en ik ga hem een originele aanraden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2016 11:50 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr feb 14, 2014 7:40 pm
Berichten: 37
Bedankt navogreen daar ga ik nog eens mee aan de slag :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2017 8:37 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr feb 14, 2014 7:40 pm
Berichten: 37
Het is al even geleden dat ik het probleem had maar ik heb een oplossing gevonden waarvan ik toch de moeite vond om het hier te plaatsen.
De cdi van een honda xlr125r was kapot. De motor reed niet sneller dan 80 km/u. Het zijn opzich al geen snelle motors maar 100 moeten ze toch wel halen.
Nu kwam ik op internet een filmpje tegen van iemand die last had met zijn cdi van zijn transalp, soldeer puntjes kwamen los in de cdi.
Ik heb daarna mijn cdi open gemaakt en als ik goed keek zag ik ook soldeer punten die niet meer goed aan elkaar zaten.
Na dit gesoldeerd te hebben was het probleem verholpen en rijdt hij weer goed zoals mijn andere en scheelt me toch even 120 euro.
https://www.youtube.com/watch?v=XGLZpa3_ZnM
Ik heb het filmpje met de uitleg aan toegevoegd, het is schijnbaar een probleem dat vaker voorkomt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 19, 2017 9:56 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Hoi Eeweout.
Zeer nuttige info, verpakt in een positieve presentatie.
Ik krijg bijna zin om zelf een CDI door midden te zagen :lol:
Zo makkelijk ziet het er uit.
Bedankt hoor, dat je dit met ons deelt :!:
grt
DZR

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling