Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di aug 14, 2018 7:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 12:42 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2655
Woonplaats: Arnhem
-pulsgever is met 368 aan de lage kant.
Rond de 400 Ohm werken ze meestal nog vrij aardig/..de nieuwe van CMS (aftermarket) worden ook exact op 400 Ohm gewikkeld

-bobine
primair 0,16 - 0,2 Ohm
secundair 2,6 - 4,6 kOhm

- rood/zwart ==> aarde moet tussen 235 en 320 zijn.
Meestal zijn OEM stators die nog nooit vervangen zijn langzaamaan minder aan het worden. Vanaf 260 Ohm en lager vind ik ze onbetrouwbaar worden.
Als ze géén meting opleveren met je multimeter, zoals blijkbaar bij jouw ontstekingsspoel het geval is, dan moet je concluderen dat er korstsluiting in zit. Zo'n dynamo zal nooit meer een vonk maken.

.....n meet ik niks. (digitaal en analoog niet)
wat gaat er verkeerd?

niks==> je hebt géén meting en dat is in dit geval wél een meetresultaat.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 12:55 am 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
Komt er dus op neer dat het het beste is dat ik alles vervang? te beginnen met de stator? ik zag al ergens dat zo iets redelijk prijzig was, Ik heb zelf nog niet gezocht maar zijn er nog internet adresjes aan te raden voor dergelijke zaken?

Het niks meten is inderdaad resultaat, helaas niet waar ik op gehoopt had.. het kan zo zijn dat die ineens door is?
betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk, dus de pulsgenerator zal er dan ook aan moeten geloven denk ik.

Bobine met secundair 30kilo ohm lijkt me dan ook niet helemaal pluis, ook de kabel lijkt niet lekker te zijn..

alles maar vervangen.. ?

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 1:22 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2655
Woonplaats: Arnhem
ik zou het wel stapsgewijs doen.
Een dynamo van Electrex heb je voor 160 euro in huis. Je kan ook bij Klasa Racing kijken (poolse site) want soms is de Electrexdynamo G410 daar wat goedkoper.
Een 2ehandse pulsgever van rond 400 Ohm heb ik nog wel, maar is ook hier en daar verkrijgbaar. Bij CMS heb je eee nieuwe (aftermarket) voor ca 60 euro.
Een bobine vind je al voor 25 euro met een beetje internet zoekwerk.

Als jij het plan trekt om de hele electriek te vervangen/vernieuwen dan zeg ik:

goed bezig :!:

(zo pakte ik menig motor zelf ook al aan en mijn motoren is over het algemeen trappen en lopen) Je rijdt dan met een motor die het op de terugweg ook nog doet maar vooral vind ik het een fijn gevoel om de electrische kant vd motor degelijk op te frissen..

grts,
Edward

nb
als de spoel te warm word doordat ie op ene bepaalde plaats ahw door een vernauwing in het circuit moet, dan brand ie daar door. Het word dan op zo'n plekje een beetje dringen voor de electroontjes en dan botsen ze vaker op elkaar en dat levert dan weer extra warmte op.....zo gaat dat. De motor voelt op het moment dat zoiets gebeurt plots volkomen dood aan

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 3:38 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1175
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Peter

Citaat:
ik vind jou benaming 'laadspoel' wel verwarrend, doet me dan denken aan de accu laadspoel.
Zou zelf kiezen voor ontstekingspoel, een benaming welke vaker voorkomt in NL werkplaatshandboeken.

You are damned right!
How do you like my word creation from above?
Citaat:
(ontsteking opladen spoel ?)

It is because this spoel loads the capacitor of the CDI.
Is it any good?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 219.000 km/136.100 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 5:28 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
die zelfde zwart rode draad geeft bij het kicken wel uitschieters naar 48 volt, dus het lijkt me dat die spoel niet compleet dood kan zijn. Op dit moment is het enige wat ik echt niet vertrouw de bobine en kabel.. ook het goedkoopste om te vervangen. Meningen over deze denkwijze zijn welkom

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2016 11:44 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2655
Woonplaats: Arnhem
prima start van deze troubleshoot :!:

suc6 :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2016 3:30 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
Ook nog even met een boormachine geprobeerd, dan krijg ik 75 volt. Op zoek naar een nieuwe bobine met een fatsoenlijke kabel eraan. dat maar eens proberen.

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 10:41 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
vandaag de nieuwe bobine, bougie dop en bougie geprobeerd, nog steeds geen vonk.. Ik heb de CDI van mij geprobeerd op een andere XL600R en die liep er prima mee. dus de CDI unit is nog prima. Ook heb ik geen vonk met de CDI van die XL.

Nou blijven er nog 2 dingen over neem ik aan? dynamo stator en pulsgever.

nou vind ik het wel raar dat ik de weerstand van dynamo stator spoel niet kan meten, maar wel 75 volt meet. Bij die andere XL was 200 Ohm ongeveer, in ieder geval, iets te meten..

Puls generator was wat aan de lage kant, die eerst maar vervangen? Dynamo Stator is een hele dure grap namelijk..

Zie ik nog iets over het hoofd? Ik hoor graag van jullie

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: ma feb 22, 2016 11:14 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
Ik hou het op je ontstekings spoel, je meet daar niks zeg je
Echter, als je kikt en of de boormachine eropzet meet je wel spanning :roll:
Je MOET dus statisch ook het eea meten, dit verbaast me

Check de gehele zwart rode op breuk enz, ook stekkers ( meet eens direct op de spoel)
En misschien overbodig. Maar meet je massa en bekabeling hiervan ook eens door

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: do maart 10, 2016 4:17 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
Afbeelding

Afbeelding

2 kabels zijn voor een deel kaal, een daarvan is de aarde, maar lijkt nog wel contact te maken, echter weet ik niet zo goed hoe ik nu de spoel zelf kan gaan meten, want de rest zit nog wel dicht. De zwarte rode draad ligt niet bloot dus kan nog moeilijk de spoel meten, iemand suggesties?

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: do maart 10, 2016 6:07 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: heemskerk
oei oei , dat ziet er niet erg "gezond" uit

Denk dat het beste plan is de draden te vernieuwen vanaf de spoel aansluiting
wel van te voren even goed uitvogelen welke kleur op welke aansluiting zit
als je dit gedaan heb kan je trouwens ook het meetsysteempje (van flyer hiervoor in de topic) weer uitvoeren.
De meting die je dan doet zijn absoluut betrouwbaar en hierdoor kan je dus concluderen of de spoelen nog goed zijn.

Denk idd dat het "euvel" in de bedrading naar de spoel toe zat, maar nu meten is weten :wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: do maart 10, 2016 6:41 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
Het spul zit allemaal wel erg netjes aangesloten na het rubber wat waar de kabels door komen, ook afgedicht, Hoe kan ik dat dan het beste vervangen? want die breuken zitten net na dat rubber wat in het blok zitten, en die kabels lijken goed erin vast te zitten (in het rubber) voor wat voor draad kan ik dit dan het best vervangen? aangezien het wel in de olie ligt.

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: do maart 10, 2016 10:04 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2655
Woonplaats: Arnhem
mogelijk kun je bij Offroadcentrum de gehele kabel van een slechte OEM stator afhalen en dan deze overzetten op die van jou. Ik zou wel de OEM snoeren nemen om die gelijk te houden aan die van wat aan je eigen stator zit...(aftermarket heeft vaak iets andere materiaalsamenstelling vh koper..

Tis wel zo dat dit type electrische kabel lastig te solderen is. Toch lukt 't me altijd wel.
De beste optie voor het isoleren lijkt me een krimpkous type dat geschikt is tot ca 100 graden Celsius. Heb dit echter nooit bij de hand gehad...

Ik zou in eerste instantie proberen de solderingen buiten het blok te doen maar als het niet anders is dan gewoon toch ín het carter.
Het olie peil in het blok is zodanig dat de solderingen niet persé onder olie nivo hoeven te komen. De elektrische draden komen vanaf de bovenzijde binnen en lopen via een kamer naar beneden. In die kamer zijn beste ene paar gesoldeerde draden netjes op te bergen...

Je metingen met 48 V...tsja, vlgs mij moet dat origineel zo'n 36 Volt zijn, maar ik vind de metingen zowieso ene beetje verwarrend in dit geval. Later opnieuw meten en alle oude meetgegevenss even vergeten totdat je dit 'slechte draad gevalletje' eerst hebt opgelost.

Zo zou ek het doen...

suc6 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2016 3:02 am 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: zo aug 14, 2011 10:04 pm
Berichten: 441
Woonplaats: Bree (B)
op de foto is te zien dat de spoel ook verbrand is :? ....????


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwakke vonk
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2016 3:26 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2015 6:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Warffum
het is wel wat donkerder, maar verbrand weet ik niet..

_________________
XL600R 1983


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling