Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo jun 04, 2023 12:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2023 7:57 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: zo mei 14, 2023 6:46 pm
Berichten: 6
Hallo mede Honda liefhebbers,

Afgelopen week heb ik de koppelingsplaten van mijn xl600 vervangen, zowel frictie als staal. Ik heb nauwkeurig de manual gevolgd en natuurlijk een nieuwe pakking gebruikt.
Nadat ik de rechter deksel weer netjes had bevestigd kwam ik erachter dat de koppelings drukplaat tegen de deksel aanloopt wanneer je de hendel volledig inknijpt. Op de foto zie je ook krassen. Ik heb dit getest door de motor in z'n 1 te zetten en dan door de koppeling heen te drukken, dus niet met lopende motor.

Ik heb nu voor de 3e keer alles open gehaald en gecheckt maar begrijp niet helemaal waar het mis gaat. Ik zie schijnbaar iets over het hoofd. De diameter van de complete koppelingsplaten set heb ik ook opgemeten en dat scheelt maar 0.5mm met de oude set, dus daar zit ook niet het probleem lijkt mij. Het enige wat mij opvalt is dat het lijkt alsof de drukpen/pushrod niet helemaal naar binnen valt (zie foto), waardoor de drukplaat misschien net een paar mm verder naar buiten komt? Het kan ook zijn dat deze afstand normaal is, hier heb ik nog geen duidelijke foto of video van kunnen vinden om het te kunnen vergelijken.

Heeft iemand misschien een idee?

Ik heb mij trouwens even voorgesteld in het nieuwe leden gedeelte, maar het bericht is volgens mij nog niet geplaatst.

groetjes!


Bijlagen:
IMG-20230513-WA0002.jpg
IMG-20230513-WA0002.jpg [ 101.24 KiB | 179 keer bekeken ]
deksel.jpg
deksel.jpg [ 199.16 KiB | 179 keer bekeken ]
pushrod.jpg
pushrod.jpg [ 126.42 KiB | 179 keer bekeken ]

_________________
'85 XL600R
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2023 8:54 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2198
Woonplaats: Oosterblokker
probeer eens om je koppelingskabel los te halen van de hevel , en dan kijken of die bus dan wel verder naar binnen gaat !?

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2023 9:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1551
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hinter dem „Druckpilz“ ist eine lange Stange, welche auf die andere (linke) Seite geht, wo der „Kupplungsausrückhebel“ ist.
Wenn ich DU wäre, würde ich nachschauen, ob das linke Ende der Stange dort richtig in dem „Kupplungsausrückhebel“ steckt.
Ziehe die Kupplung und beobachte, ob sich der Hebel RECHTS mitbewegt!
Falls JA, Pilze wieder drauf und zusammen bauen.
---------------------------------------------------------
Achter de "drukzwam" zit een lange stang, die naar de andere (linker) kant gaat, waar de "koppelingshendel" zit.
Als ik JOU was, zou ik controleren of het linkeruiteinde van de stang daar goed in de "koppelingshendel" is gestoken.
Trek aan de koppeling en kijk of de hendel RECHTS beweegt!
Zo JA, zet de paddenstoelen er weer op en monteer ze.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 238.000 km/148750 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
13.2.2022 Herinstallatie van de defecte motor Smilde, herbouwd!
28.4.2023: 40 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2023 11:27 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: zo mei 14, 2023 6:46 pm
Berichten: 6
Dank voor de snelle reacties. Ik was er even bij vergeten te zeggen dat ik de koppelingskabel los heb gemaakt, ook dan valt de stang niet verder terug.
De stang beweegt en drukt de koppelingsplaten goed uit elkaar als ik de hendel inknijp.

_________________
'85 XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 5:23 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: zo mei 14, 2023 6:46 pm
Berichten: 6
Even een update.
Ik heb vandaag de linker deksel eraf gehaald om de koppelingshevel te kunnen checken.
De hevel en het busje zien er volgens mij goed uit, geen gekke slijtage. De drukpen valt er mooi in.
Ik ga de boel weer monteren inclusief nieuwe pakking en o-ring.
Het gat in het carter waar de drukpen in valt (zie foto) vond ik er wel een klein beetje versleten uitzien.
De drukpen en het busje wat daar over heen valt (foto) heb ik er aan de koppelings kant nog een keer uit gehaald en bekeken, zie ik ook niks geks aan..

Wat ik nog even wil proberen is de oude koppelingsdeksel pakking checken, deze is volgens mij een fractie dikker dan de nieuwe pakking.
Verder kan ik zo eigenlijk niet nog iets bedenken waar het aan kan liggen. Erg vreemd!


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: drukpen
IMG_20230519_124558885.jpg
IMG_20230519_124558885.jpg [ 195.56 KiB | 135 keer bekeken ]
IMG_20230519_150310843.jpg
IMG_20230519_150310843.jpg [ 161.3 KiB | 135 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: koppelingshevel
IMG_20230519_150102811.jpg
IMG_20230519_150102811.jpg [ 252.93 KiB | 135 keer bekeken ]

_________________
'85 XL600R
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2023 9:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1551
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Je hebt gelijk, alle componenten zien er OK uit, niets geks.
De oorzaak moet ergens anders liggen, de dekselpakking kan zoiets niet veroorzaken.
--------------------
Du hast recht, alle Bauteile sehen OK aus, nix verrücktes.
Die Ursache muß woanders liegen, die Deckeldichtung kann so etwas nicht verursachen.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 238.000 km/148750 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
13.2.2022 Herinstallatie van de defecte motor Smilde, herbouwd!
28.4.2023: 40 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 23, 2023 9:05 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: zo mei 14, 2023 6:46 pm
Berichten: 6
Ik ga deze week nog een keer goed checken of ik toevallig slijtage/bramen op de 'vingers' van de koppelings korf heb gemist.
Wat me opviel nadat ik de platen en de drukplaat + veren weer had gemonteerd is dat de drukplaat niet helemaal recht naar buiten gedrukt lijkt te worden.
Het aanlopende geluid is ook niet constant, dus de plaat loop op 1 punt tegen de deksel aan.

_________________
'85 XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling