Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di nov 12, 2019 7:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2019 5:35 pm 
XL Gebruiker

Hallo mannen,

Ik vraag me af, wat nu verstandig is om te tanken met de huidige toevoeging van bio ethanol. Voor mijn oude brommer wordt geadviseerd om shell V-power danwel Bp Ultimate te gaan gebruiken. Hier zou geen ethanol aan toe zijn gevoegd. Bio ethanol heeft o.a de nare eigenschap om oude rubbers op te lossen en veroorzaakt sneller roest in de tank. Wat is nu verstandig om te tanken?

Wat is jullie mening hieromtrent?

Groet,

Polite

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 04, 2019 9:20 pm 
XL Gebruiker

Ho Polite,

Ik heb al veel ellende met vervuilde carburateurs en injectie systemen achter de rug, met de benzine die tegenwoordig uit de pomp komt :shock:
Dat gebeurt vooral als je je voertuig in de winter een paar maanden stil zet.
Inmiddels gebruik al weer jaren benzine uit de pomp van "Firezone" tankstations.
Zij leveren (leverde) ethanol vrije benzine met een octaan getal van 102.
Helaas stoppen ze hier mee, er komt een (ethanol vrije) vervanger van 98 octaan...
Ook heeft zoals je al zegt Shell de V-power benzine, en BP de Ultimate benzine. Volgens ook mij beide 98 octaan.
Deze twee brandstoffen bevatten (nog) geen bio ethanol, wat de grootste veroorzaker is van de ellende die wij er met onze klassiekers van hebben..
Met mijn Citroen CX heb ik getest wat het verbruik is met gewone moderne benzine, en wat het verbruik is met de 102 octaan van Firezone.
De 102 benzine is duurder, maar het brandstof verbruik scheel ook echt!
Met gewone benzine rijd ik 1 op 10, en met de 102 benzine rijd ik 1 op 11 tot 1 op11,5...............
Je kunt ook nog alkylaat benzine van Aspen gebruiken. dat is ook top spul, ze gebruiken het o.a. in bosmaaiers. Maar dat is nog duurder:-)
Dus tank ik bij de "vrienden" van Shell of BP.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 06, 2019 5:41 pm 
XL Gebruiker

Hoi P

wie viel Oktan schreibt denn HONDA für deine XL 250R MD03 vor?
DAS ist erst Mal das Wichtigste! Danach kommt der Ethanolanteil.
–-------------------------
Hoeveel octaan schrijft HONDA voor uw XL 250R MD03?
DAT is het belangrijkste! Dan komt het ethanolgehalte.

Citaat:
Deze twee brandstoffen bevatten (nog) geen bio ethanol, wat de grootste veroorzaker is van de ellende die wij er met onze klassiekers van hebben..

Aluminiumlegierung des Vergasers an, wie du sehr leicht selbst testen kannst. Ich kenne einen XL600R -Fahrer, der hatte immer wieder weiße Flocken (ein Metalloxid, denke ich) in den Kammmern, die alles verstopften. Am Ende war er gezwungen, diesen Vergaser auszutauschen! Daher Hände weg von Ethanol!

–-------------
Dat is volkomen waar, schrijft Jay, omdat ethanol - een alcohol - de aluminiumlegering van de carburateur aanvalt, die je gemakkelijk zelf kunt testen. Ik ken een XL600R-rijder die altijd witte schilfers (een metaaloxide, denk ik) had in de kammen die alles verstopten. Uiteindelijk moest hij deze carburateur vervangen! Blijf daarom uit de buurt van ethanol!

28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 07, 2019 8:04 pm 
XL Gebruiker

Hallo allen,

Vandaag even bij Shell getankt met de auto. (Diesel) ook even in de gauwigheid gekeken naar de V- Power 98. Hier staat dus ook duidelijk op (E5). Weliswaar minder dan euro 95 (E10). Bij de V-Power is dus ook ethanol toegevoegd. :roll: Maar goed, zal toch moeten tanken. Weet zo langzamerhand niet meer wat verstandig is om te tanken.

Groet,

Polite

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 07, 2019 9:38 pm 
XL Gebruiker

Die E5 is al flink wat jaren zo...Dus waarschijnlijk heb je ook al een aantal keer je tank daar mee vol gegooid. Neemt niet weg dat geen probleem is. Die E10 zou ik wel vermijden, ook met een wat oudere auto. Laatst zonder op te letten in Luxemburg de auto volgegooid met E10, en de weken daarna start problemen. Zou goed kunnen dat oud vuil wordt losgeweekt door die E10 en daarna zich gaat verspreiden door het systeem...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 09, 2019 11:07 am 
XL Gebruiker

dat zou best wel eens kunnen 8)

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 09, 2019 2:25 pm 
XL Gebruiker

idd om gek van te worden
Die oliemaatschappijen zijn het tegenwoordig "bij wet verplicht" bij te mengen
En die E5 en E10 stickertjes op de pomp worden steeds kleiner :cry:
Bij de Tinq net weer eens goed gekeken en wat tot een paar maanden geleden 95 E5 was is nu 95 E10 geworden !!!!

In France heb je nog keuze E5 of E10 (de 10 is 7 cent goedkoper )

De E10 geeft "zo ongeveer als indicatie " problemen bij voertuigen van voor 2004 , vaak kunnen ze E5 nog wel aan meer blijft een "risico"

Waar moeten we straks heen voor brandstof ?? De Jay 100 pakken zonder etanol (kan weer bijmengen met 95 E10 ) bijvb 2 op 1 , dan heb je dus E3,3 benzine :lol:

Deze tank dan "leeg rijden" wegzetten met de 100 en als je weer gaat rijden bijtanken met 95 E10, tis wel een gedoe om die "boekhouding" van elke fiets bij te houden :?

Let maar op, over 2 jaar is alles aan de pomp 10% (E10 dus) bijgemengd met ethanol (en dat gaat echt niet verteld worden )

Blijft er ook nog de publieke discussie en vraag waar komt dat bio spul vandaan ??!!?? , wat gebeurt er nu hierdoor , heel Azië wordt vernacheld door de palmolie plantages , en heel zuid Amerika wordt gekapt om ook dat "bio-spul" te verbouwen, Dat beetje koolzaad hier uit Europa zet geen zode aan de dijk op die "bij wet verplichte bijmeng volumes" .
Daadwerkelijk gevolg is dus dat waardevolle landbouwgrond (we moeten de wereld ook eten geven) en tropische wouden (de longen van onze planeet ) worden gebruikt om aan die "wettelijk verplichte bijmengings- norm " te voldoen .

Ach gelukkig onthouden we ons hier op het forum doorgaans van deze discussie en problematiek , maar ik vond het toch nodig om dit "kader" even onder de aandacht te brengen :(

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 10, 2019 4:06 pm 
XL Gebruiker

duidelijk!

We moeten gewoon allemaal 4 dagen per week gaan werken :lol:

En ik tank V-power van Shell als het ff kan en sowieso 98 octaan
En bij stilstand word bij mijn motoren standaard de carburateur-vlotterbak leeggemaakt.

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2019 1:15 am 
XL Gebruiker

navogreen schreef:
idd om gek van te worden
Die oliemaatschappijen zijn het tegenwoordig "bij wet verplicht" bij te mengen
En die E5 en E10 stickertjes op de pomp worden steeds kleiner :cry:
Bij de Tinq net weer eens goed gekeken en wat tot een paar maanden geleden 95 E5 was is nu 95 E10 geworden !!!!
Dit is wel uitgebreid in het nieuws en andere media aan bod gekomen. Zelfs in het nieuws in NL toen Belgie ruim 2 jaar geleden overging naar E10.
https://nos.nl/artikel/2139863-vanaf-volgend-jaar-geen-euro95-meer-in-belgie.html

In France heb je nog keuze E5 of E10 (de 10 is 7 cent goedkoper )

De E10 geeft "zo ongeveer als indicatie " problemen bij voertuigen van voor 2004 , vaak kunnen ze E5 nog wel aan meer blijft een "risico"

Waar moeten we straks heen voor brandstof ?? De Jay 100 pakken zonder etanol (kan weer bijmengen met 95 E10 ) bijvb 2 op 1 , dan heb je dus E3,3 benzine :lol:
De Supreme brandstof van Esso, V power van Shell of BP Excellium zijn als ik het goed heb allemaal 98 E5. Dat is wel ietsje duurder maar in heel veel gevallen wel de beste keuze aan de pomp. Al mijn motoren lopen op 98 beter, of iets minder rauwig op. Probeer het ook eens, het prijsverschil is miniem op een volle motortank...

Deze tank dan "leeg rijden" wegzetten met de 100 en als je weer gaat rijden bijtanken met 95 E10, tis wel een gedoe om die "boekhouding" van elke fiets bij te houden :?

In de motoren welke ik voorlopig niet gebruik, maar nog wel benzine in de tank heb zitten, tank ik meestal af met 98 wanneer beschikbaar. Daarnaast, gooi ik er ook nog een dopje "fuel stabilizer" in de tank en schud ik de motor nog goed voor ik m weg zet. Voor de E10 deed ik dat niet. Ondanks dat de benzine de afgelopen jaren na 3 maanden al achteruit gaat, is het nu met de E10 nog erger.
De eerste proef met de fuel stabilizer was met mn transalp. Die is al een stuk gevoeliger voor slechte benzine dan de oude XL-en waar wij mee bezig zijn. Ik had de Alp afgetankt met 95 E5, en in de garage er nog fuel stabilizer in gegooid. Na +/- 1.5 jaar de motor weer eens gestart en een rondje mee gereden. De Alp wilde niet starten, maar dat was vanwege een platte accu. Na de motor 24 uur opgeladen te hebben liep die meteen. Ik had niet echte verwachtingen van dat spul maar de motor startte bij de eerste omslag. Met een rondje op google lees je al snel dat je een (oudere) motor beter niet in de stalling kunt zetten met E10 in je tank.
Het gaat om dit spul en ik kan het zeker aanraden:

https://www.frost-auto.nl/brandstoftank--reparatie--benzine-toevoegingen-/ethomix-bescherming-tegen-ethanol-

Let maar op, over 2 jaar is alles aan de pomp 10% (E10 dus) bijgemengd met ethanol (en dat gaat echt niet verteld worden )

Dat vraag ik mij af. Ik denk dat het zeker wel in de (motor) media iets gepubliceerd zal worden tegen die tijd als de E5 echt zal verdwijnen.

Blijft er ook nog de publieke discussie en vraag waar komt dat bio spul vandaan ??!!?? , wat gebeurt er nu hierdoor , heel Azië wordt vernacheld door de palmolie plantages , en heel zuid Amerika wordt gekapt om ook dat "bio-spul" te verbouwen, Dat beetje koolzaad hier uit Europa zet geen zode aan de dijk op die "bij wet verplichte bijmeng volumes" .
Daadwerkelijk gevolg is dus dat waardevolle landbouwgrond (we moeten de wereld ook eten geven) en tropische wouden (de longen van onze planeet ) worden gebruikt om aan die "wettelijk verplichte bijmengings- norm " te voldoen .
Wat je schrijft is zeker waar, wat er in Azie en Zuid Amerika wordt geteeld wordt gebruikt om bio diesel te maken. Met bio ethanol zal de CO2 uitstoot met (wel maar) 2% tot 6% omlaag zal gaan. En de bio-ethanol is ook geen fossiele maar een hernieuwbare energie. Ik vind wel dat die winst van 2 a 6% minder CO2 toch zeer laag is ten opzichte van wat er opgeofferd wordt aan natuur.

Ach gelukkig onthouden we ons hier op het forum doorgaans van deze discussie en problematiek , maar ik vond het toch nodig om dit "kader" even onder de aandacht te brengen :(

Om even op wat je nog meer schreef terug te komen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vanaf-vandaag-e10-bij-de-benzinepompen-waarom-rijden-met-meer-alcohol-in-uw-tank-beter-is-voor-het-milieu~bd0ff203/

Citaat:
7. Waar komt die alcohol vandaan?

Kort gezegd: van Alco. Dat is in deze hoek van Europa de grootste producent van bio-ethanol. Alco (onder meer in Rotterdam) maakt bio-ethanol louter van Europese voedermaïs. Daarom is over de klimaatprestaties van bio-ethanol veel minder discussie dan over biodiesel. Een groot deel van de biodiesel in de wereld wordt gemaakt van palmolie of andere tropische oliën. En daar gaat je klimaatwinst: bossen worden gekapt en in brand gestoken, moerassen worden drooggelegd, en alle CO2 die zat opgeslagen in boom en moeras komt in één klap vrij. Op die manier, daarover zijn de deskundigen het eens, neemt het broeikaseffect alleen maar toe. Het middel is veel erger dan de kwaal. (Overigens geldt dat voor Nederlandse biodiesel niet: die wordt vrijwel geheel vervaardigd uit frituurvet, dat van over de hele wereld hiernaartoe wordt gehaald.)

E10 kan oa de volgende problemen veroorzaken:

- Water-ophoping in de brandstoftank - ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine.

- Vervuiling van brandstofsysteem - Ethanol vormt zodra het zich mengt met water gum in het brandstof-systeem. Dat proces gaat veel sneller dan bij brandstof zonder Ethanol.

- hoger brandstofverbruik, verminderde prestaties en minder acceleratie. Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.

- Corrosie van de inwendige onderdelen van de motor - Water in de brandstof kan leiden tot brandstofsysteem-corrosie en ernstige oxidatie.

- Vervuiling van het brandstofsysteem - water, opgelost rubber, plastic, glasvezel en roest kan worden aangezogen met verstoppingen als gevolg.

- korte houdbaarheid – Ethanol is slechts 90 dagen (3 maanden) houdbaar.

- Ethanol tast kunststof en rubber aan - Ethanol is een sterk, agressief oplosmiddel en zal leiden tot problemen met rubberen slangen, o-ringen, afdichtingen en pakkingen. Deze problemen zijn het meest ernstig tijdens langdurige opslag. Slangen kunnen oplossen, o-ringen worden week en breken, en de onderdelen in het brandstofsysteem die gemaakt zijn van bepaalde soorten kunststoffen kunnen ofwel week worden, danwel hard en bros worden om uiteindelijk te breken.

Dus ja, onderaan de streep ben ik overtuigd. Die E10 gooi ik niet meer in de motoren. Wat ik al aanhaalde en ook wat Flyer al aangaf, tank je motor vol met Euro 98 (zolang dat E5 blijft)!
Zet je de motor langer aan de kant, laat je vlotterbak leeglopen zoals vaker is beschreven op dit forum. En als je paar euro overhebt, probeer eens de fuel stabilizer die ik aanhaalde.

Grt Joker

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2019 8:25 pm 
XL Gebruiker

gewoon een test :lol: toevoeging doet eigenlijk niet veel

https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U

Hier dus hoe je eteanol UIT bijvb 98 haal eigenlijk logisch en simpel

https://www.youtube.com/watch?v=r_AJhtkOy2M

Best veel filmpjes op you tube omtrent dit onderwerp

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2019 9:38 pm 
XL Gebruiker

Jouw linkje, maar dan precies op het tijdstip van de conclusie aan het einde:
https://youtu.be/UvS_D4_lF5U?t=759

Ik geloof ook niet dat het een wondermiddel is of dat het alle problemen oplost. Maar met de resultaten die ik tot nu toe heb met dat spul is beter dan zonder dat spul.
Precies wat die gast zegt in zn filmpje. Willen we het op safe spelen, alles aftappen? Aspen a 5 euro per liter er in gooien..?

De kostprijs van dat spul klinkt misschien hoog, 15 euro voor een flesje. Maar die 10cc die ik per tank dr in gooi..

Je tweede link had ik ook al eens in het verleden gezien. Dat is misschien nog wel het allerbeste. Zeker omdat je over die ethanol géén alcoholaccijns betaald! Dus wat er over blijft in die tweede jerrycan is pure ethanol (max 96%). Aanlengen met water en een bikerparty op vrijdagavond ;) .

Even zonder geintjes, ik denk dat 98E5 voor nu de beste keuze is.

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]