Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo dec 08, 2019 9:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 13, 2019 7:50 pm 
Nieuwkomer

Beste forum leden,

Ik ben op het moment bezig om oplossingen te vinden die ervoor zorgen dat mijn xl 600 r big bore(102,41mm) straks niet over hit raakt. Buiten rvs uitlaat bochten en andere brandstof lijkt mij dat een olie koeler hier zeker aan bij kan dragen.

Is er op dit forum iemand die hier al ervaring mee heeft of mij interessante informatie kan geven over dit onderwerp ?

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik weet niet hoelang het duurt voor dat ik kan antwoorden, mijn excuses hiervoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 18, 2019 9:59 pm 
XL Gebruiker

He Crossxl,

Ik denk dat er wel wat info te vinden is op internet over het toevoegen van een oliekoeler. Of er iemand hier op het forum al eens zo iets gedaan heeft weet ik niet. Ik denk dat het ook daarom een beetje stil blijft. Wat voor oliekoeler had je in gedachte? Misschien 1 van een XR400 een idee? Die zit op het balhoofd gemonteerd geloof ik.
Hoe technisch ben je? Alles is te maken...Al vraag ik me af of een olie koeler nodig is voor de bigbore. Kwaad zou het in theorie niet kunnen, maar misschien dat iemand anders hier kan beredeneren of het echt nodig is?

Je schrijft dat je ook van plan bent andere benzine te gaan gebruiken. Hier heb ik wel oren naar...? Ik rij zelf met een wiseco zuiger in mn 500R en zelfs na afdraaien van de zuiger (hoge compressie iets terug brengen) wil ie met een heet blok nog pingelen. Ook met een grotere (140) sproeier zelfs nog. Ik tank 98 wanneer ik kan..volgende stap zou octane booster zijn. Wat zijn jouw plannen?

Vaak worden algemene vragen redelijk snel beantwoord hier. Van binnen een dag tot aantal dagen. Jij stelt een redelijk specifieke vraag dus dat kan wel eens op zich laten wachten.

Grt Joker

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 18, 2019 11:49 pm 
XL Gebruiker

He Joker, er is 102 te krijgen bij https://competition102.com/waar-kan-ik- ... erkrijgen/

Oliekoeler tsja zie ik weinig nut in, het frame koelt voldoende, zo snel mogelijk naar vol synthetische olie lijkt mij. Eerst 1500 km volbrengen. Of een 12 volt fan plaatsen op de kop?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2019 12:39 am 
XL Gebruiker

He Anton!

Blijkt dus dat er waar ik nu woon, een dorp verderop, 102 te halen is. En ik maar denken dat ik zelf moet mixen of naar Duitsland moet zou moeten rijden voor 101.. Raad eens wat ik dus ga doen :mrgreen: Thnx voor de informatie!

Er zit geen ethanol in, klinkt nu al goed! En de eerste en laatste keer dat ik 101 of 102 zag was diep in Griekenland, de Balkan en Turkije.
Zal wel godsvermogen kosten, maar die 200 km die ik per jaar rijd met mn 500R zal 1 jerrycan genoeg zijn.

Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag hoe lang de brandstof houdbaar is.

Grt Joker

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2019 10:49 am 
Site Admin

ooit eens navraag gedaan bij een olieleverancier , deze gaf aan dat de olie-temperatuur van een xl/xr lang niet in de buurt komt van de kritische temperatuur waarbij je olie in kwaliteit achteruit gaat , voor de olie hoef je het dus niet te doen ....

XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 22, 2019 12:26 pm 
Nieuwkomer

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat een oliekoeler wel zin heeft, zeker op warme zomerdagen en langere ritten. Er zijn olie koeler sets voor de honda xr 650 l, deze zijn echter wel prijzig, ik ga dus een alternatief zoeken. Voor de olie temperatuur hoef ik het misschien niet te doen, wel heb ik de voorkeur aan een iets wat lagere maximale bedrijfstemperatuur.

Ik wil de brandstof van VP de MR PRO 6 of de C12 variant gaan gebruiken.Deze kunnen gemixt worden met brandstof van de pompstations om de kosten wat na beneden te brengen, maar op pure VP (of andere fabrikanten) brandstoffen rijden schijnt beter te zijn.(google maar eens)

Overigs haalt BP het hoogste octaan gehalte van de stations in Nederland. (95/98 octaan krijg je nog steeds niet maar is meer een onderzoeks getal in Nederland.

Ik ga met dit getunede blok geen kilometers vreten, maar korte plezier ritten maken en wil er lang van genieten en af en toe me pronken. Ik heb het er dan ook voor over om wat betere brandstof te gaan gebruiken. De compressie ga ik niet verlagen, terwijl dit eigenlijk zou moeten met de huidige kwaliteit benzine, omdat ik geen vermogen wil verliezen. Nog een rede om mr pro 6 te gaan gebruiken.

Mocht ik later toch langere ritten willen maken dan heb ik in ieder geval als back up een oliekoeler geïnstalleerd. Een ventilator op de kop lijkt mij een relatief goedkope oplossing, ga daar toch even over nadenken. Ik had bij xr,s only ook een set big vinnen gezien helaas stond daar geen prijs opgave bij. Ben bang dat ze erg duur zijn en kan er ook niet veel informatie over vinden. Op mijn mail,s krijg ik ook geen reactie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 22, 2019 4:38 pm 
XL Gebruiker

Bij tankstations van Firezone kun je 102 octaan tanken.
Geen ethanol en een betere verbrandingswaarde.
Met mijn klassieke auto rijd ik met deze brandstof 1 op 10, terwijl ik met gewone moderne benzine 1 op 8,5 rijd.............. Zonder te overdrijven!
Dus veel duurder is deze schonere benzine, ondanks de hogere prijs niet volgens mij...
Ook geen gelazer meer met bezinksel na een winterstop :shock:
De V-power van Shell bevat ook geen bio ethanol trouwens.
Ook kun je alcylaat benzine (weet niet of ik het goed schrijf) gebruiken, is ook zonder bio ethanol. Voor o.a. bosmaaiers gebruiken ze dit omdat de uitlaatgassen veel minder schadelijk zijn voor de gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 29, 2019 4:34 pm 
XL Gebruiker

Hey crossxl

Mehr Hubraum durch einen größeren Kolben bedeutet nicht unbedingt eine höhere Kompressionsrate.
Hast du deine Kompression durch Auslietern ermittelt oder woher weißt du sie?
–-------------
Meer verplaatsing door een grotere zuiger betekent niet noodzakelijkerwijs een hogere compressiesnelheid.
Heb je je compressie bepaald door outsourcing of hoe weet je dat?

28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 6:04 pm 
Nieuwkomer

Hallo Gabriel,

Om de 11:1 te halen met 102,41mm zuiger, heb ik inderdaad meer aan moeten passen dan alleen een grotere zuiger. Ik heb hem uit laten literen en ook de slag aangepast van 75mm naar 80mm. De cilinder is 2mm afgedraaid Ik heb nu een 654 cc met compressie verhouding 11,12:1. Ik moet nog 6cc compenseren om daad werkelijk die 11,12:1 te halen, maar dat gaat wel lukken. De kop is ook geflowed en de uitlaat poorten zijn geruimd.

Er zitten ook versterkte klepveren op. In plaats van 60 pnd tussen 70 en 80 pnd(hogere rpm en betere gasreactie). De zuiger heeft ook aangepaste pockets. Ook ga ik naar een enkele carburateur een keihin fcr 41 mm en ben ik op zoek naar een supertrap uitlaat en ben ik nu een rvs uitlaat bocht aan het maken met een binnendia van 29 mm(las buitenkant flens) in plaats van de huidige 25mm.

Verder wil ik nog de olie druk iets verhogen en een olie cooler plaatsen om de gemiddelde bedrijfs temperatuur te verlagen of constanter te houden.

Er komt best wat bij kijken en dan is dit nog niets eens echt tune, maar een eenvoudige big bore

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2019 5:04 pm 
XL Gebruiker

Bernard,

kijk eens op xl600.de

Daar is het ouwe gesneje koek die oliekoelers.

Groet,
Edward

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2019 7:21 pm 
Nieuwkomer

Ha Edward,

Inderdaad, ik heb alles gevonden wat ik wou weten op xl600.de met foto en all.

THANX :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]