Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo feb 17, 2019 1:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 04, 2019 8:22 pm 
Verse Gebruiker

Citaat:
Da's er idd één om gek van te worden :cry:

Vonk goed
Vonk op tijd
Bougie nat
En toch geen " plof"

Maak de bougie een warm met gasbrandertje , wordt hij ook wat schoner, er draai hem er warm in , dan proberen

Startpilot ook geen plof ?

Sluiten de kleppen wel goed , ff rook / druk test doen
Hadden een keer de situatie dat er een aluminium brokje/schilfer bij en bougie-gat was losgekomen en was tussen de zitting gekomen
Hierdoor drukverlies en niet aan te krijgen :x

Startpiloot en remreiniger ook helaas helemaal niks. Compressie/rooktest kan ik helaas niet zelf uitvoeren, ik ga hier binnenkort even iemand voor zoeken denk ik.

Peter H schreef:
Je hebt een XL125s uit 1980 ? Deze heeft de pulsgever op de nokken-as zitten en vonkt daarom dus niet elke 360 graden zoals bij de XL250 en de 500 s. Deze twee hebben de pulsgever op de kruk-as.
Op de pulsgever grond plaat van de XL125s staan merktekens en moet dus op één positie gemonteerd worden. De vonk vindt plaats na iedere compressie slag. dus na iedere 720 graden. Controleer dit nog even. Merktekens kruk-as gelijk zetten met de merktekens nokken-as/ontsteking pulsgever. dwz. nokken naar beneden.

succes

Zoals ik in mijn een na laatste reactie al aangaf vind ik dit inderdaad ook vreemd, maar ik zie dit niet als een probleem. De merktekens van de pulsgever zitten zoals ze horen te zitten, zie foto.

politie schreef:
Neem aan dat je ook al eens een andere bougie hebt geprobeerd?? Soms wil namelijk een bougie onder compressiedruk het ook nog wel eens laten afweten.

Ja, deze heb ik met de revisie vervangen, is nog geen 100km oud.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: pulsgever Honda xl125s
Schermafbeelding 2019-02-04 om 19.19.51.png
Schermafbeelding 2019-02-04 om 19.19.51.png [ 164.88 KiB | 73 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 05, 2019 6:19 pm 
XL Gebruiker

Sloerd,

druk / rook, lek testje is zo zelf te doen

kleppen allemaal dicht en met een goed passend slangetje in je bougie gat blazen
Als toevoeging kan je een dikke sigaar opsteken en de rook erin blazen :lol: :lol:
kijk bij :
uitlaat
inlaat (gasschuif helemaal open )
en ook eventueel bij de carter ventilatie

Heb je je timing lamp goed gebruikt ? vonkte hij op het juiste streepje op het vliegwiel ?

Even iets anders : kijken alle leden wel regelmatig in hun postvak , er blijven bij mij veel berichte "ongelezen" staan !!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2019 1:04 am 
XL Gebruiker

Maar je hebt al wel al eens een andere bougie geprobeerd?? Of gebruik je steeds dezelfde bougie?

Denk even hardop mee hoor?

Vindt het namelijk nogal verdacht dat hij buiten de cilinder wel goed vonkt, en wanneer gemonteerd de bougie nat wordt.

Groet,

Polite

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2019 5:04 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Ik heb dit probleem nog even goed over dacht en terug gelezen naar pagina 1.

De 125 heeft na een flinke revisie goed gelopen. En dan ineens niet meer willen starten ?? Ik vermoed gewoon dat er wat los getrild / gelopen is. Bekijk het mechanische gedeelte nog een keer goed en (zoals iemand anders hier al met het idee kwam), maak je eigen draad boom. Puur alleen voor de vonk.
D.W.Z. : rood/zwarte draad uit dynamo ontsteking-spoel naar CDI. Twee draadjes (blauw/geel en groen) van de pick-up naar de CDI.
zwart/gele draad CDI naar bobine. De rest van de CDI (contact/dode-mansknop) los halen.
Nu moet ie vonken.

Waar ik toch ook aan zit te denken, je hebt wel de nokken-as ketting vernieuwd maar dat deze een tand versprongen is en de zuiger een klep geraakt heeft. Geen compressie meer.

Als alles wat hier boven staat niet de oorzaak is, dan is het zeker iets heel lulligs. Iets wat we hier niet kunnen bedenken. Dan stel ik voor de hele motor van A tot Z nalopen.

succes.

GL1100 1981 terras racer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2019 9:58 pm 
XL Gebruiker

polite schreef:
Maar je hebt al wel al eens een andere bougie geprobeerd?? Of gebruik je steeds dezelfde bougie?

Vindt het namelijk nogal verdacht dat hij buiten de cilinder wel goed vonkt, en wanneer gemonteerd de bougie nat wordt.

Groet,

Polite

Hier ben ik het mee eens. Ik heb dat ook eens gehad. Kwam pas op het idee nadat ik 2x de carb er al af had gehaald en waar niets mis mee was. Het kon dus in 5 min opgelost zijn ipv een hele avond...

Daarnaast, ligt het aan mij is is de vonk wat gelig ipv blauw op het filmpje?

Heb je de mogelijkheid om een andere carburateur er op te zetten waarvan je zeker bent dat ie loopt?

En, ik zou toch ook eens goed de kabelboom nalopen. Met name de massa. Maak anders tijdelijk een extra massa punt aan, of zoals Peter zegt, tijdelijk zelf een draadboom maken en aansluiten.

Peter H schreef:
Waar ik toch ook aan zit te denken, je hebt wel de nokken-as ketting vernieuwd maar dat deze een tand versprongen is en de zuiger een klep geraakt heeft. Geen compressie meer.

Peter, is dat niet na te gaan door met bougie te kicken? Dan zou je toch iets van compressie moeten voelen?

Succes!

Grt Joker

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2019 3:42 pm 
Verse Gebruiker

Mensen, bij deze kan ik met opluchting vertellen dat het probleem is opgelost :D Gister heb ik toch besloten dat iemand met een frisse blik naar de motor moest kijken. Ik heb de motor naar de motorzaak in de buurt gebracht, binnen een half uur kreeg ik een telefoontje of ik de kar nog achter de auto had. De bougie was de oorzaak van alle ellende, een nieuwe bougie en de motor loopt weer als een zonnetje. Min of meer toch teleurgesteld dat het zoiets kleins is wat ik niet had gedacht, maar zeker opgelucht dat het nu eindelijk opgelost is. Het komt zeker wel vaker voor dat een bougie onder compressie niet vonkt zei die beste man, vooral omdat de bobine kapot is gegaan waardoor de bougie in 1 keer veel mengsel voor z'n kiezen krijgt.

polite schreef:

Groet,

Polite

Het spijt me dat ik hier niet naar geluisterd heb, dit komt omdat ik het eigenlijk best zonde vind om lukraak dingen te bestellen om te proberen. Bovendien was de bougie net nieuw en vonkte constant. Hierbij moet ik toevoegen dat op het filmpje de vonk geler lijkt dan in het echt, waarschijnlijk komt dit door de lagere kwaliteit van slowmotion filmen.

Is het misschien een idee om de naam van dit topic aan te passen zodat andere mensen dit makkelijker kunnen vinden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2019 2:13 am 
XL Gebruiker

Had ik het toch bij het rechte eind. :D . Maar mooi om te horen dat het uiteindelijk is opgelost!! :!: :mrgreen:

Groet,

Polite

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]