Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo sep 19, 2018 1:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 17, 2018 12:31 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2672
Woonplaats: Arnhem
ik had bij m'n 'snelle' blok onlangs ook zoiets van...'hmmmm...kón wat makkleijker in z'n vrij'..
maar met de kabel afstelling was het te verhelpen.

Alle symptomen zoals beschreven heb ik niet bij mijn blok.
Vlot van 1 naar vrij en vlot van 2 naar vrij.
Het kan dus.

Ik verbaas mij weleens over de spelingen bij de schakelvorken en ben altijd een beetje bevreesd of het wel zal werken.
Ik denk dat veel van het mindere schakelen daaruit voortkomt.

Dáárop kritisch zijn dus..
Tandwielen zijn duur, maar nog wel verkrijgbaar.

gr,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2018 10:05 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: zo feb 25, 2007 8:25 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Drachten
Mocht iemand ooit eens tandwielen/versnellingsbak onderdelen zoeken kan je mij altijd een berichtje doen .


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 22, 2018 11:36 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1099
Woonplaats: heemskerk
poging 1

Gezien het gedrag van dit euvel , eerst de koppeling eruit en goed geïnspecteerd (en kijken of alles toch wel goed in elkaar zit :wink: )

Tussenplaten van de koppeling maar eens conform handboek op vlakke ondergrond nagemeten op "vlakheid " brrrr daar vielen er al 3 af :roll:
3 goede erin die absoluut recht zijn.

Verders niks bijzonders kunnen vinden dus je denk al gauw , dat is het

Toch ook links maar even links open en de selector geïnspecteerd, deze vergeleken met 3 andere en daar is geen verschil meetbaar en waarneembaar

Boel weer in elkaar en test-rijden .

GEEN verschil euvel blijft :evil: :evil: :evil:


Bijlagen:
IMG_20180618_114607879kl.jpg
IMG_20180618_114607879kl.jpg [ 207.79 KiB | 62 keer bekeken ]
IMG_20180618_115619492kl3.jpg
IMG_20180618_115619492kl3.jpg [ 116.55 KiB | 62 keer bekeken ]
IMG_20180618_120302306kl.jpg
IMG_20180618_120302306kl.jpg [ 222.66 KiB | 62 keer bekeken ]

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 22, 2018 12:27 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1099
Woonplaats: heemskerk
poging 2

Adje had zijn (ook op leeftijd zijne cross vriend, met draaibank , en meer als 35 jaar ervaring :wink: ) eens dit gevalletje voorgelegd.

KOPPELING KOPPELING 100 % ZEKER was zijn "bescheiden" menig :!: :!:
En kreeg nog wat "truckjes" mee

-ATF olie toevoegen (bijvb. 200 ml) deze is "gladder" en zorgt dus voor beter "loskomen" van de platen
- In zijn 5 de boel met remmen erop eens goed laten "slippen"

Boel weer uit elkaar , 4 dingen gedaan
- Nog een tussenplaat vervangen (toch nog 1 gevonden "iets" krom)

- 1 mm ring geplaatst tussen druklager ( 26) en drukplaat (11) dit om het moment van vrijkomen tov de koppelings-hevel iets anders te leggen (gunstiger) of geheel komt "meer vrij "

- Bus 4 in tandwiel 16 uitgewisseld met één die wat ruimer viel (ondergrens v/d toleranties) "hij ging wat stroef"

- Andere set koppelingsveren geplaatst

TEST-RIJDEN => ABSOLUTE verbetering !!! komt nu mooi in zij vrij :shock: :D
Nog even in zijn 5 en goed laten slippen (rook kwam uit de carter ventilatie ) en ja hoor alles zoals het moet zijn ook bij goed warm :D :D

Zo zie je de koppeling nam toch zijn as nog mee en zorgde dat hij bleef draaien , als de motor nog bewoog (ca 5 km p/u) waren de toerental verschillen van de assen bijna hetzelfde en schakelde hij goed naar neuraal

Ook ging de bak keurig door al zijn versnellingen en naar neutraal bij niet lopende motor , dit geeft ook aan dat het "zeker" de koppeling moest zijn en niet zoals je "dan denkt" alles te hebben uitgesloten , de schakelwals of de schakel vingers (slijtage hiervan)


Bijlagen:
koppeling xl500kl4.png
koppeling xl500kl4.png [ 155.86 KiB | 61 keer bekeken ]

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 22, 2018 6:25 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
Geweldig! Puik werk mannen! 8)

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 23, 2018 7:16 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Erg leerzaam.
Vooral de trucjes (ATF-olie en de extra ring van 1 mm)
Dank voor het delen Mike (en Adje...)

grt
DZR

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 28, 2018 10:16 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2672
Woonplaats: Arnhem
leuke studie Mike,
That's how it's done!

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling