Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di okt 23, 2018 4:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 15, 2015 1:03 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: di maart 10, 2015 12:10 am
Berichten: 4
Hallo,
Ik ben in het bezit van een XL600r Paris-Dakar uit '85 en als de motor loopt is het moeilijk om hem in z'n vrij te krijgen vanuit z'n eerste versnelling. Zou dit te maken hebben met de koppeling of is het een ander probleem?

Gr Guillaume


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 15, 2015 1:43 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
schakelmechanisme bestaat uit veel onderdelen..
er kan speling zijn ontstaan bij bv de schakelwals waardoor die positie niet meer goed word bereikt.

Ik zou eerst eens kijken of de schakelpook goed vast zit.
Als het dat niet is dan moeten er toch echt dingen worden opengeschroefd en het schakelmechanisme zit in het middencarter; dat word dus ene flinke klus.

Of het de koppeling is kun je eenvoudig testen;
koppelingshandle inknijpen en kijken of de motor vrij kan rollen...
Je zou de motor dan met enig moeite kunnen starten in die versnelling en zien of de motor wel schakelt als ie rijd.

grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 15, 2015 6:30 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
ben toevallig nét bezig met een defect in een versnellingsbak van een Paris Dakar 1986.

In de 3e versnelling klonk alleen wat geratel...geen aandrijving.
In dit geval dacht ik dat er tandwielen (tanden) kapot waren, maar het blijkt iets anders.

Hij heeft niet goed geschakeld want 1 van de schakelvorken heeft teveel speling gehad waardoor die vingers niet meer de volledige weg afleggen die nodig is om het 3e tandwiel in de andere te drukken.

Op de foto kun je goed zien dat er iets heeft aangelopen...
Dit is het gevolg van teveel speling.

Zoiets kán ook bij aan de hand zijn, maar zeker weten doe je dat pas als hij open gaat
Bijlage:
Dé XL600R Paris  Dakar 061.jpg
Dé XL600R Paris Dakar 061.jpg [ 126.95 KiB | 1641 keer bekeken ]

Bijlage:
Dé XL600R Paris  Dakar 062.jpg
Dé XL600R Paris Dakar 062.jpg [ 114.61 KiB | 1641 keer bekeken ]

Bijlage:
Dé XL600R Paris  Dakar 063.jpg
Dé XL600R Paris Dakar 063.jpg [ 111.83 KiB | 1641 keer bekeken ]


suc6 met je fix/...zoek uiteraard eerst de simpele oplossingen. Mss zit er wel een steen tussen je schakelpook en het blok 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 15, 2015 6:45 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2235
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Ik zou beginnen om te kijken of de koppelingshendel en kabel goed afgesteld zijn.

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 16, 2015 10:27 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 24, 2008 11:47 am
Berichten: 2565
Woonplaats: Zuid-Holland
Olie verversen of de juiste olie :?: wil ook wel eens helpen.

Groeten Kees.

_________________
Een dag niet gelachen is n dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 18, 2015 10:22 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: di maart 10, 2015 12:10 am
Berichten: 4
bedankt voor jullie reacties, ...die 'simpele' oplossingen zijn 't niet maar ik zal verder kijken, misschien zal ie toch open moeten.

Gr Guillaume


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2015 6:47 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: do aug 30, 2012 6:55 am
Berichten: 13
Woonplaats: Nepal
Hoi Guillame;
ik heb hetzelfde problem met de XL250R. Stationair: prima schakelen; als hij loopt: lukt het zelden om hem in z'n vrij te krijgen. Toen begon de neutral stand schakelaar die in het linker carterhelft zit, te lekken. Die eruit gehaald en die was gewoon krom. Dus het schakelpinnetje wilde niet meer lekker indrukken en de schroefdraad gescheurd, waarop het ging lekken. Met de nieuwe schakelaar schakelt hij al wat beter. Dat lijkt erop te wijzen dat de neutraal schakelaar de vrijstand juist tegen houdt. Echter: ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik zoek nu een dikker koperen afdichtingsring met het idee dat als hij wat minder diep (enkele tienden van een mm) in het carter steekt, de versnelling wellicht makkelijker in de vrijstand blijft staan.

Je kan gewoon de neutral schakelaar eruit halen. (even de motor op z'n kant, zodat de olie er niet uit loopt) en kijken hoe die eruit ziet.

Ben benieuwd!

XLos

_________________
Als je geen tijd meer hebt ben je dood.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2015 5:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
mooi bedacht X-los

laatst had ik bij een RM-blok ook zo'n afgevlakte sensor-stift.
Die moet rond zijn..

ben benieuwd :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 6:15 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: do aug 30, 2012 6:55 am
Berichten: 13
Woonplaats: Nepal
Hoi Airborn XL Arnhem en Guillaume;

Zojuist getest of met een dikkere ring onder de neutraal schakelaar de vrijstand beter te "pakken" was. Helaas dus niet. Zoals ik zei, was toch echt de eerste schakelaar krom getrapt en heeft het wel een beetje geholpen om de vrijstand te vinden. Helemaal tevreden was ik niet. Nu dus nog steeds niet!
De koppeling blijft ook een beetje "trekken" bij een draaiend blok. Bij het reviseren van mijn blokje (MD11, XL250R dus) had ik geen zin om de koppelingskrans te vervangen. Eigenlijk denk ik nu dat het daar ook aan kan liggen. De groeven van de krans zijn nl. niet mooi recht meer maar "ingehakt" door de platen. Dus kunnen de platen niet vrijelijk uit elkaar gaan bij het intrekken van de koppeling maar moeten over de ingehakte ribbels in de kransgroeven heen; weerstand dus. Bij een stilstaande motorblokje is die weerstand natuurlijk weg en lukt het in z'n vrij zetten prima. Had ik nu maar wat extra "pegels" bij het reviseren tegenaan gegooid en een nieuwe krans gemonteerd, denk ik nu. Bij de volgende vervangingsbeurt van de koppelingsplaten zal ik toch ook maar de krans vervangen. (als ik die dan nog kan krijgen)

Iemand feedback hierop?

XLos

_________________
Als je geen tijd meer hebt ben je dood.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 8:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
men noemt dat een ingeslagen koppeling

veel xl's hebben dat. maar als het niet heel erg 'ingeslagen' is dan merk je er niks van.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 09, 2018 5:41 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1100
Woonplaats: heemskerk
Ok wij hebben er nu ook één met soort gelijk probleem

een xl500S een jointveture project van Adje en mij
Adje doet de blokken (heeft gewoon nu 3 gereviseerde op voorraad :wink: ) dus kunnen we "snel" werken ,,,, althans !!!


Blok is helemaal gedaan , alle "beste" onderdelen gebruikt en alles wat gebruikt wordt is GOED nagemeten en geinspecteerd

deze heeft nog zijn standaard maat zuiger en nieuwe veren gekregen en gehoond, klepzittingen gefreesd en kleppen geslepen , het "groot onderhoud" dus

Blok loopt prachtig, mooi stil en het was weer 1 trap en lopen maaaaaaaar ???

tijdens de eerste lange proefrit lopen wij er ook tegenaan , als hij loopt en stil staat , is hij niet in zijn vrij te krijgen, schiet direct door naar zijn 2 , met eigenlijk te veel kracht zetten
Koppeling op alle "afstellingen " geprobeerd , geen verschil , zelf zo strak gezet dat hij tijden rijden in de hoge versnellingen gaat slippen

Nu is het zo dat als de motor rijd, bijvb 5 km p u je gewoon alles kan doen , gaat prima in zijn vrij vanuit 1 en ook prima van 2 naar vrij ( de tandwielas draait dus dan)

maar sta je stil en loopt de motor is het niet voor elkaar te krijgen ( met niet lopende motor schakelt hij ook gewoon prima)

Lopende motor , in zijn 1 en dan spelend met koppeling en motor hen en weer bewegen lukt het ook niet.

We hebben zelf wel een idee in welke richting we moeten zoeken , "het is niet iets wat vanzelf weg gaat" dus gezocht zal er moeten worden , en das altijd waardeloos als je project zo ver is (blok er weer onderuit en open brrrrrrrr)

Nu ervaart mijn Franse "bosrij" maat dit nu op zijn eerste xl ook , het begint te komen , dus op onze oude fietsen zullen we het meer tegen gaan komen
wat zal het zijn ? :?: :?: :?: en dan wel exact :!: :!: :!:


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: xl500s 1981 totale renovatie
IMG_20180609_155537672kl.jpg
IMG_20180609_155537672kl.jpg [ 176.61 KiB | 210 keer bekeken ]

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2018 11:48 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: zo feb 25, 2007 8:25 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Drachten
Is dit niet enigszins normaal bij die dikke eenpitters??. Ik rijd al 12 jaar 600cc eenpitter honda's en van wat ik mij kan heugen is het wel vaker lastig de vrij te vinden vanaf de 1. Vanaf de 2 gaat het vaak beter.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 12, 2018 9:51 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1100
Woonplaats: heemskerk
Heb inmiddels meer als 20 verschillende bereden , en deze is echt erg , vanuit zijn 2 terug , lukt wel , maar schiet dan door in zijn 1

Denk niet dat het hier de krans is , , verdere versnellingen werken prima, dan zou je dat ook moeten voelen
van zijn 1 naar zijn 2 "kraakt" hij ook erg , je voelt hem de tanden pakken / zoeken , naar de andere versnellingen up en down doet hij dat minder.

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 12:02 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: zo feb 25, 2007 8:25 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Drachten
Kromme/ingelopen schakelvorken wellicht? Schakelwals zou ook nog oorzaak kunnen hebben aan dit probleem


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 5:03 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1100
Woonplaats: heemskerk
das idd de meest aannemelijke oorzaak, icm zij dogs en bijbehorende gaten, we gaan op speurtocht

We zijn ons geestelijk aan het voorbereiden om het aan te pakken :lol: :lol: Fiets is verders klaar en rijd helemaal top !!

Duurt altijd ff voor je je er toe zet, :wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling