Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do sep 20, 2018 4:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 17, 2017 12:28 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
zulke dingen 'eventjes' benoemen kan niet op deze manier.
Maar moest ik het zeggen:
defect lager in het onderblok

suc6!

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 17, 2017 1:48 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
ah, toch bedankt flyer!
Enige manier om erachter to komen is het blok te splitten he?

Welk speciaal gereedschap is daar voor nodig, alleen een poeli( ? ) trekker voor het vliegwiel? Of iemand een goed onderblok te koop?

Ik hoopte, omdat het geluid in verhouding tot de rpm so traag is (stationair 1 x per seconde ongeveer), het misschien makkelijker aan te duiden zou zijn wat er mis kan zijn.

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 17, 2017 1:58 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
blok splitsen is jouw plan dan/ :|

Ik ken de 250 blokjes niet.
Info erover vind je in een wph van het type.
Maar er zijn er wel die zulke reparaties wel hebben gedaan.
Wie weet meld zich noch iemand, tis vakantie-tijd :wink:

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 17, 2017 2:30 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
Ja Navo, kom eens terug van vakantie ! :mrgreen:
Geen idee hoe ik er anders achter kan komen zonder splitten, maar het was ook een vraag :?:
Zijn de xl500(s ) niet zo goed als hetzelfde binnenin?

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 02, 2017 10:12 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2232
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Ja in de opbouw zijn ze grotendeels hetzelfde.

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2018 2:05 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
Hi mannen,
Ik heb het blok er eindelijk :oops: onder vandaan gehaald en open gemaakt en het big end lager lijkt goed te zijn. Het enige wat me opviel is dat de olie die ik eruit haalde met misschien maar 50 km al zwart was.
Verder als ik het tandwiel draai (zie foto, rode pijl) deze soms wat stroever gaat. Heeft iemand daar ervaring mee? Het zou natuurlijk kunnen dat dat gebeurt door de olie pomp ?
Weet iemand trouwens waar het gat met schroefdraad (groene pijl) voor is?
Afbeelding
Verder was het olie filter schoon, geen losse delen gevonden in het onderblok, de nokkenas ketting is nieuw, balansas ketting is gespannen, iets speling op de drijfstang (mag dat?) en de nokkenas heeft wat pitting
Afbeelding

Heeft iemand een tip hoe verder om het pulserende/schrapende geluid te vinden?
https://www.youtube.com/watch?v=egh3e42TdJI&feature=youtu.be

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2018 4:03 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
ah die groene pijl :oops: van de ketting spanner natuurlijk

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2018 1:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 664
Woonplaats: Eemnes
He
Bij olie verversen blijf er een halve liter in,dat mengt weer met de oude olie en word je olie weer vies.
Dat tandwiel bij de oliepomp en kickstarter draait soms zwaar , dat komt omdat het carterdeksel er niet opzit,die houd je as in een rechte lijn.
Til je as maar eens iets omhoog ,en probeer je as een beetje in het midden te houden, zal je zien dat hij goed draait :D
Speling op je drijfstang is niet ideaal,hoort niet :?
Dat beetje pitting op de foto van de nokkenas maakt niet zoveel uit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2018 7:40 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
Ah bedankt Ad! :) enig idee waar ik verder kan zoeken waar het pulserende geluid vandaan kan komen?

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2018 7:53 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 664
Woonplaats: Eemnes
k2b schreef:
Ah bedankt Ad! :) enig idee waar ik verder kan zoeken waar het pulserende geluid vandaan kan komen?

Geen idee :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2018 8:50 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Dat pulserende geluid kan dan van je drijfstang lagers komen. Big-end en/of small-end speling.
Small-end of te wel zuiger-pen speling is te meten, big-end of kruk-as lager is te "voelen".

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2018 9:34 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
Peter H schreef:
Dat pulserende geluid kan dan van je drijfstang lagers komen. Big-end en/of small-end speling.
Small-end of te wel zuiger-pen speling is te meten, big-end of kruk-as lager is te "voelen".


De drijftstang lagers lijken goed. Ik voel hier geen speling oid. Weet je hoe ik ze het beste kan "testen"?
Drijfstang speling is er, maar ik vraag me dan af hoe deze, qua geluid, zo inconsistent kan lopen de in verhouding tot de RPM's, als je begrijpt wat ik bedoel :?:

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2018 5:53 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Versleten kruk-as lagers, dus de beide lagers op de kruk-tappen maken een constante 'ruisend' geluid.
Speling op de big-end en small-end geven een tikkend geluid, vooral goed hoorbaar bij belasting motor, gas geven. Bij constante toerental zal het wat minder zijn.
Hoe te meten? Dat kan maar op één manier en dat is de kruk-as demonteren.

Na het goed schoon spoelen met bv. benzine moeten de kruk-as lagers geruisloos rond draaien.
De small-end is te meten met een micro-meter. Het big-end net zo, meten is weten, maar gemonteerd zal een revisie bedrijf je kunnen vertellen, op gevoel, of het big-end aan vervanging toe is.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 30, 2018 2:42 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 123
Het project heeft even stil gelegen, maar heb een 2de blok gevonden in Frankrijk van een L250S. Deze had 29.000 km gelopen en heb hem voor het onderblok gekocht. Die cilinder hiervan is ver opgeboord en heeft een 0.80 overmaat zuiger :shock: Dus heb ik ook een "nieuwe" cilinder en zuiger gevonden en vermoedt dat deze de 1ste overmaat hebben. De zuiger veren zijn versleten dus die wil ik nieuw bestellen, maar wil graag even zeker weten dat dit de 1ste overmaat is:
Afbeelding
Betekent die 2 rechts dat het de 1ste overmaat is?
Ik weet niet of ik mijn schuifmaat vertrouw , want daar meet ik ietsjes minder dan 74mm (~73,9mm) wat dus de standaard maat zou moeten betekenen :?:
Iemand enig idee? :)

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 30, 2018 4:53 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Boven op de zuiger, even het olie aanslag weg krabben, staat ev. een overmaat.
0.25 eerste- 0.50 2de enz.
staat er niets, dan zit er nog de standaard zuiger in.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling