Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di okt 24, 2017 2:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 20, 2017 7:16 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
hét moment voor nieuwe zuigerveren;

mijn 600RM (blok vast topic), de motor die werd her-ingevoerd in het kentekenregister, heeft er alweer 23000 km op zitten. Vrij probleemloos eigenlijk,...en da's fijn :)
Maar in 1 jaar en 4 maanden en 23000 kilometer verder dan zit er een groot-onderhoud klus aan te komen. De motor begint olie te verbruiken in grotere hoeveelheden, dwz zo'n 0,5 liter per 1000 km.
Bij een motor die nog maar 10000 max op de teller gaat krijgen is dat geen punt, maar mijn motor moet beter functioneren omdat ie een veelvoud ervan nog gaat afleggen.

Dus komen er tijduig nieuwe zuigerveren in.
En wát is nou tijdig?
Daarvoor is er een eenvoudig rekensommetje..
Je kunt per zuiger (st, 1ste en 2e overmaat) 3 sdetjes ringen gebruiken.
Die van de eerste boring, 1ste keer honen, 2e keer honen.
Qua maten ziet dat er alsvolgt uit:
1ste boring = 97 mm Limiet van de cilinder = 97,12 mm <== daarboven niet meer correct te honen.
De zuiger en daarmee 1ste ringen worden daarop aangepast...
De cilinder is na de eerste boring 97,00 precies (stellen we)

97,00 naar 97,12 = 0.12 mm
Deze 0,12 mm is te verdelen in 3x 0,04 mm

De vlgs wph maximaal toegestane onrondheid is 0,05 mm.
Wanner we dus 0,04 mm aanhouden als slijtage limiet dan is het mogelijk om deze onrondheid weg te honen, de cilinder weer rond te maken en met nieuwe zuigerveren de pasvorm weer zo te krijgen dat er via de zuigerveren geen lekkage meer optreed.

In dit geval heb ik een 1ste overmaat zuiger. Startdiameter is dus 97,25 mm.
Na het ste reisie-honen zal de cilinder zo'n 97,29 a 97,30 mm zijn.
Dan gaat het 2e slijtage traject in van deze zuiger die er nieuw inkwam.
Na een, ik schat 18.000 km, mss 20.000 denk ik dat de nieuwe set veren ook zal zijn versleten en is het tijd voor de derde derde groot-onderhoud revisie beurt..en dat is dan de laatste, want tegen die tijd is de onrondheid vd cilinder weer 0,04 verder ==> 97,33 a 97,34 na het 2e honen word het dan 97,34 a 97,35....de laatste set zuigerveren zal de cilinder maat boven de 97,37 mm mm brengen...en dan is de zuiger versleten. Op deze manier kan een zuiger makkelijk 50000 km mee...mss een beetje meer.

hier een fotootje van de inloopsporen/..
aan de zijkanten zijn de hoonsporen nog goed zichtbaar, maar in rijrichting is er toch wel wat aan de hand
Bijlage:
IMG_20170920_184112.jpg
IMG_20170920_184112.jpg [ 111.6 KiB | 94 keer bekeken ]


Deze motor heeft best mooi gelopen.
De lichte koolaanslag is normaal.
De cilinderkop heeft deze ook en het is makkelijk te verwijderen.
Om de dichtheid vd compressiekamer te garanderen, er kán ietwat lekkage zijn geweest tpv cil&kop, word de kop ook nog gevlakt
Bijlage:
IMG_20170920_190943.jpg
IMG_20170920_190943.jpg [ 141.8 KiB | 94 keer bekeken ]


Zoe, en nou naar de specialist :D
Heb ook nog een cilinderkop waarvan de uitlaatzittingen moeten worden vernieuwd,...en een cilinder om te boren en honen voor op voorraad te leggen,...werk zat voor die man :lol:


grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 1:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
wanneer en waarom:

-waarom,...meestal vanwege teveel olie verbruik (blauwe rook uit de uitlaat)
-wanneer,...als de service limiet bereikt is

En daarmee heb ik hier een klein issue want bij het meten van de slotspelingen kom ik hier op een prachtige 0,35 en 0,40 voor de compressieveren. De zuiger ziet er uitstekend uit, echt supergoed nog na 23000 km.

Dat wil dus zeggen dat opruwen van de cilinderwand middels een kortdurende hoonbewerking voldoende kan zijn en dat het olieverbruik een andere oorzaak moet hebben. Dit ga ik doen zonder de zuigerveren te vernieuwen. Heeft een klein risico; soms gaat een een motor hierdoor juist meer olie verbruiken, maar die gok neem ik maar eens een keertje; wil het wel eens met eigen ogen zien :)

Morgen gaat de cilinder weg voor het honen en de kop word ook gevlakt

grts 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 06, 2017 2:04 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
zo, onderdelen zijn weer binnen.
Kop gevlakt en cilinder gehoond.
Zuigerveren waren dus gewoon nagenoeg niet uitgesleten.

Na het honen was de cilinder een prachtige 98,04 mm
Ik gebruik de oude zuigerveren opnieuw.

Van het vlakken van de cilinderkop verwacht ik eigenlijk nog het meeste.
Deze verbinding zal nu optimaal dicht zijn;
de voorspanbouten staan op 32 Nm <-- de hoge kant van het voorgeschreven aanhaal moment
Dát met de nieuwe pakking moet voldoende zijn.

En zover is het nu opgebouwd.
Morgen de aanzet om het blok weer in het frame te krijgen.

************
maar het resultaat was dus enigszins onverwacht.
De slijtage was heel minimaal en hoe dát nu te verklaren?

Misschien dat deze Wiseco zuiger een nominale maat heeft van bv 97,948 mm geweest.
Dan is het na de basis boring/honen een cilinderdiameter van 98,00 (voorgeschreven speling = 0,052 mm)

Maar helaas is dat nu koffiedik kijken.
Deze meting is helaas mislukt.
Ik had de uitgangsdiameter van de cilinder moeten meten.
Nu heb ik dus wél zo'n waarde ( 98,04 mm)maar moet ik nog een 20000 km wachten :lol:


Ondanks dit dan kan deze groot onderhoudsbeurt nog wél een goede motor opleveren gelukkig.


grts,
Edward 8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 09, 2017 3:22 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 107
Erg leerzaam! Dankje wel!! :)

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling