Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu za aug 19, 2017 8:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2010 9:37 pm 
XL Gebruiker

beste xllers.

ik heb een probleem met het laden van een accu op een 6v xl500 installatie en het laten branden van knipperlichten

of eigenlijk heb ik niet dat probleem maar een bekende met een xl.

zelf sloop ik namelijk altijd als eerste de accu en knipperbollen van de motor.

dus ik heb nooit echt mn tanden hoeven zetten in dit type probleem.

nu heb ik er erg veel spijt van dat ik hier mn gebit oplosgelaten heb

dit zijn de syntomen:

* lampen branden door (neutraal, stadlicht en remlicht)

* licht gaat veller branden met gas geven,
* accu laad niet.

dan weet je al hoe laat het is: regulator / gelijkrichter stuk.

dat was het makkelijke deel, de diagnose.

normaal heb ik die dingen wel op vooraad maar ze zijn bij mij op. (deze gaan bij honda vaak stuk. op mp voor 15,- ben ik ze zo weer kwijt.)
honda vraagt er 180- voor nieuw.

ik denk, dan knutselen we toch gewoon dr een brommer geval in? kost tussen een 10,- en 18,-

bij http://www.50cc.nl een gegulator gelijkrichter dingetje besteld van een honda mb.

http://www.50cc.nl/frameset_nl.htm

eenmaal binnen direct aangesloten:
het ding is 4 polig en heb ik zo aangesloten:
Afbeelding

groen=aarde
geel= spoel
rose= spoel
rood= naar accu

de zwarte draad voor het contact slot had ik over..... ik dacht die later wel ergens aan te hangen.

effect: warmte maar geen nette 7,2 laadspanning op accu. (ik meet 6 volt op accu polen)
lampjes branden nog steeds te vel.

hmmm......

10 minuten later heb ik als resultaat een zeer heet en kapot blokje aluminium. dat heeft het niet lang gehouden :cry: :cry: :cry:

jammer van die 17,-

maar zo snel geven we ons niet gewonnen.....

de motor forums er maar even op naslaan.... aha... even langs de electronica winkel wordt geopperd.... toevallig hebben we zon winkel in heerenveen.

voor een som van 7,- heb ik een gelijkrichter onderdeel en een 2200uf 16v elco. (om de gelijkgerichte stroom te stabiliseren.)
Afbeelding
de elco zit parallel over de min en plus.

Afbeelding

heb er meteen maar een koellichaam tegen aan geklapt. (die had ik nog liggen)

aangesloten en meten maar........

de accu deed niks meer.. zekering dr uit. :evil: blijkbaar is de stroom wel DC maar nog steeds veel te hoog.

dus weer naar de tekentafel. (in mijn geval de motor forums)

voor een spanningsregelaar van 6volt komt toch nog heel wat bij kijken.

aangezien ik er onderhand al meer dan 24,- euro in had zitten en heel veel tijd begon ik wel een beetje zenuwachtig te worden.

dan maar een goede monteur vriend in de buurt om advies vragen....

die kwam al snel met een andere universele regelaar aanzetten. die wordt veel gebruikt voor thomos brommers. oersterk....

een blokje met 3 pinnen. 1 aarde 1 spoel en nog een voor de sier?!? 6ampere. (lijkt me een beetje laag)
28,-euro :shock:

nou toemaar dan, de motor wordt vanmiddag gehaald dus het moet maar....... (tussenstand 24,- + 28,- = 53,-!!!)

de monteur vriend had nog een tip voor de volgende keer: een imitatie honda gelijkrichter. kosten: 87,- ex btw. sja daar kom ik nu al dicht bij in de buurt met 53,- en een dag prutsen.

thuis gekomen zag ik dat op internet dit zelfs voor dik 50,- te koop is :cry: :cry: :cry:

wel de tip van de maand voor andere forum leden met dit probleem:

http://www.electrexworld.co.uk/rr67-reg ... 827-0.html

afijn.... thuis de boel aangesloten...... en, en, en......niksssss. 6,2 volt op de accu. geen spanning om de knipperlichten te laten branden.

de gelijkrichter doet t wel. de spanning regelaar ook. maar geeft rond 6 volt af.

Afbeelding

kan iemand dit allemaal volgen?

misschien een tip voor mij. want ik weet het niet meer. durf in iedergeval geen geld meer uit te geven.

overigens heb ik het geheel wel werkend gekregen met een 12! volt regulator/gelijkrichter van een 500r.
dit met een 12 volt accu draaide prima stabiel. 13.8 volt laadstroom. knippers hadden er echt zin in en de tutter knalde om je oren.

maar dit schijnt heel belastend voor je 6volt spoel te zijn, dus daar zie ik maar vanaf. (wel appart dat het gewoon werkt)

ondertussen heb ik maar een vrachtwagen lamp van 24 volt en 90w in de koplamp geschroefd (zo rijd ik zelf altijd)

dit gaat tot zover aardig.

maar hoe krijg ik die verdraaide knippers aan de praat?
kan het ook zijn dat de accu wel 6volt meet maar dat als de knipperlichten aangaan de benodigde amperes niet geleverd kunnen worden? (ik zie de accu dan namelijk naar 5.2 volt zakken.)
wordt de accu normaal gesproken niet ondersteund door de laadspoel?

overigens is de hele draadboom zeer netjes en voor 100% orgineel! er zit werkelijk geen zandkorreltje tussen de draden of stekkers. (nog nooit zo schoon gezien bij een crosser)

grt joachim

Laatst bijgewerkt door joachim op vr jun 04, 2010 11:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2010 9:59 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Hallo Joachim, tja jammer van al die moeite en kosten maar kijk eens op dit forum bij "technische how to's" onder -verlichting XL'en-, dan kom je er vast wel uit.
Het is wel belangrijk welk type XL je hebt. De 1981 modellen wijken iets af.
Groet en suk6, Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2010 10:25 pm 
XL Gebruiker

hallo peter,

dank voor reaktie.

ahja het is een xl500 van pre 1980. (moeilijk te zeggen welk jaar. ronde achterbrug zonder kettingspanner, enkele kmteller, maar rond voorspatbord. kleur wit/blauw)

geloof me maar dat ik bijna alle bijdragen heb gelezen. maar niks over een universele gelijkrichter tussen de laadspoel en accu. ook bennie's bijdragen met schemas hebben zeker geholpen.

maar helaas niet tot oplossingen geleid. kan namelijk nergens een oplossing vinden met brommer/ universele delen. misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

grt joachim

Laatst bijgewerkt door joachim op vr jun 04, 2010 11:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2010 10:44 pm 
XL Gebruiker

trouwens peter, jij merkt ergens op het forum dat je ook niet echt kan meten hoeveel volt de spoel uitgeeft. dit is mij ook opgevallen. wat een raar fenomeen is dat! misschien kan iemand mij dat ook uitleggen.

als ik de spoel onbelast meet krijg ik maar 0,2 volt. te zien.

net als bij het kabeltje van de lamp. ik meet zowel met dc als ac stand. maar krijg hier alleem maar rare getallen te zien.
sluit ik de lamp aan dan is wel duidelijk dat er erg veel volts lopen. (maar weinig amp. lijkt me dan)

grt joachim

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 05, 2010 3:12 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Ja, de verlichting van een XL :?: Ik zal onder het andere topic nog het een en ander precieser benaderen. Hoop dat dat verhelderend werkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 05, 2010 5:17 pm 
XL Gebruiker

Hoi Joachim ik mete op de lichtspoel van de 250 dus niet die nr de accu gaat maar liefst 27 volt :roll:
Ik werd er ook poepie ziek van,een knijter van een ( nieuwe ) regulator fikte af waar ik bij stond bij de eerste keer gasgeven.
Ik moest het toen kort voor de RDW keuring inorde krijgen,heb het opgelost met een 12 volt voorlamp 12 volt regelaar en een extra fitting in het achterlicht met een 24 volt lichtbol.
Het remlicht werkt gewoon via de accu op 6 volt dus en zit in de standaard fitting,heb ruim voldoende licht nu en het blijft heel.

Zou bij jou ook ff kijken of de boel niet doorverbonden is,want dan kun je ook aan de gang blijven.
Denk overigens ook dat je accu stuk is,ik zet btw ook altijd de accu er gedraaid in dan loopt de eerste cel niet leeg :!:

Groeten Kees.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 05, 2010 7:21 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Kees, met alle respect voor je knutsel werksaamheden, maar 24 volt lampen, 12 volt spanningsregelaars is allemaal niet nodig als je maar een solide draadboom hebt, goede spoelen en originele regelaars en licht schakelaars. Het kost idd wel veel moeite om dit uit te zoeken maar dan moet het werken zoals Honda Japan dit ooit bedoeld heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 05, 2010 8:39 pm 
XL Gebruiker

wel,

ik heb nu met een grote omweg de boel aan de praat gekregen.

deze motor heeft, zoals eerder gezegd, een perfecte kabelboom, echt als nieuw.
spoelen zagen er netjes uit, en de ohm waarde van de spoelen (als dat al iets zegt, dit is ook zon vage waarde op een gewone multi meter) was ook tussen het gemiddelde.

toch nog een x met de oude gelijkrichter alles goed aangelsoten en waarempel, nu laad ie wel?!?

nouja, zeg.....

de knippers deden het nog niet, maar aangemoedigd door een volle accu in de motor heb ik het knipper relais nog een keer omgewisseld. en jahoor alles werkt nu.

blijft een raadsel waarom de eerste keer er geen laadspanning was. (ik vermoed dat het idd de accu was)

in de koplamp zit nu een 24 volt vrachtwagen lamp. dat gaat ook prima.
en peter, die honda mannen hebben het echt goed bedoeld maar ik vraag me serieus af of ze bij het ontwerp ooit hadden durfen hopen dat 30 jaar later er zon fanatieke groep mensen nog op hun creaties zouden rijden.
maw. we mogen al blij zijn als die oude meuk het nog een beetje doet.

ik heb met deze klus al aan de lijve ondervonden dat stroom ook een eigen leven lijdt.
net als elke motor weer anders rijdt.

grt joachim

Laatst bijgewerkt door joachim op zo jun 06, 2010 9:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 05, 2010 11:39 pm 
XL Gebruiker

XL600R schreef:
Kees, met alle respect voor je knutsel werksaamheden, maar 24 volt lampen, 12 volt spanningsregelaars is allemaal niet nodig als je maar een solide draadboom hebt, goede spoelen en originele regelaars en licht schakelaars. Het kost idd wel veel moeite om dit uit te zoeken maar dan moet het werken zoals Honda Japan dit ooit bedoeld heeft.

Daar heb je gelijk in Peter maar een goede orginele gelijkrichter is erg duur,wat als vervanging geboden wordt functioneerd niet en op zich doe ik met de bollen en 12 V spanningsregelaar exact wat een oude regelaar ook deed nl teveel aan spanning wegnemen.
De spoel krijgt daar niets van want die levert gewoon die stroom en die moet weg op een of andere manier,ik heb nu stabiel goed licht dus voorlopig laat ik het zo.
Op m,n 500 heb ik nog wel een goed werkende regelaar dus daar zitten gewoon nog 6 volt bollen in.
Dat is ook een 79,er,op zich heeft die een beter elektrisch systeem als de latere modellen oa achterlicht op de accu vindt dat veiliger in een pechsituatie in het donker bv.

Groeten Kees.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 06, 2010 9:42 am 
XL Gebruiker

dat was ongeveer ook mijn idee. als je met universele electronica delen iets in elkaar kan knoeien voor 20,- dan is dat wel wat dagen experimenteren waard. tenslotte heeft de ontwikkeling in electronica ook niet stil gestaan en kunnen ze nu dingen goedkoper en beter maken.

maar zonder enige electro kennis blijft het prutsen.

wie met de juiste kennis zet hier eens een kant en klaar schema voor op met de simpele delen die je overal kan krijgen.
net zo als de accu vervanger. (hebben ze ook voor de xt500 gemaakt)

zo heb ik begrepen dat een spoel niet alleen geeft maar dat er ook aan "getrokken" wordt. dus als je een 12volt systeem op een 6volt spoel zet wordt wel degelijk de spoel meer belast.

het schijnt dat ford in de periode van de overgang van 6v naar 12v er nog zoveel 6v spoelen voorhanden waren dat ze die gebruikt hebben voor de nieuwe 12volt autos.

grt joachim

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 05, 2017 7:21 pm 
Verse Gebruiker

Beste forumleden,

Ik heb bij mijn Honda xl125s uit 1980 hetzelfde probleem, ook een 6v systeem. Mijn originele spanningsregelaar (eigenlijk gelijkrichter) heeft de geest gegeven, ik ben toen opzoek gegaan naar een imitatie 6v spanningsregelaar en had wel wat gevonden in China voor een paar euro. Hier kreeg ik helaas geen aansluitschema bij en de aansluitpolen waren verkeer om. Ik heb het toen zelf aangesloten, op dezelfde manier als een originele spanningsregelaar, door de kabels handmatig te verbinden (alleen om te testen). Ik kreeg hierbij echter geen stabiele spanning (wat misschien ook aan de knaken kwaliteit ligt). Nieuwe gelijkrichters kan ik helaas nergens meer vinden, en tweedehands elektronische componenten kopen vind ik erg gewaagd.

Is er inmiddels iemand die weet hoe dit probleem opgelost kan worden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 05, 2017 8:43 pm 
XL Gebruiker

Hoi sjoerd456,

hier een optie mbt je regulator probleem:
dit is er eentje van een 1982 xl125
Wel een gebruikte,...
Je zult moeten navragen of ie 6 Volt is, want dat geven ze niet aan in de advertentie.
http://www.ebay.com/itm/1982-HONDA-XL12 ... 2473158218

Tis trouwens een RR ==> dwz regulator/rectifier
Dus 2 in 1 :|
Die van de koplamp is wel alleen regulator, maar die heeft dan ook niks met de accu te maken.
**********************************************************************************

je had het erover dat de spanning minder word zodra het licht brandt, of de knipperlichten.
Ik had dat ook al eens opgemerkt...
Dat is wel normaal lijkt het dus, die hebben spanning nodig en die gaat blijkbaar af van de geleverde spanning.
De spanning vd regulator moet je vlgs deze redenatie dan ook meten zonder dat die belast word én wellicht met een toerental dat een beetje hoger dan stationair is.

[mss moet een electro man er ook even zijn licht op laten schijnen :wink: ]

suc6 !

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 2:04 pm 
Verse Gebruiker

Beste Flyer,

Bedankt voor je suggestie, dat wat de verkoper verkoopt is echter een CDI unit. Ik heb ook wel vaker een tweedehands gelijkrichter gezien, maar ik had gehoopt dat iemand inmiddels een goede alternatieve oplossing gevonden had. Ik denk dat ik toch maar een tweedehands gelijkrichter moet proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 2:44 pm 
XL Gebruiker

de link laat een gelijkrichter/regelaar zien;
maar je hebt het vast nagevraagd.

Voor tweedehands onderdelen zoals deze kun je misschien ook wel bij het Offroadcentrum in Vaassen terecht. Mocht het onderdeel dan niet goed blijken te zijn (gebeurt weleens) dan kun je bij hem altijd ruilen.

suc6!

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]